etupyörän laakeri

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja station1 »

Moi,

Kävin sitten tänään katsastamassa saabini (9000i -90) ja sanoivat että vasen etupyöränlaakeri on väljä ja pitäisi vaihtaa, nyt ihmettelin että onko se vaikea vaihtaa itse(tarviiko ulosvetäjää) tai pitääkö viedä korjamoon...? :?
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Ei ole todellakaan mikään erityisen vaikea operaatio irroittaa. Onnistuu helposti kotonakin, kunhan saa etukulman ilmaan. Eli rengas pois, jarrusatula ja -levy pois. Sitten vain alapallosta irti ja vetarin mutteri tietenkin kans auki. Sitten tarvit sopivan torxin jolla laakeri irti ja uus tilalle. Kokoa en muista.
Kasaus päinvastaisessa järkässä. Joku korjatkoon jos tulee jotain mieleen...
Niin ja laakereitahan saa vaikka motonetistä.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kyllä siinä voi hiukan aikaa ja tupakkia kulua.
Levy ja satula varmaan lähtaa vielä 90 ihan irti suosiolla.
Itellä oli 88:ssa nuo Kuusiokolo pultit jolla napa on kiinni aika tiukassa.
Ja pelkkää laakeria et siihen pysty vaihtamaan tulee koko napa hinta noin 150 egee
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

samsikki kirjoitti:Ei ole todellakaan mikään erityisen vaikea operaatio irroittaa. Onnistuu helposti kotonakin, kunhan saa etukulman ilmaan. Eli rengas pois, jarrusatula ja -levy pois. Sitten vain alapallosta irti ja vetarin mutteri tietenkin kans auki. Sitten tarvit sopivan torxin jolla laakeri irti ja uus tilalle. Kokoa en muista.
Kasaus päinvastaisessa järkässä. Joku korjatkoon jos tulee jotain mieleen...
Niin ja laakereitahan saa vaikka motonetistä.
Ihan ensimmäisenä kannattaa avata se napamutteri, riittävän isoilla työkaluilla, 32mm muistaakseni, mutta ½" karalla en saanut itse auki kun mokoma ei ollut tarpeeksi jäykkä..

Minä pidän helpompana mcphersonin alapään irrottamista kuin alapallon..

Laakeri on 4:llä pultilla kiinni, jarrulevy torxilla (ja sillä vanteen ohjuritapilla)

Kuvasarja kokoamisesta:
http://haza.kas.tut.fi/kuvia/Tallilta/9 ... 4nlaakeri/
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja station1 »

Kiitoksia vastauksista,eikun huomenna motonettiin ja laakeri vaihtoon..
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Haza kirjoitti: Minä pidän helpompana mcphersonin alapään irrottamista kuin alapallon...
Tuo on kyllä totta... Itsekin todennut saman asian, mutteipas tullut kirjoitettaessa mieleen... Kannattaa kuitenkin samalla tarkistaa ne alapallon 3 pulttia, että ovat kireällä!
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Vastaa Viestiin