900 2.1 i 16v alipaine ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Einari
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 15:41

900 2.1 i 16v alipaine ongelma

Viesti Kirjoittaja Einari »

Ongelmana on moottorin sisälle syntyvä alipaine. Koneen ollessa käynnissä, öljytikkua ei meinaa saada vedettyä ulos. Irrotin huohottimenkin venttiilikopasta ja silti moottori tekee alipainetta sisälleen. Moottori on 320000 ajettu ja kansipokan siihen tein, pytyissä oli vielä hoonijäljet näkyvissä ja männät ainakin päältäpäin ok. Ennen remonttia auto ei ole ollut mulla ajossa joten en tiedä sen aikaisemmasta toiminnasta.
Jos jollain on ollut samoja ongelmia/tietoa asiasta olisin vinkeistä kiitollinen. 8)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikai siihen oikeen muuta selitystä keksi kuin että kone niin väljä että imee ilman kampikammiosta kun ei kaasuläpästä saa.....
mittauta ohivirtaus..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Miksi pitäisi saada tikku irti autosta joka on käynnissä :? :?:

Sehän sammuu sitten samalla tai ainakin käy todella huonosti kun kone saa ylimääräistä ilmaa IMM:n ohi.

Monta "käyntioireista" konetta on korjattu laittamalla öljytikku kunnolla kiinni.

Onko autossa joku muu toiminnallinen vika, miksi rupesit asiaa tutkimaan. Ikinä en ole ajatellutkaan kokeilla öljytikun irroittamista käyvästä moottorista.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Einari
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 15:41

Viesti Kirjoittaja Einari »

Toiminnallinen vika on ettei moottori käy tyhjäkäyntiä kuin vähän aikaa ja sammuu. Mikähän sinne koneeseen muka alipainetta tuottaisi jos otan huohottimen irti? Väljyyteen en usko sillä hoonijäljet vielä pytyissä, ja vaikka motti olisi kuinka väljä niin kyllähän se painetta ennemminkin tuottaisi työtahdin palopaineiden ollessa jonkun verran rankemmat kuin imutahdin aiheuttaman alipaineen. Ainoa mikä on käynyt mielessä olisi, että männänrenkaiden yläpuolelta puuttuisi pala joka aiheuttaisi renkaiden toimimisen takaiskuventtiilin tapaan. Enkä nyt valittele mistään pikku alipaineesta vaan motti muistuttaa pölynimuria.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

oletko mitannut imusarjan alipainetta?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Einari
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 15:41

Viesti Kirjoittaja Einari »

En.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kannataaa nyt tarkistaa kuitenkin tyhjäkäyntimoottorin toiminta.

Imusarjassa pitää tietysti alipainetta ollakkin, en tiedä minkälaista suuruusluokkaa tarkoitat.
Vaikea tietysti arvoida tilannetta täältä näppiksen takaa autoa näkemättä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tässä keskustelussa ruiskuboksivika aiheutti lyhytkäyntisyyttä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 079#117079
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

että muuttuuko imusarjan paine sillon kun ottaa öljytikun pois?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Einari
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 15:41

Viesti Kirjoittaja Einari »

Mittaan alipaineet, kunhan taas jossain välissä ehdin tallille ja ilmottelen sitten.
Vastaa Viestiin