MOI!
Onko tämä Opelin moottori ja mitenkä mahtaa kestää?
-mad-
Saab 9-3 1.8 turbo!
Re: Saab 9-3 1.8 turbo!
Ei ole Opel moottori. Kyseessä on Saabin moottori johon GM-konsernista on lainattu lohkovalu, tasapainoakselin osia sekä oheis/apulaitteita. Moottori perustuu saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.
Jakopää, tarkemminottaen tasapainoakselin ketjulaahain ja ketju taitavat olla heikoimpia lenkkejä, eli TP-akselin ohjurit ja ketjun voi joutua vaihtamaan n. 200tkm tienoilla. Samalla toki kannattaa tehdä koko jakopää kun kerran avataan.
Turboja ei tiettävästi ole saatu ajamalla rikki, että pieniä ovat 1,8t:ssä ja riippuen vuosimallista siellä on joko Garrettin GT2052S (2003-2006) tai 2006-> Mitsubishin td04hl-11t
Mitä tarkoitat kestävyydellä? Viritystä, kilometrejä vakiona, lastentauteja vai mitä?Tekniikan Maailma 19/2002 kirjoitti: Moottori ja voimansiirto:
Saabin uusi kaksilitrainen moottori on todellakin uusi siinä mielessä, että samanlaista ei ole ollut aikaisemmin käytössä sen paremmin Saabin kuin GM:n muissakaan autoissa. Ja silti puhutaan syvällä rintaäänellä, että moottori on siitä ja siitä GM-yhtiön autosta peräisin. Mistä on kysymys?
Ensinnäkin jäljitystä sotkee se, että jo vuonna 1986 Opel Omegaan tuli saman kokoinen moottori, jossa on täsmälleen samat sylinterinmitat kuin Saabissakin eli 86x86 mm. Se sai neliventtiilitekniikan vuonna 1993 ja siitä on käytössä myös ahdettu versio. Tämä kokonaan valurautainen moottori on käytössä esimerkiksi Astra Cabrioletissa ja Zafira-tila-autossa. Tämä ei kuitenkaan ole Saabin moottorin lähtökohta.
Saabin moottorin pohjana on 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autoissa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pidempi, mutta nämä esimerkiksi.
Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä verrattaen uudesta konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget, männät, moottorin ohjaus ja ahtojärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.
Vaihteisto on Saabin Göteborgin tehtaan valmistama ja niitä menee paljon myös Opelin voimakkaampien - suurivääntöisten - mallien käyttöön.
Jakopää, tarkemminottaen tasapainoakselin ketjulaahain ja ketju taitavat olla heikoimpia lenkkejä, eli TP-akselin ohjurit ja ketjun voi joutua vaihtamaan n. 200tkm tienoilla. Samalla toki kannattaa tehdä koko jakopää kun kerran avataan.
Turboja ei tiettävästi ole saatu ajamalla rikki, että pieniä ovat 1,8t:ssä ja riippuen vuosimallista siellä on joko Garrettin GT2052S (2003-2006) tai 2006-> Mitsubishin td04hl-11t
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: To Elo 25, 2016 14:52
Re: Saab 9-3 1.8 turbo!
Katsomani autolla on 250000km ajettu ja vuosimalli 2005.
Jakopää laitettu ja kansiremontti tehty.
Viritetty noin 200hv.
Onko ruostumis ongelmia tiedossa ja mitä muita tyyppivikoja mahdollisesti on tai tulossa?
-mad-
Jakopää laitettu ja kansiremontti tehty.
Viritetty noin 200hv.
Onko ruostumis ongelmia tiedossa ja mitä muita tyyppivikoja mahdollisesti on tai tulossa?
-mad-
Re: Saab 9-3 1.8 turbo!
Niiiin, mitä ruosteeseen.. Tuossa aika perusteellinen läpikäyminen..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=171353
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=171353
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Saab 9-3 1.8 turbo!
Nämä NG9-3:t on melko luotettavan auton maineessa, ainakin Saabin mittapuulla. Moottorit varsinkin on aika luotettavia vrt. femman tai vanhemman 9-3:n T7-koneisiin. Automallin tyyppivikoja löytyy mm. täältä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154251
Lista voi vaikuttaa pitkältä, mutta osa noistakin vioista on kuitenkin suhteellisen harvinaisia, eli suurin osa ei niihin koskaan törmää. Ruosteelle nämä eivät ole immuuneja, mutta varsinkin tuon ikäisessä alkaa näkyä eniten auton edellisten omistajien ylläpito. Korimallia valmistettu nyt kuitenkin jo 14 vuotta, ja ei ole yhtään pintapelleiltään karmean näköistä NG-kolkkia tullut vastaan, enkä ole kuullut että yhtäkään olisi ruostevikojen vuoksi paalattu. Enkä itse asiassa muista törmänneeni juttuihin hitsaamisestakaan vielä (toki noita on varmaan jo alkupään autoja jouduttu hitsailemaan).
Lista voi vaikuttaa pitkältä, mutta osa noistakin vioista on kuitenkin suhteellisen harvinaisia, eli suurin osa ei niihin koskaan törmää. Ruosteelle nämä eivät ole immuuneja, mutta varsinkin tuon ikäisessä alkaa näkyä eniten auton edellisten omistajien ylläpito. Korimallia valmistettu nyt kuitenkin jo 14 vuotta, ja ei ole yhtään pintapelleiltään karmean näköistä NG-kolkkia tullut vastaan, enkä ole kuullut että yhtäkään olisi ruostevikojen vuoksi paalattu. Enkä itse asiassa muista törmänneeni juttuihin hitsaamisestakaan vielä (toki noita on varmaan jo alkupään autoja jouduttu hitsailemaan).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K