Jarrunpainallus..klunk
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Jarrunpainallus..klunk
Terve,
Saapikkaaseen (9-5, 1999) vaihdettiin etupyörän laakeri. Pari viikkoa myöhemmin on samaisen etupyörän suunnalta alkanut kuulua ja tuntua kolahdus, kun jarrua painaa nopeasti ja voimakkaasti. Paikallaan jarrutettaessa ei kuulu mitään. Jarrut tuntuvat toimivan normaalisti. Mutta kolahdus on sen verran selvä, että tuntuu korissa. Ja kuuluu joka kerta kunnolla jarrutettaessa. Kolahdusääni voi arvatenkin johtua monestakin syystä, mutta onkohan jollain vastaavasta viasta kokemusta. Jarrutuksen jälkeisessä kiihdytyksessä ei tunnut mitään (tai ehkä kerran kolahti).
Ja taas keula kohti pajaa...
Saapikkaaseen (9-5, 1999) vaihdettiin etupyörän laakeri. Pari viikkoa myöhemmin on samaisen etupyörän suunnalta alkanut kuulua ja tuntua kolahdus, kun jarrua painaa nopeasti ja voimakkaasti. Paikallaan jarrutettaessa ei kuulu mitään. Jarrut tuntuvat toimivan normaalisti. Mutta kolahdus on sen verran selvä, että tuntuu korissa. Ja kuuluu joka kerta kunnolla jarrutettaessa. Kolahdusääni voi arvatenkin johtua monestakin syystä, mutta onkohan jollain vastaavasta viasta kokemusta. Jarrutuksen jälkeisessä kiihdytyksessä ei tunnut mitään (tai ehkä kerran kolahti).
Ja taas keula kohti pajaa...
Re: Jarrunpainallus..klunk
Onko jarrusatulan pultit unohtuneet löysälle?
Re: Jarrunpainallus..klunk
villi veikkaus mut olisko jarrupalat päässeet kulumaan jotenkin vinoon vanhan laakerin kanssa, ja nyt pääsevät heilumaan ja kolahtamaan?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarrunpainallus..klunk
Terve,
nuo kuulostavat kyllä järkeviltä selityksiltä. Kiitoksia. Lähdinpä sitten kukonlaulun aikaan ottamaan viasta selvää todetakseni vain että se ei enää tullut esille. Ei niin millään. Täytyy seurailla ja katsoa jarrusatulan kiristys ja jarrupalat.
nuo kuulostavat kyllä järkeviltä selityksiltä. Kiitoksia. Lähdinpä sitten kukonlaulun aikaan ottamaan viasta selvää todetakseni vain että se ei enää tullut esille. Ei niin millään. Täytyy seurailla ja katsoa jarrusatulan kiristys ja jarrupalat.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Jarrunpainallus..klunk
Ettei olisi pyöränpultit löysällä, onko muistettu jälkikiristää?
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Jarrunpainallus..klunk
Onko napamutteri tiukalla? Voi tehdä vaikka mitä jännää, jos mutteri on jäänyt löysälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarrunpainallus..klunk
Terve,
pyöränpultit ovat kyllä kireällä eikä missään tunnu olevan väljää. "Klunk" on pysynyt edelleen poissa, mutta seuraavassa määräaikaishuollossa voivat silti varmuuden vuoksi katsoa, löytyykö jostain väljää.
Kerrottakoon, että aikoinaan ihmettelin, mikä silloisen autoni etupäässä kolisee (pienissä kuopissa) Olin silloin täysin satavarma, että ääni kuuluu etupäästä oikealta. Mutta syyksi paljastuikin tavaratilassa vararenkaan vannetta vasten liikumaan päässyt auton tunkki. Takapenkillä istunut sanoi, että tuolta takapakaasistahan se kolina kuuluu
pyöränpultit ovat kyllä kireällä eikä missään tunnu olevan väljää. "Klunk" on pysynyt edelleen poissa, mutta seuraavassa määräaikaishuollossa voivat silti varmuuden vuoksi katsoa, löytyykö jostain väljää.
Kerrottakoon, että aikoinaan ihmettelin, mikä silloisen autoni etupäässä kolisee (pienissä kuopissa) Olin silloin täysin satavarma, että ääni kuuluu etupäästä oikealta. Mutta syyksi paljastuikin tavaratilassa vararenkaan vannetta vasten liikumaan päässyt auton tunkki. Takapenkillä istunut sanoi, että tuolta takapakaasistahan se kolina kuuluu
Re: Jarrunpainallus..klunk
Napamutteri on siinä keskellä, joka kiristää vetonivelen napaan ja pitää laakeripaketin sisäkoolit vastakkain. Olen kerran onnistunut Saab 99:n ( -78) etunavan kanssa kämmäämään homman sillätapaa, että mutteri ei ollut tarpeeksi kireällä. Renkaan kun tunkkasi ilmaan, sain aikaan pyörää heiluttaessa välyksen ja kolinan. Eli kokemusta on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Jarrunpainallus..klunk
Käytinpä minäkin tuossa äskettäin autoa korjaamolla etupyörän laakeri/napa-asetelman vaihdossa. Sen jälkeen on kuulunut liikkeelle lähtiessä pieni kolahdus. Mikähän lie mennyt vikaan tällä kertaa...
Re: Jarrunpainallus..klunk
Katsokaa nyt ihmeessä ainakin nuo tärkeimmät pultit ja mutterit, ettei satu mitään vakavaa jos ylimääräisiä ääniä kuuluu. Ei kannata odotella.