"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rattivaihde kirjoitti:^Onpa kova kulutus, vaikka onkin automaatti ja kaupunkikäytössä. Honda menisi vähemmällä :mrgreen:
Korjataanpa vähän: laskin eilen epähuomiossa kulutuksen mittarilukemista, mutta koska mittari heittää tässä autossa kolmisen prosenttia, niin todellisista kilsoista laskettuna kulutus onkin niinkin vähän kuin 9,3 litraa sadalle :mrgreen:

Koko omistusajalta keskikulutus on 8,4 litraa ja keskinopeus 41. Eli jonkunkin verran on meno hidastunut ja kulutus noussut tämän vuoden puolella. Tämä tarkoittaa Suomeksi sitä, että en ole ajanut Turku-Helsinki väliä ihan niin ahkeraan tänä vuonna, olisiko tullut pari reissua heitettyä, kun viime vuonna niitä tuli varmaan tuplasti tiuhempaan. Samoin mökillä on tullut käytyä vähemmän, eli kokonaisuudessa maantieajoa on tullut hyvin vähän. Se näkyy sitten noissa kertyneissä kokonaiskilometreissäkin.

Yksi asia mikä lisää kulutusta on ahkera Eberin käyttö. Normitalvipäivä on sellainen, että eberi käy aamulla puoli tuntia, ajan töihin 10 minuuttia. Sitten iltapäivällä eberi käy taas puoli tuntia ja ajan kauppaan 5 minuuttia. Eberi käy kauppareissun ajan ja ajan kotiin 5 minuuttia. Yhteensä Eberöintiä helposti lähes puolitoista tuntia, ja autoilua 20 minuuttia ja alle 10 km. Ajoon menee noin litra dieseliä, lämmittelyyn puoli litraa.

Mitä ruosteisiin tulee, niin en ole purkanut mm muovihelmoja tai alustasta mitään kummempaa tutkiakseni tilannetta. Etulokarikaarien takakulmat oli ostaessa kivipuhallettu pellille ja pintaruostetta oli havaittavissa. Ne laitettiin kuntoon viime syksynä kun auto kävi maalarilla. Alustassa on paikoitellen pientä pintaruostetta, joka tämänikäiselle ja näillä kilsoilla ihan normaalia. Ainoa selkeästi ruosteisempi osa mikä on tullut autoa laittaessa vastaan on jäähdyttimen kannakkeet auton alla. Eli kun pohjan suojamuovit on irrottanut, niin sellaiset pienet 10 cm pitkät teräskannakkeet on hikoilleet maalinsa pois ja ovat täysin ruosteenpeittämät. Ne on kuitenkin irto-osat ja kohtuu paksua tavaraa, eli kestänevät vielä vuosia ja jos eivät niin laitetaan vaihtoon.

Ovien ja luukkujen alareunat on tässä yksilössä siistit, eikä tällä hetkellä autossa missään ulkoa päin näkyvää ruostetta. Ainoa korinvärisessä pinnassa silmään pistänyt ruoste on keväälllä löytämäni sormenpään kokoinen rakkula toisen etuoven liimasaumassa noin vyötärön korkeudella. Sen etenemistä täytyy seurata ja asiaan puuttua jos alkaa ongelma paisua.

Jos olisi enemmän aikaa näiltä muilta elämän harrasteilta, niin kyllähän tuota voisi vähän altapäin purkaa, tutkia ja hoitaa alkavat ruosteet tässä vaiheessa kondikseen. On vain sellainen elämäntilanne, että tuollaiset vähän suuremmat proggikset täytyy säästää ihan muihin kohteisiin kuin käyttöautoon.

Sinänsä verrattuna OG-kolkkiin, en ole havainnut merkittävää eroa ruostumisalttiudessa. OG:ssa ongelmana olivat takakaaret (fiksattiin minun omistusaikanani (5,5 v) kahdesti) ja etutolpat, jotka omassa autossani oli ihan ok kondiksessa. Hitsipilliä näytettiin toisen takaiskarin yläkiinnityskohtaan kun auto oli 12-vuotias. Saabeihin erikoistuneen Länsikeskuksen Autohuollon kaveri sanoi että ei ole noista OG-kolkeista tuota paikkaa kyllä koskaan joutunut hitsaamaan, mutta autothan on vähän yksilöitäkin.

Tämä NG-kolkki ei vaikuta siis sen paremmalta tai huonommalta kuin tuo OG:kään, kohteet on vain vähän erit. Autolle tulee syyskuussa ikää yhdeksän vuotta, joten on mielestäni ihan normaalia että ruostetta alkaa alustasta ja kaarista löytymään, mutta hitsillä ei tämänikäistä autoa pitäisi joutua käyttämään, jos se vain on ollut järkevällä pidolla. Siihen nähden tämä minun yksilöni on mielestäni ihan normaali ikäkautensa edustaja.

Sinänsä typeryyksiä näiden suunnittelusta, ruostesuojauksesta ja maalauksen tasosta löytyy toki. Esimerkkinä nyt vaikkapa nuo NG-kolkin etukaaret, joissa pelti taipuu kyljestä pyöräkoteloon ilman suojaa ja ilman roiskeläppiä. Sehän on ihan varma että 300 tkm kohdalla pelti on kulunut paljaaksi kunten omassani oli. Maalarin mukaan tämä typeryys on kaikkien merkkien ongelma nykyisin, tiedä sitten että miksi.

Silti niille, jotka uskovat että ennen kaikki oli paremmin, voin todeta että 70- ja 80-luvuilla oli kohtalaisen normaalia, että 6-10-vuotiaat autot oli ruostuneet puhki useista kohdista ja päätyivät paaliin. Ei sinänsä, siinä kohtaa mittarissa oli yleensä jo 100-200 tkm, joka oli sen aikaisten tavallisten autojen moottorien ja alustan kestoikä. Eli ihan paalaamiskunnossa olivat autot kokonaisuutena. Tällöin tietenkin autokantaamme rikastuttivat vielä itä- ja brittiautot, joten ne pahimmat ongelmat on poistuneet kartalta ihan poliittisten myllerrysten myötä :mrgreen:

90-luvulla saattoi olla asiat jossain määrin paremminkin, kun sai vielä käyttää kunnon myrkkyjä, ja Saappikin oli vielä jossain määrin vapaa GM:n ruosteraudasta. Kyllä se vaan väkisin Opelista tarttuu se ruostetauti kun aletaan samoja osia käyttää :lol:

Sitten on merkkikohtaisia eroja, esim Mersun ruosteenkestohan on romahtanut muinaisista ajoista. Äidin jotain 200 tkm ajettu MY2004 C-meisseli oli maalarilla joskus pari-kolme vuotta sitten ja maalari oli kommentoinut että ei olisi ihan huono idea koittaa päästä autosta eroon... No, autoa ei ole vieläkään hävitetty, eikä ainakaan näkyvästi kuki mistään, mutta on se käynyt jossain ruostekäsittelyssäkin tuon kommentin jälkeen. Mazdalla oli ykköskoppaisessa kuutosessa erityisiä ongelmia ja ainakin 2000-luvun alun Mondeoissa kukki ovien alareunat huonon liiman vuoksi.

Mun autoja maalannut kaveri maalaili muuten aikoinaan noita takuuseen kaarivaihdoksen kokeneita Mazda kuutosia, ja kertoi että ne jotka silloin uudehkoina korjattiin, on kestäneet sitten melko hyvin.

Joskus olen ihmetellyt, miten joillain (varsinkin vanhemman ikäpolven) autoilijoilla on halu ostaa aina uusi auto, ja vaihtaa se luokkaa 100 tkm ja viiden vuoden jälkeen taas uuteen. Perusteina mainitaan, että siitä saa vielä edes jotain vaihdossa, ja alkaa tulla kaikenlaista ongelmaa. No nykyautoissa jotain pientä alkaakin tulla, mutta yleensä vain kuluvia osia, joiden vaihtamisen kustannus on murto-osa uuden auton pääomakustannuksista. Mutta vanhojen autolehtien käytettyjä autoja ja ruosteenestovertailuja luettuani olen alkanut ymmärtää, että nämä autoilijat ovat aloitelleet autoiluaan aikana, jolloin auton tekninen kestoikä oli hyvinkin alle 10 vuotta ja 200 tkm.

Summa summarum: autokauppias myisi kyllä tätä Saappia ruosteettomana, koska sitä ei oikeasti ole näkyvissä missään. Alustassakin sitä on sen verran vähän että ei katsastuksessa pullistu sentään silmät päästä. Noiden vanhojen rassien kanssa kun on saanut puuhastella yli 15 vuotta, niin menee ruostemäärätkin johonkin perspektiiviin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tähän 5-10 vuoden käyttöikään 80-luvulla en kyllä usko, vaikka väitteeseen olen törmännyt ennenkin. 70-luvun halvoissa autoissa ehkä, 60-luvulla ja sitä ennen varmasti yleisestikin, mutta kyllä 80-luvun autoja oli joka paikka täynnä vielä 2000-luvun alussa, ja kova kato on käynyt vasta viime vuosina. Autontuojien aina valittelema autojen keski-ikä on nykyään 11 vuotta ja on ymmärtääkseni tullut alaspäin vuosikymmenen sisään, onko tässä siis väitteenä että keski-ikä olisi 90-luvulla kolminkertaistunut?

Omat vanhemmat, heidän sisaruksensa ja tuttunsa saivat korttinsa 70-80-luvun vaihteessa, ja autohistoria on täynnään 60-luvun alun jenkkiä, Fiat 124:sta ja Meisterstrücke-Taunusta*, sekä 70-luvun alun Saabia ja Volvoa. Toki nämä ovat olleet niitä kalliimpia autoja, mutta niinhän nykyäänkin Puntot ja Rellut katoavat kymmenvuotiaina. Suomalaisten, eritoten eläkeläisten autonvaihtovimma joka ruokkii Kia-kauppiaita ei minun nähdäkseni ole kovin suuresti tekemisissä teknisten realiteettien kanssa. :D Itsekin ostaisin varmasti viisivuotiaan auton jos olisi varaa, koska kaikin puolin uudenveroinen ja huoleton auto jota kukaan muu ei ole sorkkinut on arvo sinänsä.

*Pahoittelut kirjoitusasusta kaikille saksaa oikeasti osaaville.

Edit: Ja maalien huononeminen on toki väistämätön fakta. Silti PSA:n ruosteettomuuteen (= alustan suojaus kiveniskuilta jne.) voisi muutkin pyrkiä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Matematiikkaa: 80-luvulla ne 5-10-vuotiaat autot olivat niitä 70-luvun autoja :wink:

Toinen asia on se, että autokannan keski-ikä ei ole sama asia kuin autoyksilöiden keskimääräinen (huoleton) tekninen käyttöikä. 70- ja 80-luvuillakin vanhoja lahonneita autoja ehostettiin ajokuntoon, eli hitsipilli lauloi, ja vielä 80-luvun puolessavälissä Suomeen tuotiin maahan mm. Japanista käytettyjä vaihtomoottoreita autoihin. Käytännössä siis autoilla saatettiin ajaa 15-20 vuotta, mutta niiden uudelleenrakentaminen alkoi usein jo siinä alle 10 vuoden iässä, varsinkin itä- ja brittiautoilla aikaisemmin, ja mm. ruotsalaisilla varmastikin myöhemmin. Riippuen myös käytöstä.

Nämä perustuu ihan vanhojen autolehtien lukemiseen, vielä 80-luvun alussa esim. TM teki paljon artikkeleja käytetyistä autoista ja niiden kunnosta. Lehti oli paljon enemmän tekninen ja TI-miehelle (ja myös -naiselle) suunnattu kuin nykyisin. Postilaatikkopalsta oli parikymmentä sivua pitkä, ilmeisesti pyrkivät vastaamaan kaikkiin saamiinsa kirjeisiin. Siellä kansa valitteli miten viisivuotiaan auton koneremontti olikin maksanut 1800 markkaa vaikka arvio olli 1200 markkaa, ja mietti miten Warren tavaratila tulisi ruostesuojata nyt kun se on kuusivuotiaassa autossa hitsattu uudenveroiseksi :mrgreen:

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikki autot lahosivat tuossa iässä. Autot ja niiden omistajat ovat yksilöitä, mutta yleinen määräaikaishuolla-ja-pidä -mentaliteetti on normaalille perheautolle ollut tuolloin huomattavasti nykyautoja vahingollisempi omistustapa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tekniikan Maailman lukijat nyt eivät edusta koko kansaa :lol: Tuulilasin käytettyjen autojen jutuissa 70-luvulla laatu oli vielä hyvin vaihtelevaa, mutta 80-luvulla alettiin olla samalla tasolla kuin nykyään (tai siis viime vuosikymmenellä, nykyäänhän ne vain testaa 250 tuhannen Audeja), eli pito ratkaisee paljon ja viat ovat pienehköjä. Löytyy niitä vanhoja lehtiä multakin kirjahyllyllinen, mutta TM:ää vain vastahakoisesti vastaanotettu vuosikerta 1984. Yhtä kuivaa juttua kuin nykyäänkin, insinöörien lehti insinöörismielisille. :mrgreen:

Mutta nyt menee kyllä pahasti offtopikiksi. Taidan vain vetää omat johtopäätökseni ja vältellä 80-luvun jälkeen tehtyjä GM-autoja kuten ennenkin :twisted:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Töttöröö, kirjoittelut kilometrien vähäisyydestä voidaan unohtaa. Puolessatoista viikossa kertynyt n. 1200 km ongelmatonta loppuunajoa. Tuli käytyä perheen kanssa pieni Uudenmaan kierros ja samalla käytettyä ekaa kertaa tätä Saappia ulkomailla, elikkäs Virossa. Sen reissun päälle vähän mökkeilyä ja kotiseutumatkailua sukuloimassa tässä lounaisrannikon maisemissa. Kun nyt noista kulutuslukemista mainitsin aikaisemmin, niin kerrottakoon että reissukierroksen eka (moottoritiepainotteinen) tankillinen meni 6,8 litran kulutuksella ja tällä hetkellä SIDissä taitaa olla lukema 6,3, kun kilsoja on tripissä n. 350. Tätä tankkia on nautiskeltu enimmäkseen normaaleilla 80-100 km/h maanteillä.

Katsoin nyt auton hankinnasta alkavia tankkaustilastoja, joihin merkkaan aina myös tankillisen keskinopeuden. Totesin, että aina kun keskinopeus on ollut yli 50 km/h, on todellinen kulutus ollut enintään tuon 6,8 litraa sadalle. Kaksi tankkausta on suoritettu alle kuuden litran kulutuksilla.

Että kyllä tämäkin ihan pienellä menee kun ajaa oikeita teitä, ja jos jättäisi pois maantiepainotteisillakin tankillisilla aina pakolliset kaupunkipyöritykset ja auton seisottamisen tyhjäkäynnillä kylmästöinnin ihanuudesta nauttimiseksi, niin kohtuuhelposti SIDiin saisi sen viitosella alkavan luvun.

Kesälomat loppuu tähän viikonloppuun, ja auto on alkukesän jarru- ja turboremontin jäljiltä pelittänyt kuin kello. On ollut niin tylsää, että olen jo alkanut vilkuilla uusia talvirenkaita kun ei tässä vehkeessä ole muutakaan harrastettavaa kuin tankkaaminen ja ajoittainen pesu.

Korjausbudjettiin kun päivitti viimeaikaiset toimet, niin kumulatiiviset korjauskustannukset ovat seuraavanlaiset:

- Akunkengät ja -kaapelit: 10 €
- Hehkut ja termostaatti: 100 €
- Kuskin istuinlämmitin + uudelleenverhoilu: 280 €
- Uusi akku: 135 €
- Uusi etuväliputki tarvikkeineen: 115 €
- Takalinkkitangot alustaan + nelipyöräsuuntaus: 195 €
- Uusi ahdin tarvikkeineen: 880 €
- Jarruremontti: 170 €
YHT. 1885 €

Muut kulut menee normaalien kuluvien osien vaihteluun ja pikkufiksailuihin paitsi tuo ahdin. Aikaa kulunut sellainen 20 kk ja kilometrejä kertynyt noin 16500. Mittarissa tänään 312400.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sen verran Aku Ankan ystävä olen aina ollut, että piti perjantain mittarilukemasta ottaa kuva:

Kuva

Edellisen viestin mittarilukemaa erottajana käyttäen voi laskea, että kilsoja tuli reilun kuukauden aikana pyöreät 900, mikä on hieman keskimääräistä enemmän, varsinkin näin kesäaikaan. Tosin elokuu oli keleiltään niin umpisurkea, että kesäajokeille ei kertynyt ajoa juuri mitään.

Siinä ne raportoitavat auton osalta sitten melkein ovatkin. Kuskin oven lukko on taas alkanut satunnaisesti reistailemaan. Pitää kai se lukkoyksikkö vaihtaa joku päivä. Muuten loppukesä meni dramaattisen alkukesän jälkeen taas totutun tylsissä fiiliksissä, ei polttimon polttimoa, ei pyyhkijän pyyhkijää ole tarvinnut vaihtaa. Kunhan vain ajaa ja tankkaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

"Pling Plong: tervetuloa Helsinkiin"

Näin ajattelin auton minulle viestivän, kun viime viikolla käännyin ykköstien päättyessä vasemmalle kohti Pitäjänmäkeä. Tuo tervetulotoivotus oli kuitenkin vain toiveajattelua, sillä SIDin ruudussa luki Stability Control Failure, vai mitä siinä nyt lukee silloin kun auto iskee errorin vuoksi ESP:n pois päältä. Kuittasin asian CLEARilla ja jatkoin matkaa kohti Messukeskusta.

Illemmalla matkaan lähtiessä ESP:n valo sammui heti auton liikuttua eikä ole ilmestynyt enää uudelleen. Tämä muistutti siis vuodentakaista tilannetta, jossa jotakuinkin 1-2 viikon välein ruutuun tuli sama ilmoitus. Ilmiö loppui kun autoon tehtiin Saabin TSB:n mukainen softapäivitys Techillä viime talvena. Ei ole näkynyt kyseistä ilmoitusta sen jälkeen kuin satunnaisesti silloin kun autossa on ollut OBD-portissa tietokone kiinni. Nyt siis ekaa kertaa tuli ajossa.

Pitää katsoa OP-Comilla onko siellä joku vikakoodi sisällä, todennäköisesti ja toivottavasti kyseessä oli kuitenkin vain yksittäinen virheilmoitus.

Se ajoittain vaivannut hanttarin oven lukko on tihentänyt vikaväliään, ja sille pitäisi kai tehdä jotain. Ensi kuussa on edessä työmatka jenkkeihin, ja tilailin jo yli 10 kg osaa Oldsmobileen paikalliseen osoitteeseen odottamaan saapumistani. Samaan syssyynhän voisi ostaa uuden lukkomoduulin, kun ne näyttävät olevam Amerikassa halpoja: https://www.eeuroparts.com/Parts/48723/ ... -12759692/

Tuon pitäisi ainakin osanumeron perusteella olla oikea osa, eikä mikään hämärä jenkkimallin erikoisuus. Vai onko jollain kokemusta että US-speksatuissa autoissa olisi erilaiset lukot? TSL-lukitusta tässä autossa ei Thesaabsiten tietojen mukaan pitäisi olla. Skandixilla tuo osa maksaisi pari sataa, marmorilta en ole kysynyt ja uskoisin että purkamolta käytetyn hankkiesskin köyhtyisi lähemmäs sata euroa.

Talvirenkaat odottelee asennuspaikassa että saadaan aikataulut täsmäämään. Valinta osui lopulta Continentalin testivoittajanastoihin, jotka oli suopeaan hintaan myynnissä Viron rehvid24.ee -sivustolla. Neljän 205/55R16-renkaan setti yhteensä 460 euroa rahteineen.

Eipä tämän kanssa muuta raportoitavaa. Tänään meni 314 tkm rikki kun käytiin mökillä kääntymässä. Sattumalta näköjään tasan kuukai sitten raportoin tuon 313313-mittarilukeman, eli kuukaudessa tuli taas 700 km ajoja. Ja tästä tuo Helsingin kahden päivän reissun osuus oli loin puolet. On pitänyt meinaan viimeisen kuukauden aikana sellaisia kelejä, että liikkuminen tapahtui pitkälti Kuplalla ja Hondalla. Kesäpelit on laitettu nyt talviteloille, joten kilsojakin kertyy ehkä taas päivittäin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Voisko siellä olla menossa abs-anturin johdin poikki? Mullakin antoi satunnaisesti noita ABS-ESP-TCS-herjoja kunnes viime maaliskuussa ei uudelleenkäynnistys enää poistanut herjaa. Vasemman takanurkan johdin kaputt.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Voihan tuo olla esioireilua jostain puolikatkonaisesta piuhasta. Toistamiseen ei ole tosiaan plingplongia näkynyt, joten odotellaan josko alkaa taas yleistymään, jolloin pitää ryhtyä tutkimaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pitkästä aikaa Saappi pääsi vähän ranetuksen kohteeksi. Reistalun lisäännyttyä otin eilen uuteen käsittelyyn hanttarinpuolen oven lukon.

Koska periaatteeni on, että kaikki ihmisen tekemä on ihmisen korjattavissa, ja auton korjaamista ei lähtökohtaisesti tehdä vaihtamalla isoja osakokonaisuuksia, jonka sisällä jokin pikkuvika vaivaa, ajattelin siis avata tuon lukkomoduulin ja tutkia mikä siellä oikein mättää. Juotoksiin uusi tinaus ja katsoo että mekaaniset osat on ojennuksessa. Jos ei tule kuntoon, niin tilaan jenkkilästä sen uuden moduulin ja pääsen noutamaan sen ensi kuussa duunimatkan yhteydessä.

Mutta homma tyssäsi taas siihen, että en keksi mitenkään miten tuon saa puoliksikaan ehjänä auki. Kun tuo oven mekaaninen kiinnipysyminen on integroituna tuohon vehkeeseen, niin en malttaisi hajottaa tuota tieten tahtoen ainakaan ennen kuin kädessä on korvaava ehjä osa, jolla saa oven kiinni. Ja tietenkin korjausoperaation idea on saada paketti riittävän ehjänä takaisin kasaan, jotta voisi välttyä tuolta yli 100 euron kululta, joka uudesta lukkomoduulista kertyisi.

Auto seisoo nyt tallissa ovi raollaan, mutta onneksi autolle on tarvetta seuraavan kerran vasta ylihuomenna. Vinkkejä otetaan vastaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:Koska periaatteeni on, että kaikki ihmisen tekemä on ihmisen korjattavissa, ja auton korjaamista ei lähtökohtaisesti tehdä vaihtamalla isoja osakokonaisuuksia
Autonvalmistajilla ei nykyään ole samaa periaatetta, ei varsinkaan GM:llä. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

No ei ole oikeen kai kellään merkkihuollolla. Helppoa ja kannattavaahan se on ruuvailla kaikenlaisia muutaman satasen osia autoon silkkihanskat käsissä kun vika on jossain juotoksessa tai pikkupalikassa boksin sisällä.

Ihan nyt vain esimerkkinä OG-kolkin (ja monen muunkin Saabin) valovalvontareleen murtuneet juotokset, ACC:n puhaltimen säätöboksin kärähtäneet fetit, ämpäreissä olevat tiensä päähän tulevat bensapumput, SID:n pikseliviat jnpp.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään kaivelin lukkomekanismin auki. Koteloa ei tosiaan saa ehjänä avattua, vaan siinä on jonkinlaiset muoviniitit tai sulatetut tapinpäät, jotka pitää porata auki, ja sen lisäksi väännellä parit metallikielet oikeaan asentoon, että kotelon puoliskot irtoavat toisistaan.

Sisällä oli odottaamani vähemmän elektroniikkaa ja enemmän mekaniikkaa:

Kuva

Vetäisin Wellerillä piirilevyllä olevat juotokset uusiksi ja tarkastin kaiken hienomekaniikan. Kaikki näytti ehjältä, selvää syytä ajoittaiseen lukon toimimattomuuteen ei voinut ainakaan silmämääräisesti löytää tästä vehkeestä.

Pakettia kootessa huomasin että kun painoin ruuvarilla oven lukitussalvan sisään ("ovi kiinni"), se ei aina vapautunut vaikka väänsin ruuvarilla sisä- tai ulkokahvan vipua ja lukitus oli asennossa "auki". Avasin ja suljin kotelon moneen kertaan, enka keksinyt missä olisi vika joka aiheuttaa tämän ongelman. Tuossa kuvan vasemmassa reunassa olevat kaksi päällekkäistä peltiosaa keinuvat akselissaan, päällimmäinen ottaa komentoja sisä- ja ulkokahvasta, ja alempi avaa kääntyessään suljetun lukkosalvan. Noihin kahteen metalliosaan liittyy tuo nivelöity metalliosa, jonka saranana toimii valkosen ison muovilevyn vasemmassa reunassa oleva pyöreä uloke. Nivelöidyn metalliosan asento sanelee sen, totteleeko se alempi peltiosa päällimmäistä peltilevyä, eli kun vetää oven kahvasta tai sisäkahvasta, aukeaako suljettu ovi. Tähän nivelöidyn metalliosan asentoon perustuu siis se, onko ovi lukossa vai ei.

Nivelöidyn osan asennon määrittää se keskellä kuvaa oleva iso valkoinen muovilevy, joka kääntyy saranassaan (keskellä oleva musta pyöreä muoviosa) hieman joko oven nupin mukaan (levystä nouseva haarukannäköinen osa) tai keskuslukituksen mukaan (sähkömoottorin pyörittämä ratas ja ruuvivaihde oikeassa reunassa).

Nyt vain tilanne on se, että vaikka mielestäni lukko on oikein koottu ja siellä on kaikki osat tallessa, ei tuo nivelöity metalliosa asetu oikein tuolla vasemmassa reunassa, jolloin päällimmäistä metallilevyä kääntäessä alempi metallilevy ei käänny, eikä ovi siis aukea.

Ajattelin tätä tutkiessani, että täytyy koota koko paketti autoon ja kokeilla toimiiko se siinä, että jos se on herkkä esim. sille miten päin mekanismi on, ja onko se ruuvattu oveen kiinni. Olin vielä niin fiksu, että asennettuani kaikki osat autoon, en painanut oven lukitussalpaa ruuvarilla asentoon "kiinni", koska ajattelin että pahimmassa tapauksessahan en saa ovea enää laitettua kiinni ollenkaan, koska en saa tuota salpaa takaisin asentoon "auki". Kun oli vähän niinkuin tarve lähetä autolla liikkeelle, niin ei minulla olisi ollut aikaa irrotella moduulia ovesta uusiksi, jotta saan oven kiinni. Siispä kun osat olivat ovessa kiinni, ei muuta kuin ovi kiinni, parit räpsyttelyt kaukosäätimestä ja kun lukitus oli auki niin kokeilemaan aukeaako ovi. Ei aukea. Ei sisältä eikä ulkoa. Keskuslukitus toimii kyllä oikein, nuppi liikkuu ja valot vilkkuu, mutta ovi ei aukea kahvoista.

Vasta tämän jälkeen aloin miettiä että mitäs nyt sitten tehdään. Että MILLÄ V&%¤UN ILVEELLÄ SAAN SEN LUKON NYT AVATTUA, kun ovi on pysyvästi kiinni, ovipahvi paikoillaan jne. Ei S#¤%&na mikä valopää taas korjaili Saappia!

Eli tällä kertaa otetaan vastaan ideoita siitä miten hanttarin oven saa auki, kun lukkomoduuli on paskana siten, että kahvat ei toimi :twisted:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
J-P
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja J-P »

Kasausvinkkejä en osaa valitettavasti antaa, mutta tämän näköinen oli oma kokonaan toimimaton lukko.
Nuo kaksi juotosta aika selkeästi murtuneita:
Kuva
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Voi hyvin olla, että juotoksissa oli murtumaa itsellänikin. En tutkinut niitä suurennuslasilla. Ainakin eilen lukkoa räpeltäessä nuppi toimi juuri niin kuin pitää, eli toistaiseksi eilisen operaation jälkeen ei keskuslukituksen vika ole ilmaissut itsestään.

Kun tämän toisen vähän ikävämmän vian nyt vain saisi ratkaistua...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin