Ei starttaa!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Ei starttaa!

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Lueskelin tuossa vanhoja topicceja, mutten sellaista varsinaista vikatekijää vielä löytänyt. Potilas 9000 2,0t16 -88 ilman DI:tä.
Eli toissapäivänä tulin iltasella reeneistä kotiin ja sammutin auton pihalle. Nyt eilen illalla oli tarkoitus lähteä sitten liikenteeseen, vaan eipä lähtenyt tonnari käyntiin. Hyvin pyöritti konetta aikansa, muttei oikein kunnolla edes yrittänyt hörähtää käyntiin. Bensapumppu pyörii ja surisee ja bensaa tuli ainakin painesäätimen läpi paluuputkeen saakka ihan hyvin. Kipinä vaikutti heikohkolta? mutta semmoinenkin kuitenkin löytyi. Oman käsitykseni mukaanhan sen olisi pitänyt ainakin hörähtää, kun kerran kipinää tuli ja bensaakin sai???
Mitä ehdotuksia porukalta löytyisi? Huomenna pitänee ihan ensimmäiseksi kokeilla lisävirralla/toisella akulla käyntiin. Sitten kelpaisikin hyvät vinkit...
Nii se tuli vielä mieleen, että ei tuo koskaan ole aivan avaimen väännöstä lähtenytkään käyntiin, mutta toissapäivänä starttaus kesti normaalia pidempään vielä.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Minä olen edennyt :
- putsaan crc:llä kaikki liittimet
- kokeilen toisella puolan johdolla
- kokeilen toisella puolalla
- kurkkaan virranjakan kannen sisuksiin, kokeilen että keskihiili liikkuu, eikä ole murtunut

Tarkistan, ettei mikään alipaineletku ole halki tai irti.
Mullahan oli pullahtanut pari liitosta auki läppäkotelosta ja venakopan päällä oleva läpivientikumi oli kuivunut.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Puola ja puolan johto.
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Sytytyksen herätin yksikkö, vasemmassa lokarissa???
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

No sen verran jäi tossa ekassa mainitsematta, että puolan ja sytytyksen herätin yksikön kerkesin eilen jo vaihtamaan. Seuraava tutkimisen paikka lieneekin sitten tuo virranjakaja, jota jo eilen olisin tutkinut, mutta pihalla pimeässä vähän huono tommoisia remontteja tehdä :?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ruuvaa kokeeksi yksi tulppa irti.
epäonnistunut käynnistys, huono kipinä, kastaa tulpat, ei auta vaikka vaihtais mitä. Tulppien kuivaus auttaa. Olen joskus lämmittänyt tulppia liedellä, pakkasaamuna kasteltuani ne. Heti hörähti.

uudet tulpat auttaa usein.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Lähtipäs se vaan käyntiin vihdoin ja viimein tuossa päivällä. Kerkesin vaihtamaan kaikki tulpat, johdot, puolan, sytytyksen herätin yksikön ja putsailin erinäisiä liittimiä ja maadoituskohtia, sekä kääntelin virranjakajaa eri asentoihin. Eipä tämäkään auttanut, vaan sahaus senkun jatkui, kunnes pidettyäni bensapumpun sulaketta aikani irti ja sahatessa hörähti hetkeksi. Sulake paikalle ja sahausta ja avot kone käy. Käynti normaalin tasaista ja muutenkaan ei mitää erikoista. Tosin turbo näytti niin sanotusti uivan, eli päästi läpi nestettä tai bensaa sekä öljyä... Tämä osittain kyllä selittyy sillä että turbossa ollut jo jonkin aikaa väljyyttä pahasti... Olisiko nyt kuitenkin mahdollista että öljy tulisi aina venttiilikopasta saakka, venttiilivarsien kumien läpi? Turbon lämmetessä tuo vuoto kuitenkin loppuu...
No auto tosiaan lähti käyntiin ja kävin sillä ajelemassa koeajoa jonkin verran. Toimi ihan normaalisti ja rupesi jopa kierroslukumittarikin toimimaan kunnolla(virranjakajasta kiinni?). Ahtoi jopa paremmin kuin aikaisemmin siihen nähden, että turbo on jo rikki. Käyntiin lähtö on kuitenkin edelleen ihmeen tahmeaa, vaikka tuntui koko ajan paranevan mitä enemmän ajeli.
Edelleen ainakin itselle jäi vähän mysteeriksi se miksei auto lähtenyt käyntiin :?:
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Olisko joku pumpun rele tai lh rele joka temppuilee, mulla oli just samat oireet kun sulaketta räpläs niin johans lähti....
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Tulipas taas viikon seisonnan jälkeen räjäytettyä tonnari käyntiin. Lähti noin reilun minuutin sahaamisella käyntiin tällä kertaa, eikä akku kerinnyt loppua edes. Auto käy kuitenkin nätisti ja kulkee hyvin, mutta kun ei meinaa lähteä käyntiin. Lämpimänä lähtee hieman paremmin, mutta silloinki saa sahata tolkuttoman pitkään...
Ehdotuksia kaivataan edelleen. Tänään kokeilin vaihtaa vielä noita releitä keskenään ja uusiin, mutta ei vaikutusta...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Koitas piruuttaan imeä/puhaltaa pensanpainesäätimen alipaineletkusta, jos saat bensaa suuhusi niin on varmasti sökö. Oli hiljattain säätimen kalvo hajalla paikallisesta tonnarista, bensaa tuli turbon tiivisteiden välistä ja sitä oli putken täydeltä. LH:n lämpöanturi kannattaa vaihtaa myös.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Multa löytyisi ehjä 3.0 barin säädin, on alkupään vaparista, käy turboon kanssa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

mcfeast kirjoitti:Koitas piruuttaan imeä/puhaltaa pensanpainesäätimen alipaineletkusta, jos saat bensaa suuhusi niin on varmasti sökö. Oli hiljattain säätimen kalvo hajalla paikallisesta tonnarista, bensaa tuli turbon tiivisteiden välistä ja sitä oli putken täydeltä. LH:n lämpöanturi kannattaa vaihtaa myös.
Tuotahan voisi huomenna kokeilla vielä... Seuraavaksi voisikin sitten laittaa paaliksi koko romun tai antaa jollekin tehtäväksi varastaa/polttaa.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Eihän sitä nyt paaliksi pikku ongelmien takia! :lol:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Juu eipäs tullut paineensäätimen alipaineletkusta ainetta imemällä eikä mennyt ilmaa puhaltamalla läpi, eli vika ei siinä liene...
Rupesin varmuuden vuoksi kuitenkin vaihtamaan bensapumppua, kun sellainen toisessa romussa on ylimääräisenä. Jostain syystä tankissa oli aivan älytön paine kun repäisin pumpulta letkut irti, tai en edes kokonaan niitä ruvennut irroittamaan, kun rupesi puskemaan bensaa silmille. Seuraavaksi irroitin tankinkorkin ja mahtavan sihinän saattelemana paine tasaantui... Mistähän ihmeestä tämä taas johtuu? Suodatin tukossa vai mistä?
Tästähän voisi taas johtua se ettei bensanpaineet ole tarpeeksi korkeat startatessa, eikä suuttimet aukeaisi??? Olisiko ideaa?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä siellä painetta on (jos takaiskuventtiili toimii) ja pitääkin olla. Suuttimet aukeaa oli painetta tai ei (paitsi k-jet). Mites puolan jännitteet tai puolan kunto?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin