900T16 sytytyksen ajoituksesta (Oli: Sytytystulpista..)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

900T16 sytytyksen ajoituksesta (Oli: Sytytystulpista..)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Törmäsinpäs omituiseen ilmiöön hiukan viritetyssä og900t16:ssani. Päätin vaihtaa tulpat uusiin, vanhojen iästä kun ei ollut tietoa. Champion EON 1-merkinnällä olevat tulpat pois, ja uudet NGK BCP7ES:t tilalle. Tuloksena muuten normaali toiminta mutta heti ahtojen ylittäessä 0.5 bar (omat peruspaineet) alkoi kova nykiminen ja ahtojen nousu loppui kuin seinään.
Tarkastin kärkivälin, joka oli speksien mukainen ~0.7mm, kokeilin säätää sitä hiukan suuremmaksi kun vanhoissakin tulpissa oli, vaan ei vaikutusta.

Laitoin tämän vielä sen piikkiin, että ohjekirjassa mainitaan BCP7EV eikä -ES, joten lähdin hakemaan "oikeanlaisia" tulppia. Noh, kyseisten tulppien valmistus on lopetettu ja mukaan tarttui sitten ihan platinakärkiset ja hintavat BCP7EVX:t, joiden pitäisi olla täysin samanlaiset muutoin.
Asensinpa nämäkin tulpat paikoilleen, tuloksena jälleen muuten normaali toiminta, mutta ahtoja ei tule kuin n. 0.6 bar eli vaivoin yli peruspaineet. Nykimistä ei kuitenkaan enää tapahtunut. Ilmeisesti nakuttaa, mutta kuuluvasti ei ainakaan. Kärkiväli näissäkin tulpissa speksien mukainen (0.6-0.7mm)

Lopuksi laitoin vanhat Championin tulpat takaisin, ja kas kummaa ahtaa mukisematta 1+ bar ilman ongelmia. :roll:
Melkoinen mysteeri, mistähän kummasta mahtaa olla kyse? Saabisti-sähköpostilistan arkistoista löytyi toinen vastaavaa asiaa kummasteleva viesti: http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 23161.html

Mikä siis näitä NGK:n tulppia oikein vaivaa :?:
Viimeksi muokannut jcarlson, Ke Maalis 09, 2005 06:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 6953
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä valottaneet kauheasti nuo linkit ongelmaa vielä.. Kokeilin useampaan kertaan vanhoilla Championin tulpilla, ahtaa ihan nätisti mutta yli 1 bar ahdoilla nykäisee kerran pari (ei ole ylipainekytkin, se on poistettu pelistä kokonaan).

Päätinpä sitten vielä kerran kokeilla NGK:n tulppia. Hommasin tarkan työkalun kärkivälin säätöön, otin tulpat pöydälle ja säädin tarkalleen 0.65mm kohdille kärkivälin. Vanhoissa Championeissa oli muuten kärkiväli jotain 0.9mm..

Noh NGK BCP7EVX:t varmasti speksien mukaisella kärkivälillä kohdalleen. Tuloksena kohtalainen toiminta, eli ahdot käy 1 baarissa mutta APC selvästi tiputtelee niitä, jolloin ne pysyttelee noin 0.7-0.8 bar tuntumassa.
Ei mitään nykimistä havaittavissa.

Sitten otettiin avuksi ajoituslamppu, ja ajoitusta tiirailemaan. Alipaineletku irrotettuna tyhjäkäynnillä, ennakko näyttää olevan 26 astetta?! Tulikohan säädettyä väärin viime kerralla? Eipä sitten muuta kuin säätämään takaisin 16 asteeseen. Kokeillaan hiukan miten ennakko muuttuu kierrosten mukaan tyhjäkäynniltä kaasuteltaessa. Eipä kovin paljoa, muta jonkin verran kuitenkin, ehkä pari astetta kun kiekkoja on myöskin parituhatta (normaalia vai ei?).

Tietysti kokeilemaan taas ahtamista, ja nyt "oikealla" asetuksella ei ahda taaskaan kuin hiukan yli peruspaineet, mikä helvetti siinä on.. Nelosella kun pitää tallaa pohjassa ja antaa kiihtyä, niin ahdot alkavat hiljalleen nousta, nousivat 1.1 baarin asti jopa. Merkillistä. Tässä vaiheessa vauhtia alkoi kuitenkin olla niin paljon, että lopetin testaamisen. Toiminta kuitenkin toistui, kun kiihdyttelin uudestaan nelosella kaasu pohjassa hiukan pidemmän tovin. Eikä tälläkään kertaa nykinyt missään vaiheessa.

Pitkä teksti, ja paljon kummallisuuksia. Mistähän kummasta voi olla kyse? Vielä pitää mainita omituisuutena, että ostaessani auton kun ekan kerran säädettiin sytytystä, näytti se olevan niin myöhäisellä ettei edes merkit näkyneet. Kävi kuitenkin ihan hyvin ja alavääntöä tuntui löytyvän. Ahdot olivat kuitenkin tuolloin riippumattomasta syystä peruspaineilla kokoajan, joten ahtamisesta ei ole tietoa (magneettiventtiilin piuha oli juuresta poikki, nyt korjattu). Kansiremppa autoon on kuulemma tehty vuosi sitten, ja ottaen huomioon muiden autoon tehtyjen remppojen laatutason, niin ei kummastuttaisi jos jako olisi laitettu päin persettä. :evil:

Lieköhän siis kyseessä sekaisin oleva jako, voisiko aiheuttaa kyseisen kaltaiset oireet?

PÄIVITYSTÄ:

Pakkohan se oli vielä alkaa tutkimaan tuota hommaa. Eli ensin WD-40:llä muutama ruiskaus aukosta vauhtipyörälle niin että merkit puhdistuu. Nyt saa hyvin selvää. Katohan perkelettä, ennakko oli 5 astetta :!:
Takaisin säätämään. Säädin nyt 15 ja 16 asteen väliin (saa kelvata, säätyy todella herkästi, ja kovin helposti ei paremmaksi saa). Sitten testasin alipaineletkusta imemällä, ennakko nousee alipaineen mukaan niinkuin pitääkin, jopa yli 25 asteeseen. Polkupyörän pumpulla pumppaamalla sain tipahtelemaan reilu 10 asteeseen. Varmaankaan letkun ja pumpun ei liitos ollut kovin tiivis, kun en saanut myöhästystä pysymään pidempään pumppaamatta jatkuvasti. Ainakaan puhaltamalla ei tunnu paine kuitenkaan vuotavan, vaikka ei olekaan tarpeeksi ison pahan suden vikaa niin että olisi saanut puhaltamalla myöhästymään :)

Sitten vielä kokeilemaan tietysti. Tuntuu todella äkäiseltä lähtemään ja painaa penkkiin omasta mielestä vähintään yhtä hyvin kuin silloin kun ahtoi vanhoilla tulpilla yli 1 bar ja pitkälle punaiselle. Nyt siis ahtaa muutaman viisarinmitan punaiselle, joka on equussin mielestä reiluhko 0.8 bar tms.

Eli ilmeisesti nyt pitäisi olla ajoitus kunnossa ja toivottavasti myös tulpatkin.. kai.. ehkä.. :roll: Nakuvalo kai se on seuraavaksi asennettava, että näkee missä mennään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tulppasäätäminen jatkuu...

Ostin sitten vielä Boschin FR5DCX:t, nämäkin Turbo16:n myytävä tulppa siis. Kärkiväli valmiiksi aivan liian iso (1.1mm). Taivutin pienemmäksi, joka ei kuitenkaan onnistunut oikein tarpeeksi hyvin johtuen liian pitkästä sivuelektrodista. Asensin autoon, tuloksena huono tyhjäkäynti (epätasainen), mutta ahtaa paremmin kuin mikään tahanastisista. Eli kevyesti antaa ahtoja punaisen pohjaan asti (n 1.4bar equusin mukaan). Ruuvasin tulpat pois, ja totesin että kipinä hyppää väärästä kohdasta siitä johtuen, että sivuelektrodia ei saa pituutensa vuoksi taivutettua tasaisesti niin että kärkiväli pysyy tasaisena. Kaiken huipuksi vielä yhdestä tulpasta paukahti eriste paskaksi irrottaessa, syypäänä oli kyllä osittain kierteen ja tulpan väliin jäänyt pieni roska. En kuitenkaan voi _näitäkään_ tulppia suositella.

Taas lusikka kauniiseen käteen ja luotto Champion-tulpat peliin. Säädin kärkivälin jo jonkin verran kuluneista tulpista n. 0.6 milliin, olivat siis jossain 1 millissä. Näillä nyt sitten tyhjäkäyntikin pelaa paremmin ja antaa ahtaa. Kärkivälin säädön jälkeen katosi myös nykähtely yli 1 bar ahdoilla.

Päättelyä kärkivälin vaikutuksesta: pienempi kärkiväli -> kipinä muodostuu helpommin mutta ei ole tarpeeksi voimakas. suurempi kärkiväli -> kipinä on voimakkaampi, mutta ei välttämättä muodostu, jos ei jännite riitä. Noiden platinatulppien toimimattomuuden syystä ei sitten ole kuin arvauksia.. Mutta en ole tämän ongelman kanssa yksin, kuten netistä löytyneet useammatkin postaukset ovat osoittaneet. Jostain syystä APC ei vaan niistä tykkää.

Lopputulos: ehdottomasti EN suosittele NGK:n platinatulppia (BCP7EVX), enkä kovin suuresti Boschin halvempia FR5DCX tulppiakaan. Nuo Championin tulpat oikealla kärkivälillä tuntuvat pelaavan parhaiten, vaikka ovat jo aika kuluneetkin.

Jos joku haluaa väittää vastaan NGK:n platinatulppien hyvyydestä, niin minulla olisi myytävänä nyt halvalla lähes käyttämätön satsi niitä (ajettu n. 50km). :roll:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2435
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Katsoin linkin ja sieltä 900 T16. Sivustot antoivat tulpiksi nuo samat EON1:t, mutta kärkiväliksi 0.95mm ? Vai tarkoittaako, että mikä tulpissa on vakiona kärkiväli vai suositeltava kärkiväli?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vakiona tuo 0.95mm. Sillä säädöllä ei pelaa korkeilla ahdoilla kunnolla (yli 1 bar). Säätää Saabin spekseihin (0.6-0.7mm) niin pelaa hyvin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4088
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Mulla taas on toisenlaisia kokemuksia ngk:sta.

Possilaiset tulpat hajos kuukaudessa, halvat t16 tarkoitetut...

Heti kun ahdoile niin nykivät.

ngt:t peliin ja nykiminen hävisi, en säätänyt edes kärkiväliä. Siis platinakärkitulpat.

Ainut ropleema on, et ahdot käy nätisti 0,8bar ja laskee 0,6....

En ole vielä tutkinut johtuuko tulpista vai vuotaako portti, eli jousi on liian löysällä...

Tulpissa ei luulis vikaa olevan ku auto on ässä ja ei apc:ta.

petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

NGK:sta

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Myös itse vaihdoin autoon syksyllä NGK BCP7EVX:t, ja mitään ongelmia ei ole ollut. Itse asiassa, pienellä kaasulla tapahtunut ärsyttävä nykiminen väheni ja kun kävi tarkastuttamassa seokset, nykiminen hävisi kokonaan. Paineita tulee niin paljon kuin olosuhteet antavat myöten; jos tie on kuiva (=pitoa) ja vapaa, niin paineet nousevat pitkälle punaisen puolelle näillä pakkasilla.

Tulpista tarkistin välyksen ja ruuvasin paikoilleen - ei muuta. Ei tulppia voi väheksyäkään, mutta ovatko kaikki muut mahd. vikalähteet käyty läpi?

mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuota T16 kun tuossa remppasin ja viritin niin ei tunnu ainakaan ngk:n bp7es tulpat toimivan. yli kilon ahdoilla röpötti ja paukutti putkeen.
sattui äijä samalla vaihtamaan tuohon 850 T5 volvoonsa tulpat, ajattelin että kokeillaan nyt sen vanhoja tulppia, olivat jotkut equem (tai jotku sinne päin) 1+3 kärkiset tulpat. niillä tuntuu pelittävän muuten täysillä paitsi vaihteen vaihdessa kunnon kiihdytyksessä paukauttaa aika miehekkäästi putkeen :twisted: tiedä silti johtuuko se tulpista???


tulpat olivat eyquem F54
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No joo. Itselläni on APC:ssa tällä hetkellä paineet korkeimmillaan yli 1.3 bar, ja rajoittajallakin vähintään 1 bar. Orggismittarilla aluksi punaisen pohjassa, ja korkeilla kierroksillakin 3/4 punaisesta. Nykyiset Championin tulpat toimivat hyvin eikä nakuvalokaan välky ajossa ikinä. Ja nakuvalo kyllä toimii.

Noilla NGK:n platinatulpilla "nakutti" kokoajan. Mitään kuuluvaa nakutusta ei ollut, joten luultavasti APC otti häiriötä jostain.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

aikalailla samat säädöt on mullakin apc:ssä, korkealla tosin vähän alemmat kun ei vielä ole seos mittaria ja pitäisi lastu teettää noille isommille suuttimille ja cooleri istuttaa keulalle. on kuulemma kuin riisseli taakaa katsoessa noilla isommilla suuttimilla kun antaa vetoja 8)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, ongelmanahan on APC:ssa saada yläkierroksilla ahdot pysymään 1 baarin paremmalla puolella vaikka alakierroksille sitä ahtoa saisikin vaikka kuinka paljon. Tästä pitäisi kohta kirjoitella topikki teorioista ja kokemuksista..

Itselläni on tuo Lucasin ruisku jossa on LH-Jettiä isommat suuttimet ja korkeampi bensanpaine vakiona. Lastutettu on myöskin ja tosiaan kun hiukan antaa kenkää niin voimasauhua riittää.. Ei ainakaan laihalla käy. :lol:

Tuo lastun ohjelmoiminen LH-Jettiin (jos 2.2) on aika helppoa, jos vain saa käyttöönsä prommerin. Isommilla suuttimilla vaan käytännössä joutuu säätämään paljon dynossa, että saa seokset osakaasulla ja tyhjäkäynnillä kohdalleen, täyskaasu ei niinkään ole ongelma. Tähän tosin on kehitteillä parannusta mikrokontrolleriin perustuvan eprom-emulaattorin muodossa, jonka avulla seoksia sitten voisi säätää ajossa läppärin avulla Megasquirtin tyyliin. Mutta tämän kehitys on tosiaan kesken vielä..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuo lucas mullakin sielä on, cu14.. ja kun tuo bensa lastukin siellä on niin menee varmaan oikeen aikalailla rikkaalle..
ei ole vielä ollut yritystäkään tuolla orkkis coolerilla nostaa ahtoja enempää korkeilla(kaan) kierroksilla. kun tuon sportti-auton coolerin saa paikalle ja kunnon lastun niin eiköhän sitten uskalla laittaa paineet kohdilleen..
kun vain tietäisi mistä lastu??

2,1 kansi ja imusarja tuossa remontissa vaihtui paikalleen, myös putki on 3", dp:nkin vielä voisi hommata. pienen porttauksen myös kannelle suoritin, lähtee taas muutaman sata kierrosta alempana turbo mukaan eikä ole turbo niin paljon on/off tyyppinen.


eikö tuo ruisku muuten ole semmonen että normaali tasaisessa ajossa mennään lambdan mukaan ja kaasupohjassa karttojen??
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep. Itsellähän on nyt käytössä vain vakiocooleri. Uudemman tonnarin cooleri odottelee tuossa parempia asennuskelejä. Näillä ulkolämpötiloillahan ei ole paremmalle jäähdytykselle vielä tarvetta. CU14.1 löytyy joo meikäläiseltä, ja toimii normaaliajossa lambda-säätöisenä ja kaasupohjassa kierroslukuperustaisten karttojen mukaan. Eli siis rikkaalla käy ja rankasti, jos ei ole ahtoja nostettu. Tällä perusteella pidänkin aikamoisena tuhlauksena pitää alhaisia ahtoja, kun kerran soppaakin annostellaan riittävästi. ;)

Lucasiin custom-lastun tekeminen onkin hiukan ongelmallisempaa, kun ei ole ainakaan vielä tietoa, miten se tarkalleen ottaen toimii. Se on kuitenkin jonkinverran monimutkaisempi paketti kuin LH2.2. Periaatteessa kartat sieltä pystyy varmaankin löytämään, mutta eri asia on että montako yritystä ja erehdystä vaatii niiden oikein tulkitseminen, kun mitään dokumentaatiota ei oikein ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jcarlson kirjoitti:Tällä perusteella pidänkin aikamoisena tuhlauksena pitää alhaisia ahtoja, kun kerran soppaakin annostellaan riittävästi. ;)
Ei saa yllyttää nostamaan ahtoja!!! pitäähän sitä vielä jotain varaa jättää nostaa tehoja :wink:

kun tuohon seos mittariin saisi osat hommattua ja jaksaisi kolvailla se niin sitten näkisi kuinka paljon sitä ilmaa sinne tarvii laittaa lisää :twisted:

taidampa laittaa tuosta lastun teetättämisestä oman kysely topicin..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu

Vastaa Viestiin