vikaa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

vikaa?

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Ajelin tänään itäiseen suomeen n500 km. Pari pysähdystä, eka stoppi ok, tokan tauon jälkeen käynnistyksessä jäi moottorin vikavalo palamaan. Vikakodilla 1334, eli sytykatkoksia, nollasin vikavalon (scangauge) matka jatkui ongelmitta, vedot tallella, mair ja mreg ok. Perille päästyä auto seisoi ja jäähty tovin ja taas käynnistyksen jälkeen vikavalo loisti, nollaus ja varasytytyskassu kontista tilalle. Tämän jälkeen vikavaloa ei näkynyt useiden käynnistysten jaauton jäähtymisen jälkeen, eli kasetti kaput? Nyt oon ihmetelly sidinfosta: Lamda tyhjäkäynnillä +2500, ajaessa vaihtelee - joitakin satasia ja +1000 välillä amul 778-610 ennen amul vaihteli n +400 ja -300 välillä. Vedot edelleen tallella ja mair ja mreg ok

Onko lamda entinen vai vara kassu kans kaput. Niin jäi mainittematta, et eka sytykassulla keräs nakuja tasaisesti joka pyttyyn, varakassulla ei juuri muutamaa enempää. Kyselen kun kännyllä neti käyttäminen on hankalaa. Jos joku guru vois vastata?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mietin pitkään että vastatakko, ettei tuu mutu-huutelua...

Mutta.. Bensapumppu? Onko koska vaihdettu, millä polttoaineella mennään, paljonko kilsoja?

Onko imuvuodot tarkastettu? Eli onko alipaineletkut uusittu koska? Ensimmäisenä tarkastaisin sen letkun mikä lähtee by-pass venttiilin päästä kohti rintapeltiä.. Sitten kaasuläpän luona on yksi alipaineletku myös. Jos letkuja ei ole vaihdettu koskaan, niin sitten ne vaihtoon suosiolla. Sitten siellä on vastaventtiili (yleensä vaalea) kaasuläpän luona, siitä katkeaa aika usein letku, tai se venttiilin kara ja ilmaa pääsee ohi ilmamäärämittarin..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Reilu imuvuoto tyhjäkäynnin korjausarvosta päätellen ja jos vedot on tallella niin tuskin polttoaineen saantiongelma
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

vesa67 kirjoitti:Reilu imuvuoto tyhjäkäynnin korjausarvosta päätellen ja jos vedot on tallella niin tuskin polttoaineen saantiongelma
Kiitos Vesalle vastauksesta, on tää vaan huippufoorumi, :) vika tais löytyä: kävin kattoo alipaineletkuja ja kaasuläppäkotelosta lähtevässä letkussa oleva valkoinen takaiskuventtiili oli juurestaan poikki. Saako noita takaiskuja mistä uusia, marmoritiski? Motonet? Joku muu?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1660
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

PCS:ltä tais maksaa 8e posteineen kun tilasin.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Saabatti kirjoitti:PCS:ltä tais maksaa 8e posteineen kun tilasin.

Omaani hain tämän takaiskun Motonetistä.

http://www.motonet.fi/fi/product/190306

Kannattaa testata tuo jo kaupassa ennen ostoa ( ilma saa kulkea vain toiseen suuntaan) sillä ainakin tuolloin kun omaani tuota etsin, niin oli hyllyssä 2 kpl jo valmiiksi rikkinäisiä.. 8O ( sattumalta onnekseni kokeilin ). Itselläni tämä takaiskuventtiili on kestänyt hyvin jo 12 tkm. ilman ongelmia.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miten paljon heikentää letkua 4mm kun siihen asentaa 8mm liitoksen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja Jzo »

nalleolut kirjoitti:miten paljon heikentää letkua 4mm kun siihen asentaa 8mm liitoksen.
Ainakin omassani -98 on tuo koko linja 8 mm putkella venakopalta kaasuläppäkotelolle asti.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

No niin homma kunnossa, hain Hyppöseltä Joensuusta alkuperäsen takaiskun, hintaa tosin oli 20, suolainen hinta muovi palikasta, mut on ainaki käypänen ilman ranetuksia...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Itse tilasin MapTun Partsilta alumiittisen. Kävi suoraan muovisen ongelmapömpylän tilalle. Ei pahan hintainen verrattuna alkuperäiseen.

https://www.maptunparts.fi/haku/Huohotu ... +9-5+04-10
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 609
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Saabisti -77 kirjoitti:
vesa67 kirjoitti:Reilu imuvuoto tyhjäkäynnin korjausarvosta päätellen ja jos vedot on tallella niin tuskin polttoaineen saantiongelma
Kiitos Vesalle vastauksesta, on tää vaan huippufoorumi, :) vika tais löytyä: kävin kattoo alipaineletkuja ja kaasuläppäkotelosta lähtevässä letkussa oleva valkoinen takaiskuventtiili oli juurestaan poikki. Saako noita takaiskuja mistä uusia, marmoritiski? Motonet? Joku muu?
Sijaitseeko tämä vaalea takaiskuventtiili siinä venttiilikopalta lähtevässä pikkuletkussa mikä tulee kaasuläppäkotelon jäähdytyskierron tulon ja paluun alapuolelle? Mulla se on näköjään jo vaihdettu motonetin tekeleeseen joka jumitti auki ja vaihdoin sen toiseen motonetin venttiilliin. Omassa juurikin samaa vikaa kuin aloittajalla eli lambda korkea tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa, vetoja on kyllä eli kakku ei ole loppumassa. Evapin jumivat takaiskut aiheuttanevat saman ongelman? Tuli viime kesänä palautettua se normaaliksi näillä motonetin diesel takaiskuilla mutta liekö ovat jo jumissa nykyään?

Edit: tähän mennessä jo vaihdettua/tarkistettua: o-rengas imusarjan "alipainetorniin" tästä tornista lähtee letkut bensaregulle ja by-passin solenoidille, jarrutehostimelta ja alipainepumpulta imusarjaan tuleva putkisto ja sen liitin imarissa, kaasuläppäkotelon o-rengas ja läppäkotelon alatiiviste, jarrutehostimessa pysyy paine koneen sammuttamisen jälkeen, ap-letkut ehjiä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Kyllä, juurikin tuo letku.

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 609
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Vikahan oli juurikin evapin takaiskussa mallia motonet viallinen sijaitsi R-letkun kolmihaarasta lähtevässä letkussa ja aiheutti sen että lambda nousi korkeaksi tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa. Muutin evapin uudempien vuosimallien mukaiseksi ja ainakin koeajo osoitti että vika poistui. Nyt voisi viikon ainakin ajella ihan vaan ulkolämpötilaa sidistä seuraten :mrgreen:
"Hevoseton" mies on huoleton mies
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 609
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Ja vika palasi kun tankkasin täyteen? Heti startista kunhan lambda käynnistyi nousi lambda arvo tyhjäkäynnillä käyden välillä tapissa eli 2500. Reippaammassa kiihdytyksessä lambda käy melkein -1000:ssa. Ennen tankkausta amul vaihteli muutaman päivän aikana -120 ja +177 välillä eli aikalailla sitä mitä toivotaan. Mikähän moista voisi aiheuttaa? Sama juttu toistui myös edellisen tankkauksen yhteydessä mutta liekö tankin tyhjeneminen osui sopivasti evapin muokkauksen kanssa yhteen ja arvot palasivat normaaleiksi? Softahan meni uusiksi ja sen jälkeen on tämä oikuttelu tankkauksien jälkeen alkanut.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 609
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: vikaa?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Nyt saa viisammat esittää ehdotuksia tai vaikka kertoa ratkaisun suoraan. Tankkasin auton ja lambda näytti ennen tankkausta maltillisia lukemia, samoin amul. Tankkauksen jälkeen lambda nousee tyhjäkäynnillä 1000-2000 ja käy 2500 välillä. Saattaa pyöriä jossain 1300 ja 1700 välissä. Evap muokattu uudemman malliseksi eli mankkuvenan R-letkulta ei tule enää letkua ja jäljelle jäänyt takaisku vaihdettu entisen motonetin takaiskun tilalle uusi samanlainen. Ei vaikutusta. Lambda alkaa näyttää tyhjäkäynnillä tolkun lukemia kun tankista on vajunut noin puolet.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Vastaa Viestiin