B234 -98 rahisee jakopään suunnalta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

B234 -98 rahisee jakopään suunnalta

Viesti Kirjoittaja marg3 »

Auto seissyt 5 viikkoa nokka ylöspäin ja nyt kun käynnstin, kuuluu rahinaa jakopään suunnalta. Auto ei rahissut kun sen siihen ajoin. Onko näissä yleistä jumiva kiristin esim tasapainoakseleilla jos ollut pitkään kuivana?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: B234 -98 rahisee jakopään suunnalta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

veikkaan kyllä jotain apulaitetta tai rullaa, löysää hihna niin selviää
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Re: B234 -98 rahisee jakopään suunnalta

Viesti Kirjoittaja marg3 »

Koitin heti ottaa hihnan pois, sitten vasta diagnosoin rohinan jakopään päätyyn.

Kai se tosta rauhottuu kun antaa käydä tyhjäkäyntiä, 10min annoin nyt käydä ja ääni mielestäni hiljeni.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: B234 -98 rahisee jakopään suunnalta

Viesti Kirjoittaja jus »

Venttiilien paininkupit vuotaneet kuiviksi? Ihan normaali ääni seisonnan jälkeen, 16 naputtavaa paininkuppia voi kuulostaa rahinalta. Vaimenee vähitellen, kun kuppi kerrallaan täyttyy.
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Re: B234 -98 rahisee jakopään suunnalta

Viesti Kirjoittaja marg3 »

jus kirjoitti:Venttiilien paininkupit vuotaneet kuiviksi? Ihan normaali ääni seisonnan jälkeen, 16 naputtavaa paininkuppia voi kuulostaa rahinalta. Vaimenee vähitellen, kun kuppi kerrallaan täyttyy.
Mitä heittäisit ajaksi, minkä jälkeen pitäisi vaimentua? Hattuvakio kelpaa :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: B234 -98 rahisee jakopään suunnalta

Viesti Kirjoittaja jus »

Hattu on nyt tyhjä, mutta hanskalokerokirjasta kohdasta Käynnistys ja ajaminen luntattua:
Huomatkaa, että moottorissa on hydrauliset venttiilinpainimet, joita ei tarvitse huoltaa lainkaan. Venttiilien välys säädetään valmistusvaiheessa, eikä sitä tarvitse myöhemmin säätää lainkaan.

Hydraulisista venttiilinpainimista saattaa joissakin tilanteissa kuulua tikittävä ääni, esimerkiksi muutaman sekunnin aikana moottorin käynnistyksestä kun öljynpaine nousee.

Kun öljy ja/tai suodatin vaihdetaan, voitelujärjestelmään saattaa päästä ilmaa. Tilanne on sama myös, kun auto on seissyt pitkään. Tällöin tikittävää ääntä saattaa kuulua jopa 15 minuutin ajan, vaikka vikaa ei olekaan.

Älkää kuitenkaan ylittäkö 3000 k/min käyntinopeutta niin kauan kuin ääni kuuluu.
Pari tyhjentynyttä paininta voi kuulostaa tikitykseltä, mutta 16 tikittävää yhtaikaa kuulostaa aikamoiselta rahinalta. Eivät vaan kehdanneet kirjoittaa ohjekirjaan, että moottori kuulostaa toisinaan rahisevalta ja että se on normaalia :-)

Kansiremontin jälkeen ensimmäisessä käynnistyksessä voi tosiaan rahista vaikka 15 minuuttia, mutta muuttuu vaiheittain yksittäisten painimien tikityksiksi, kunnes loppuu kokonaan. Viikkojen seisonnan jälkeen tilanne ei tietenkään pitäisi olla kokonaan koneremontin jälkeiseen verrattavissa, mutta jotain samankaltaistahan tuossa on kun ohjekirjaankin siitä kirjoitettiin.
Vastaa Viestiin