Napamutterin löystyminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Napamutterin löystyminen

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Kävipä niin, että vasemman etunavan mutteri on päässyt aukeamaan omia aikojaan.

Tutkin foorumia "etsi" toiminnolla ja jotain löysinkin, mutta silti pitää vielä kysyä..

Voiko viallinen pyöränlaakeri tai vetonivel aiheuttaa napamutterin aukeamisen?
Kuinka pian pyöränlaakeri vaurioituu vaihtokuntoon mutterin ollessa löysällä?
Pitääkö tästä ny lähteä heti huomenna Biltemaan hankkimaan uutta pyöränlaakeria.

Auto kävi alatukivarsien helojen vaihdossa kesäkuussa ja tuolloin on korjaamolla todennäköisesti noita napamuttereita joudutu aukomaan. Itselle tuli epäilys juurikin tuohon huoltoon liittyen, josko eivät ole kiristäneet oikeaan momenttiin (280 - 290Nm) tai sitten epähuomiossa tai taitamattomuuttaan jättäneet väliin jotain kakkaa ja mutteri on sen vuoksi nyt päässyt aukeamaan.

Paikallaan olleessa mutterissa ei ollut lukitetta eikä siinä näynyt stanssausmerkkejäkään yrityksestä lukita mutteri paikalleen. Oikean puolen napamutteri on kyllä kunnolla kiinni. Koitin vetää sen vasemman puoleisen kiinni mielen luulemattomiin, mutta niin se vain aukes uudelleen ja sitä piti vielä uudemmankin kerran kiristää, ettei koko rengas tipu tien varteen. Toisella kerralla hajotin 1/2" jatkovarrenkin.. Se tosin oli IKH laatua, mutta kuitenkin.

Ja potilaana on käyttöautona oleva -97 9000 CS 2,0t (steg 1)


Reilun viikon sisään on abs jarrujen kestovian ja tämän napamutterihomman lisäksi pakoputkeen reikä ja vaimentimen villat tulleet raittiiseen ilmaan nauttimaan aurinkoisesta kesästä. Ja tälle iltaa kotio ajellessa mittaristossa lämpö- ja bensamittari pimeni ja Check Radiator valo syttyi yhtä aikaisesti.. Onneksi vain hetkeksi. Sen lyhyen hetken teki mieli sytyttää tonnari tuleen metsäpalovaroituksista huolimatta.. Kyllä tämä saabilla liikkuminen on nautinnollista. Prkl.
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Napamutterin löystyminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Napamutteria ei tarvitse avata tukivarren helojen vaihdossa. Napamutteriin ei laiteta lukitetta eikä stanssailla, mutteri itsessään on lukitseva (valmistuksen yhteydessä irtonaisena soikeaksi prässätty tms.), mutta olisi hyvä vaihtaa joka avauksen jälkeen uuteen.

Kerran tosin sain Motonetistä napamutterin, joka meni loppuun asti sormin kiertämällä kiinni, ja kerran sellaisen, joka oli liikaa runtattu, kierteet olisivat olleet entiset sikäli kun sen olisi saanut kierrettyä kiinni asti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Napamutterin löystyminen

Viesti Kirjoittaja pevi »

Vaihdoin viimeviikolla vasemman etupuolen laakerin. Laakerissa oli havaittavissa selvä välys ja ajossa klonksahteli.

Napamutteri auksei tosiaan yllättävän helposti. Muistan sitä itsekin ihmetelleeni. Olen sen joskus aikanaan itse taatusti laittanut momenttiin, joten lienee mahdolista, että kuvatun lainen vika aiheuttaa löystymisen.

Napamutteriin en ole koskaan laittanut mitään lukitteita, kun taas pallonivelen boordiin olen laittanut päähän kierroksen lukitetta ennen laakerin paikoilleen laittamista.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Napamutterin löystyminen

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itsekin laatikon vaihtoa varten tuon jouduin avaamaan niin oli sen verran löysässä, että ei juurikaan voimaa tarvinnut. En tiedä ovatko pajalla laittaneet reilu vuosi sitten saman mutterin. No josko tuon tällä kertaa sitten uusisi.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Napamutterin löystyminen

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ainakin satkuun tuli joskus halvan tarvike-vetonivelen mukana niin paljon alkuperäistä matalampi ja muutenkin hennomman oloinen napamutteri, että tuntui paremmalta jättää se käyttämättä ja laittaa vanha uudestaan.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Napamutterin löystyminen

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Kävin tänään mätönetistä uuden napamutterin ja hurautin tontun kans korjaamolle norkoilemaan, josko siellä onnistuis mutterin vaihto näppärästi..

Noh.. onnistuihan se.. tässä yhteydessä ilmeni, että vetonivelen akselille oli vissiin toisessa paikkaa keväällä vetonivelien kumien vaihdon yhteydessä jäänyt ruostetta tai muuta kakkaa booreille ja laakeri ei sen vuoksi ollut ihan täysin perillä. Pienellä heiluttelulla ja puhdistuksella ylimääräistä tavaraa pois ja mutteri paineilmapistoolilla kiinni. Hiljeni kahinat siltä suunnalta, ainakin toistaiseksi. Nähtäväksi nyt sitten jää pysyykö kiinni.

Katsoin huoltokirjanpidosta, että suojakumien vaihdon jälkeen on tullut mittariin n. 4000 km. Kevätkesästä oli ongelmia auton suoraan kulkemisen ja ohjauksen kanssa, voi olla, että tämä on ollut osasyy ajossa vetelyyn.

Mätönetin napamutteri oli tosiaan ainevahvuudeltaan huomattavasti hintelämpi kuin paikallaan ollut. Paikallaan ollut irrotettiin 32 mm hylsyllä ja uudelle piti vaihtaa 30 mm hylsy.
#3621
3 tonttua, 2 satkua ja femma
Vastaa Viestiin