Kuten moni tietää, tuli 60-luvun lopulla Saabin uuteen 99-malliin moottori Englannista. Se oli Ricaro-yhtiön suunnittelema ja Saabin yhdessä Triumphin kanssa kehittämä, sekä Triumphin valmistama. Aluksi suunniteltiin 1,5 litraista. Ensimmäisiin autoihin tuli 1,7 litrainen, joka myöhemmin kasvoi 1,85 litraiseksi. Saab kehitti moottorista 2-litraisen B-moottorin ja alkoi valmistaa sitä Ruotsissa. Myöhemmin tuli H-moottori sekä 16-venttiilinen, mutta perusrakenne säilyi og900-mallissa 90-luvulle asti.
Jos joku ihmettelee moottorin vinoa rakennetta, voi selata uutta Classics-lehteä April 2005 (erinimisiä classic-lehtiä on varmaan kymmenkunta, mutta tämän nimi on pelkkä Classics). Selasin lehteä Citymarketin lehtihyllyssä. Lehdessä on sivulta 70 alkaen (sisällysluettelossa on joku muu sivunumero) juttu entisöidystä Triumph Stag mallista. Siinä on pari kuvaa täyskokoisesta moottorista 3.0 L V8. Yllättävän tutulta moottorilta vaikuttaa. Saab käytti siis vain "puolimoottoria" tästä rakenteesta.
Myös vaihteistoa tehtiin aluksi Englannissa tuumavaihteistona, jossa oli myös vapaakytkin! Saab teki vaihteistosta mm-version ja aloitti senkin valmistuksen Ruotsissa. Kytkimen työsylinteri siirtyi vaihteiston sivulta kytkinakselin ympärille 76-vuosimalliin ja ensiöveto muuttui hammaspyöristä ketjuksi 78-vuosimalliin. Myös viides vaihde tuli mukaan jossain vaiheessa. Muitakin pieniä muutoksia tuli, mutta vaihteistonkin perusrakenne säilyi 90-luvulle asti.
RJK
#1757
Saab 99:n moottorin kehityshistoria
Asia herätti sen verran kiinnostusta mielessäni, että piti googlettaa esiin pari kuvaa tuosta koneesta.
http://www.bluebird-electric.net/triump ... ebuild.htm
http://www.bluebird-electric.net/triump ... ebuild.htm
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Todellakin joo. Tuo Triumphin kone on tehty samalla tuotantolinjalla kuin tuo Stag8 tuttu V8. Tiä sitten oliko tarkoitus tehdä 45 asteen kallistuksella, että voidaan tehdä yhdellä ja samalla linjalla vai oliko puhdasta sattumaa.
Saabilta by the way löytyy jostain proto-99 jossa on tuo Triumphin V8 nokalla. Se oli sitä aikaa, kun etsittiin tehokasta mottia pellin alle. Saab Turbo-kirjasta löytyy mm. kuva ko. 99:stä ja maininta siitä, että suunnitelmissa oli myös Bemarin tai Audin 6-syl. koneen (en muista kumman) laittamista pellin alle.
Muuan kerta huomasin Practical classics-lehdessä varaosaliikkeen mainoksen. Mainoksessa oli moottorin osia tuohon Saabin käyttämään Triumphin "vajaamoottoriseen" ja öljypumpun kohdalla oli maininta "not suitable for stag8". Että onkos noissa 4- ja 8-sylinterisissä kuinka paljon yhteistä?
Saabilta by the way löytyy jostain proto-99 jossa on tuo Triumphin V8 nokalla. Se oli sitä aikaa, kun etsittiin tehokasta mottia pellin alle. Saab Turbo-kirjasta löytyy mm. kuva ko. 99:stä ja maininta siitä, että suunnitelmissa oli myös Bemarin tai Audin 6-syl. koneen (en muista kumman) laittamista pellin alle.
Muuan kerta huomasin Practical classics-lehdessä varaosaliikkeen mainoksen. Mainoksessa oli moottorin osia tuohon Saabin käyttämään Triumphin "vajaamoottoriseen" ja öljypumpun kohdalla oli maininta "not suitable for stag8". Että onkos noissa 4- ja 8-sylinterisissä kuinka paljon yhteistä?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 158
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
- Paikkakunta: Helsinki
Triumph käytti tuota konetta 4-syl. 1500 ccm versiona muistaakseni Dolomite tai Dolomite Sprint-mallissa. Jos joku sattuisi tarvitsemaan alkuperäisosia 99:n 1,7 tai 1,85 koneisiin, niin niitä saa esim. brittiautoihin suuntautuneilta firmoilta. Ostin aikanaan jakopään alkuperäiset Triumph-rattaat, kun "alkuperäisiä" Saab-osia ei enää vuosiin ollut saatavilla.
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
95-66, 95-07