Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Tämä viesti saattaisi sopia myös uuteen "Apua tien päällä" -osioon, kun ollaan juuri tien päällä Ruotsissa, kun moottorin merkkivalo syttyi. Mitään oireita ei ole. Viime viikolla oli pientä epätasaisuutta joutokäynnillä, kun kierrokset laski alas. Vaihdoin muutama päivä (=150km) sitten tulpat, sen jälkeen ei oireita. Tai ehkä hieman jyräävä käyntiääni 2000 kierroksen paikkeilla, mutta en ole ihan varma (uutena saabin omistajana saab-sävelkorvani on harjaantumaton). Tarkistin tulpat ja jostain syystä kolme tulppaa oli hieman löysällä, vaikka kiristin ne kyllä ohjeen mukaan (2/3 sormitiukkuuden jälkeen) ja ihan kireälle. Voisikohan moottorivalo syttyä siitä? Nyt ne ovat taas kireällä.
Löysin yhden pajan joka oli auki lauantaina ja lupasivat lukea ja nollata koodin. Jostain syystä obd-laite ei kuitenkaan saanut mitään yhteyttä auton koneeseen eikä koodin lukeminen onnistunut. Eivät alkaneet sitten tutkimaan tarkemmin.
Olisiko kellään ehdotuksia, mikä voi estää vikakoodin lukemisen ja ettei lukulaite saa yhteyttä auton koneeseen? Auto tosiaan tuntuu, kuulostaa ja näyttää toimivan normaalisti.
Täytyy yrittää etsiä maanantaina joku saabeja ymmärtävä paja (tietääkö joku yhtään Tullingen/Tumban seudulta?). Jos koodia ei saa luettua ja nollattua, en tiedä ratkesiko itse vian syy tulppien kiristämisellä.
Autona Saab 9-5 2.0, vm. 2004, kulkee etanolilla.
T. Neuvoista kiitollinen lomalainen
Löysin yhden pajan joka oli auki lauantaina ja lupasivat lukea ja nollata koodin. Jostain syystä obd-laite ei kuitenkaan saanut mitään yhteyttä auton koneeseen eikä koodin lukeminen onnistunut. Eivät alkaneet sitten tutkimaan tarkemmin.
Olisiko kellään ehdotuksia, mikä voi estää vikakoodin lukemisen ja ettei lukulaite saa yhteyttä auton koneeseen? Auto tosiaan tuntuu, kuulostaa ja näyttää toimivan normaalisti.
Täytyy yrittää etsiä maanantaina joku saabeja ymmärtävä paja (tietääkö joku yhtään Tullingen/Tumban seudulta?). Jos koodia ei saa luettua ja nollattua, en tiedä ratkesiko itse vian syy tulppien kiristämisellä.
Autona Saab 9-5 2.0, vm. 2004, kulkee etanolilla.
T. Neuvoista kiitollinen lomalainen
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Meidän femmasta ei saatu yhteyttä obd-portin kautta ja viaksi paljastui paennut pinni. Taisin tunkea tulitikun pätkän kiilaksi sinne pinnin aukkoon johdon suunnasta ja hyvin on pysynyt paikallaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Löysin nyt aamulla "yleiskorjaamon", jonne sain auton, mutta homma ei vaan edisty. Obd on edelleen ihan mykkä, vikakoodia ei saa luettua. Liitin tutkittiin ja vaikuttaa ehjältä. Sulakkeet ehjiä. Lukulaitettakin kokeiltiin toisella autolla, ja se kyllä toimii. Hieman neuvottomina ollaan...
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Ilman sen suurempaa asiantuntemusta: kokeiltiinkohan että liittimelle asti tuli virtaa? Kun noita bluetooth-obd-pulikoita käyttää niin asia selviää sillä että pulikka saa virran liitännältä ja yhteyden puhelimeen/koneeseen vaikka kommunikaatiota autoon ei syntyisikään. Mietin vaan siksi että joskus voi sulakkeetkin kai palaa niin ettei silmämääräisesti sitä huomaa..
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Juu, obd -liittimelle tulee virtaa. Se mitattiin. Samoin sulakkeet mitattiin.
Mutta nyt ongelmat vielä lisääntyivät: auto ei enää käynnisty startista (työntämällä kyllä). Lisäksi abs-valokin syttyi. Taitaa olla jokin hankala sähkö- tai tietokonevika... Edellinen omistaja on asentanut takvella starttia varten erillisen napin, jota painetaan samalla kun avainta väännetään. Onkohan se sekoittanut paketin... Tosin kyllä se tähän saakka on toiminut.
Mutta nyt ongelmat vielä lisääntyivät: auto ei enää käynnisty startista (työntämällä kyllä). Lisäksi abs-valokin syttyi. Taitaa olla jokin hankala sähkö- tai tietokonevika... Edellinen omistaja on asentanut takvella starttia varten erillisen napin, jota painetaan samalla kun avainta väännetään. Onkohan se sekoittanut paketin... Tosin kyllä se tähän saakka on toiminut.
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Maadoitusten tarkastaminen on yksi perusjuttu mikä tulee mieleen kun tälleen outoja alkaa tapahtua. Valitettavasti itsellä ei ole ymmärrystä sen vertaa näistä että osaisin opastaa. Ehkä joku tietävämpi osaisi kommentoida mitä maadoituksia/mistä voi/kannattaa tarkistella?
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Ainakin moottorin ja akun maadoitus.
Akun kunto on mikä, liian huonos hapes varaus ei riittäne voima pyörittää.
Akun kunto on mikä, liian huonos hapes varaus ei riittäne voima pyörittää.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Onko vikakoodien luku onnistunut aiemmin? Jos etanolilla ajelet niin softakin on varmaan päivitetty joskus?
Softaajalla voinut käydä kömmähdys ja ottanut OBD lukemisen pois päältä softasta
Softaajalla voinut käydä kömmähdys ja ottanut OBD lukemisen pois päältä softasta
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Kuulostaa melkoselta ranetukselta .Olisko viisainta tutkia virtalukon pohjan kunto. Ja heikolla akulla tekee mitä ihmeellisimpiä vikoja.mileh kirjoitti:Juu, obd -liittimelle tulee virtaa. Se mitattiin. Samoin sulakkeet mitattiin.
Mutta nyt ongelmat vielä lisääntyivät: auto ei enää käynnisty startista (työntämällä kyllä). Lisäksi abs-valokin syttyi. Taitaa olla jokin hankala sähkö- tai tietokonevika... Edellinen omistaja on asentanut takvella starttia varten erillisen napin, jota painetaan samalla kun avainta väännetään. Onkohan se sekoittanut paketin... Tosin kyllä se tähän saakka on toiminut.
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Testaisin itse ainakin toisella akulla, jos kerran startilla ei käynnisty mutta työntämällä kyllä. Edellinen Saab teki akun hajotessa juurikin niin että startti pyöri melko iloisesti, mutta kone ei meinannut käynnistyä; oletettavasti jännite laski liian alas polttoaineensyötölle, sytytykselle tai muuten vain Trionicille.
Huono akku tai sen huonot liitokset on selittäneet yllättävän monta mystistä elektroniikkavikaa.
Huono akku tai sen huonot liitokset on selittäneet yllättävän monta mystistä elektroniikkavikaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Nyt reissusta palattua täytyy hieman kertoa miten tässä kävi. Lopulta Saabissa paloi moottorin vikavalon lisäksi abs- ja esp-valot, auto ei käynnistynyt, obd-lukija ei saanut yhteyttä... Parin korjaamon jälkeen Saabin merkkihuoltoon Hedin Bil:iin. Siellä selvittelivät vikaa kolme tuntia ja lopulta syyksi paljastui jokin starttijärjestelmän viallinen rele. Halpa osa, mutta paljon työaikaa, joten kalliiksi tuli, mutta sitten kaikki viat ratkesivatkin kerralla.
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Hyvä kuulla että tuli kuitenkin kuntoon ja reissu jatkui!
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Minulla on vuosia vanha jostain Ebaysta ostettu muutaman euron hintainen OBD II Scan tekstillä varustettu Bluetooth standardia tiedonsiirtoon käyttävä lukijalaite (sellainen sininen pieni tulitikkuaskinkokoinen palikka).
Aiemmin on toiminut erinomaisesti, mutta nyt muutaman vuoden (3-4?) tauon jälkeen otin palikan esiin ja yritin Torque Lite -ohjelmalla (tällä samalla toiminut aiemmin siis) lukea vikakoodeja. Ei onnistu millään. Palikkaa säilytetty autossa talvipakkasissa, voiko olla syynä, vai olisiko tässä ketjussa aiemmin esitetty mahdollisuus todennäköisempi, eli että on etanoli-ohjelmoinnin yhteydessä jotenkin kytketty irti (?) käytöstä?
Saabbiini (9-5 Aero vm. 2006) on tehty etanolipäivitys ja saab on ollut kytkettynä tällaiseen ns. tech-laitteeseen sen jälkeenkin mm. valojen ohjelmointia varten.
Miten ratkaista ongelma?
a) ostaa joltain tech-laitteen omistajalta päivitys että avaa taas OBD-lukija-option?
b) ostaa uusi palikka eli OBDII lukija ebaysta? Mikä olisi varmasti toimiva, onko antaa linkkiä kiitos.
c) jokin muu vaihtoehto?
Saabin mittaristossa palaa tällä hetkellä ajovalojen/lamppujen tasonsäätövaroitusvalo.
Sen lisäksi, kun Saabilla ajaa hetken aikaa valtatienopeutta (noin 100 km/h) syttyy ABS-jarrujärjestelmän vikavalo. Joskus sammuu itsestään tai uudelleen käynnistettäessä, joskus ei. Olisi kiva tietää mikä rakkinetta vaivaa, ainahan sitä jokin vaivaa, mutta jos nyt taas aloittaisi näiden em. varoitusvalojen syiden selvittämisellä.
Aiemmin on toiminut erinomaisesti, mutta nyt muutaman vuoden (3-4?) tauon jälkeen otin palikan esiin ja yritin Torque Lite -ohjelmalla (tällä samalla toiminut aiemmin siis) lukea vikakoodeja. Ei onnistu millään. Palikkaa säilytetty autossa talvipakkasissa, voiko olla syynä, vai olisiko tässä ketjussa aiemmin esitetty mahdollisuus todennäköisempi, eli että on etanoli-ohjelmoinnin yhteydessä jotenkin kytketty irti (?) käytöstä?
Saabbiini (9-5 Aero vm. 2006) on tehty etanolipäivitys ja saab on ollut kytkettynä tällaiseen ns. tech-laitteeseen sen jälkeenkin mm. valojen ohjelmointia varten.
Miten ratkaista ongelma?
a) ostaa joltain tech-laitteen omistajalta päivitys että avaa taas OBD-lukija-option?
b) ostaa uusi palikka eli OBDII lukija ebaysta? Mikä olisi varmasti toimiva, onko antaa linkkiä kiitos.
c) jokin muu vaihtoehto?
Saabin mittaristossa palaa tällä hetkellä ajovalojen/lamppujen tasonsäätövaroitusvalo.
Sen lisäksi, kun Saabilla ajaa hetken aikaa valtatienopeutta (noin 100 km/h) syttyy ABS-jarrujärjestelmän vikavalo. Joskus sammuu itsestään tai uudelleen käynnistettäessä, joskus ei. Olisi kiva tietää mikä rakkinetta vaivaa, ainahan sitä jokin vaivaa, mutta jos nyt taas aloittaisi näiden em. varoitusvalojen syiden selvittämisellä.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
Itse koittaisin ensin sitä obd-palikkaa johonkin toiseen autoon, että toimiiko. Ja etsisin jostain vaikka lainaan toisen obd-palikan, joka on testattu toisessa autossa toimivaksi ja kokeilisin sitä Saabiin.
Onko siis niin että Torque ei saa koko palikkaan yhteyttä vai että vain vikakoodien luku ei onnistu?
Onko siis niin että Torque ei saa koko palikkaan yhteyttä vai että vain vikakoodien luku ei onnistu?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Moottorin vikavalo palaa, mutta vikakoodin lukeminen ei onnistu
ja lopulta syyksi paljastui jokin starttijärjestelmän viallinen rele.
missähänpäin tuo mystinen relaus piileskelee?
missähänpäin tuo mystinen relaus piileskelee?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,