Pari tyhmää kysymystä satkusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
reimakostaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
Paikkakunta: Oulu

Pari tyhmää kysymystä satkusta

Viesti Kirjoittaja reimakostaja »

Kuten otsikko kertoo, tietämätön tässä kysyy muutamaa asiaa joihin toivoisin viisaammilta selvitystä.

Jokin aika sitten asensin lohkolämmittimen, ja ensimmäinen yritys ei mennyt aivan putkeen. Tiivistemassa ei pitänyt (huonosti puhdistettu ja varmaan väärin laitettukin), jotenka jäähdytysnesteet vuosivat melko nopeasti ulos. Huomasin tämän ajossa, ei sentään keittänyt mutta pumppu kävi kuivana jonkin aikaa. Asensin sitten lämmittimen uusiksi, tällä kertaa tiivistepahvin kanssa, ja uudet jäähdytysnesteet sisään. Pumppu piti aluksi melkoista kalkatusta, mutta hiljeni moottorin lämmetessä, ja muutaman päivän käytössä hiljeni kokonaan, niin ettei kylmänä käynnistettäessäkään enää mölissyt.

Tänä aamuna sitten rupesi taas kolisemaan melkoisesti. Auto ei myöskään meinannut aluksi pysyä käynnissä lainkaan, vähänkin kun kevensi kaasua niin sammui. Jäähdytysnestettä oli aivan riittävästi. Molemmat viat häipyivät moottorin lämmetessä. Lämpömittari liikkui mielestäni hieman epänormaalisti, ensiksi hitusen puolenvälin yli, sitten alle, jonka jälkeen tosin pysyi tarkasti puolessavälissä.

No, on tuossa muutakin mieltä painavaa tullut havaittua. Tuollaista kylmällä melkein hyytymistä meinaa tapahtua aina liikkeelle lähtiessä, lieneekö kuitenkin normaalia? Nyt se oli tosiaan kuitenkin poikkeuksellista, sammui tosiaan kaasun nostamalla heti, vaikka oli vielä reippaassa liikkeessä. Eikä ollut edes pakkasta.

Pysähdyin tutkimaan sitten hyytyilyn ja vesipumpun äänen takia ja kaksi seikkaa herättivät kummastusta. Huomasin, että bensapumpun sulake ei ollut paikallaan. 8O Ei lie ollut koko sinä aikana kun auto on minulla ollut, ainakaan itse en ole sitä irroittanut. On tuo kuitenkin liikkunut... Muistelin myös, että kaasarissa se vaijeri olisi ollut aiemmin tiukemmalla, mutta tästä en ole varma. Kuinka tiukalla sen pitäisi olla, onko tuollainen löystyminen mahdollista ja mitä se kenties aiheuttaisi?

Viesti lie nyt vähän sekava ja punaista lankaa siitä ei mahda löytää koska itsekään en semmoista tähän osaa hahmottaa... Kaipaisin siis selostusta asioihin joita tässä ihmettelen, sekä tietoa liittyisikö näistä ainakin osa toisiinsa? Entä kannattaako tuosta vesipumpusta huolestua jos vielä ääntelee? Ja tuo bensapumpun sulakkeen puute, mitäköhän h*lvettiä :?

Auto on vuoden -88 kaasarisatku.

Kiitos etukäteen sellaiselle, joka kertomukseni jaksaa lukea ja jotain selvyyttä tarjota asiaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pari tyhmää kysymystä satkusta

Viesti Kirjoittaja jus »

Lohkolämmitinhän on kierreliitoksella, asennetaan lohkon kyljessä olevaan "jalkaan", jossa on myös tyhjennysproppu. Lämmittimen tiivisteeksi kuuluu kupariprikka, ei massaa eikä pahvia.

Kaasariauton bensapumppu on mekaaninen, se pumppaa aina kun moottori pyörii. Siksi ei tarvita bensapumpun sulaketta.

Vuotaako vesipumpun akselin tyvestä jäähdytysnestettä pumpun alle? Tuntuuko pumpun hihnapyörässä klappia? Viimeistään hihnat löysäämällä pääset tunnustelemaan. Pumpun ei kuulu pitää ääntä. Pumppu vaihtoon, jos vuotaa tai on klappia liikaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
reimakostaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
Paikkakunta: Oulu

Re: Pari tyhmää kysymystä satkusta

Viesti Kirjoittaja reimakostaja »

jus kirjoitti:Lohkolämmitinhän on kierreliitoksella, asennetaan lohkon kyljessä olevaan "jalkaan", jossa on myös tyhjennysproppu. Lämmittimen tiivisteeksi kuuluu kupariprikka, ei massaa eikä pahvia.
Vaihdoin koko tuon "jalan" kerralla, mikäli ymmärsin oikein mitä tarkoitit. Ostin lämmittimen käytettynä enkä saanut irti jalastaan, eikä ollut ilmeisesti edellinen omistajakaan saanut kun kokonaisena sen möi, niin ruuvasin lohkon kyljestä sen samanlaisen "möykyn" pois, kolmella pultilla, ja tämä "uusi" kokonaisuus tilalle ja siihen väliin tiiviste.

Täytyypä katsoa mahdollinen vuoto ja klappi illempana.

Kiitokset nyt ainakin tuosta bensapumpputiedosta, vaikka olisi kai tuommoinen kuulunut autonomistajan tietää. :oops:

E: Uudestaan käynnistettäessä ei enää taaskaan ääntänyt, enkä äkkiseltään ainakaan löytänyt mitään vuotoja. Pitää paremmalla aikaa tutkia tarkemmin.
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Pari tyhmää kysymystä satkusta

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Senhän pystyt aika helposti tarkistamaan, lähteekö ääni pumpusta. Otat hihnat ihanlöysäksi ja jos laitat konen käyntiin ja ääni hävinnyt, niin se on se pumppu tullut tiensä päähän. Vaihto onneksi satkussa aika helppo homma verratuna 99-n, jossa tilaa niukemmin. Itse vaihtoin just hiljattain kahteen satkuun pumpun ja molemmat oli vielä Saabin kirjeillä, elikkä alkuperäiset. Jos ovat kulkeneet se vähän 200 000 kilsaa, niin on vaihtoaikakin. Mulla yhdessä satkussa se piti aika paha ääntä ja just silloin, kun ajelin esim. Helsinki Lohja välin. Kun menin taas aamulla Lohjalla se 4 km töihiin, niin oli vielä kylmänä ihan hiljainen.
Ihmettelin muuten kun viimeinen tarvikepumppu oli peräti Made in Japan :D

Älä sitä lohkolämmittimen ''jalkaa'' heitä kovin kauas-ne tuppaa joskus vuotamaan, niin on hyvä olla varaksi.Meinaan kokemusta on. Sinne tyhjennyspropun taakse kerääntyy vuosien mittaan kaikenlaista ei hyvää, mikä pyörii jäähd. järjestelmässä ja sitten se lopulta voi ruveta vuotamaan.

Epätasainen käynti ja sammuminen ilmeisesti johtuu kaasarin vioista tai tarkistaa kaikki alipaineletkut konehuoneessa.
reimakostaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
Paikkakunta: Oulu

Re: Pari tyhmää kysymystä satkusta

Viesti Kirjoittaja reimakostaja »

Kiitoksia taas. Kaikki on tapana säästää eli se jalka löytyy vielä vuosienkin päästä kunhan vain kaiken muun säilötyn romun seasta jaksaa etsiä. :D

Yksi kysymys vielä ennen kuin alan paremmin tutkia, onko jotain selitystä tuolle että moottorin lämmetessä ääni hiljenee? Useammankin tunnin kuluttua ajosta, vaikka moottori olisi jo jäähtynyt, on pumppu silti hiljainen. Vasta yön yli ja vähän päälle jäähdyttyään alkaa kolista. Jotenkin kuvittelisi että jos esim. laakeri elää viimeisiä päiviään, kalisisi se koko ajan. Vai voiko joku lämpölaajeneminen tjsp. vaikuttaa asiaan?
Vastaa Viestiin