Tuossakin näyttäisi parempi sumu kun ev14 530cc:ssä.Onko dekojen säätäminen sitten niin vaikeaa vai mikä on kun noikin pitäis olla flowmatched settejä.Onko tää deca 668 joku parempi versio 630cc:stä?
http://www.finjector.com/verkkokauppa/e ... 17597-186/
Miksi dekoja dissataan?
Miksi dekoja dissataan?
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Miksi dekoja dissataan?
Silmälläkö arvioit sen mikä on moottorin kannalta paras? Käytännön kokemus on osoittanut ettei dekat ole EV14 veroisia, ei lähelläkään. Vakiosuuttimetkaan ei ole mitään parhaita, mutta pienempi koko antaa paljon anteeksi, lineaarisuusvirheiden vaikutus kertautuu kun ne osuvat käytännön ajon alueelle.
Käytännön kannalta yksi merkittävimmistä seikoista on se että suuttimen käyttäytyminen on mahdollisimman lineaarista, ja että se on sitä etenkin siellä missä polttoainetta tarvitaan kaikkein vähiten, ts. tyhjäkäynnillä ja erittäin kevyellä kaasulla. Tuosta linearity error-taulusta näkee jo että nämä dekat ei ole tässäkään mitään kehuttavia. Esim. tuo minimum linear pw 1,5 ms on aika paljon polttoainetta kun tästä deadtimeä on tuo ~0,6ms. Tyhjäkäynnillä bensalla efektiivinen pulssinleveys Saabin neloskoneessa on luokkaa 0,7ms tai allekkin tuon kokoisella suuttimella. Ollaan siis jo speksienkin mukaan epälineaarisella alueella.
Vielä hankalammaksi tilanteen tekee se jos suuttimet on flow matchattu vain staattisen virtauksen perusteella, eikä esim. deadtimen ja pienten pulssinleveyksien suhteen. Tällöin vaikka mappaisi teoreettisesti täydellisesti pienet pulssinleveydet yhden suuttimen mukaan niin joku toinen pytty käy rikkaalla tai laihalla.
630cc dekat mulla oli käytössä jo 10 vuotta sitten, ja ihmettelin jo silloin miten voi olla näin huonosti käyttäytyvät suuttimet vrt. vakiot. Valitettavasti 875cc versioitakaan ei kovin paljoa voi kehua, tiedän lukuisia tapauksia missä erilaiset käyntiongelmat menee ko. suutinten piikkiin.
Säätämällä ei saa huonosta hyvää. Toimimaan saa aina, mutta pieniä "ominaisuuksia" jää väkisin. EV14 suuttimet on nykyään jo niin halpoja ettei ole mitään syytä käyttää dekoja.
Käytännön kannalta yksi merkittävimmistä seikoista on se että suuttimen käyttäytyminen on mahdollisimman lineaarista, ja että se on sitä etenkin siellä missä polttoainetta tarvitaan kaikkein vähiten, ts. tyhjäkäynnillä ja erittäin kevyellä kaasulla. Tuosta linearity error-taulusta näkee jo että nämä dekat ei ole tässäkään mitään kehuttavia. Esim. tuo minimum linear pw 1,5 ms on aika paljon polttoainetta kun tästä deadtimeä on tuo ~0,6ms. Tyhjäkäynnillä bensalla efektiivinen pulssinleveys Saabin neloskoneessa on luokkaa 0,7ms tai allekkin tuon kokoisella suuttimella. Ollaan siis jo speksienkin mukaan epälineaarisella alueella.
Vielä hankalammaksi tilanteen tekee se jos suuttimet on flow matchattu vain staattisen virtauksen perusteella, eikä esim. deadtimen ja pienten pulssinleveyksien suhteen. Tällöin vaikka mappaisi teoreettisesti täydellisesti pienet pulssinleveydet yhden suuttimen mukaan niin joku toinen pytty käy rikkaalla tai laihalla.
630cc dekat mulla oli käytössä jo 10 vuotta sitten, ja ihmettelin jo silloin miten voi olla näin huonosti käyttäytyvät suuttimet vrt. vakiot. Valitettavasti 875cc versioitakaan ei kovin paljoa voi kehua, tiedän lukuisia tapauksia missä erilaiset käyntiongelmat menee ko. suutinten piikkiin.
Säätämällä ei saa huonosta hyvää. Toimimaan saa aina, mutta pieniä "ominaisuuksia" jää väkisin. EV14 suuttimet on nykyään jo niin halpoja ettei ole mitään syytä käyttää dekoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Miksi dekoja dissataan?
Hei, kiitos että jaksoit kertoa faktoja! Uskoisin että tästä on muillekin hyötyä.Se vaan että on törmännyt vaan sanomisiin, jää silti mielenkiinto asiaan että mikä niissä on vikana.Maalaisjärjellä kun ajattelee niin hienompi sumu on aina parempi.Epälineaarisuus ja säädön hankaluus oli tiedossa.
Mutta aina oppii lisää!
Mietintöni perustui lähinnä tähän topikkiin missä vertaillaan suutinten sumua lopussa. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=144909
Mutta aina oppii lisää!

Mietintöni perustui lähinnä tähän topikkiin missä vertaillaan suutinten sumua lopussa. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=144909
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Miksi dekoja dissataan?
Joo tuo videossa oleva 668cc FI119462 on eri suutin kuin se vanha 630cc FI119461. Voipi olla parempi sumu, etenkin 870cc malliin verrattuna, mutta lineaarisuus toiminta-alueella ja pieni hajonta suutinyksilöiden välillä on tärkeintä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com