ng900 '95 pelastaminen

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2071
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kehnompikin suojaus kestää Suomea armollisemmissa olosuhteissa paremmin.

Mulla on tuossa alunperin saksaan rekatussa avossa alusta melko lailla vähäruosteinen. Toki pintaruostetta on jossain kohdin ja esim. akselistoissa, mutta itse korista läpireikiä en ole löytänyt. Ja kuitenkin puhutaan 23 vuotta ja n. 270tkm ajetusta katiskasta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5660
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Panta maksoi parisen vuotta sitten 42.80e/kpl marmorilla.

Nytte ku oot harjoitellu ng:n saloja niin voitki ostaa cabben multa pois ja jatkaa harjoituksia :D

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Joo, harjoiteltu on! Ja pidemmän kaavan kautta...

Hienohan toi sun avo on, mutta annetaan nyt muillekin mahdollisuus tutustua ng:hen. Eiköhän avoautoille tule menekkiä, kun kelit lämpenee...en osaa sanoa, kun en ole koskaan avoa omistanut enkä kaupitellut. Itsellä tällä hetkellä 2 käyttö(harraste)autoa ja 5 eri tasoista projektiautoa + 1 vanha traktori, saattaa joku kyseenalaistaa meikäläisen mielenterveyden (ellei ole jo kyseenalaistanut), jos vielä yhden pihalle ajaisin...

Taidanpa vääntää tuon raudan samasta tavarasta kuin tankin pannatkin, tulee pienempi kilohinta. Pitäisi tässä joskus saada aikaiseksi tulla katsomaan sitä sun purku ng:tä ja höpisemään lisää autoista.

aero
-
Viestit: 6406
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

Lancer 225 2d kirjoitti:
Ke Tammi 16, 2019 17:41
Itsellä tällä hetkellä 2 käyttö(harraste)autoa ja 5 eri tasoista projektiautoa + 1 vanha traktori, saattaa joku kyseenalaistaa meikäläisen mielenterveyden (ellei ole jo kyseenalaistanut), jos vielä yhden pihalle ajaisin...
Eihän sitä yhtä enää tuosta määrästä suurin osa ihmisistä edes huomaa :D.

Sitäpaitsi kyllä Suomen kesä on kaunis, toivoo nimimerkki "2 avoa ja 1 mp".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Ei taida mun fysiikka kestää avoilua...joskus viime vuosituhannen puolella sain vihdoin toisella kerralla leiman Orikedon A-katsastukselta mun '61 Dodge Lanceriin. Keli oli kuuma ja tuoreesta leimasta huumaantuneena päätin ajaa koko matkan kotipuoleen Tarvasjoelle 40km matkan se pieni etuoven taittuva ikkuna auki...seurauksena ihan järjetön päänsärky ja räkätauti seuraavana päivänä. Tuohon suhteutettuna taitaisi keuhkokuume olla todellisuutta heti avon hankinnan jälkeen...

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Sori Teemu, että käytän sun ideaa, mutta päätin laittaa tänne vähän omaakin historiikkia siitä, millaisia katiskoja mulla on tässä aikojen saatossa ollut. Vaikka joukossa ei ole kuin 1 Saab, saanen tämän foorumilla anteeksi? Vilahtaa tuolla kuitenkin mainintoja tuttavien saabeista, sekä parista muusta ruotsalaiskulkineesta. Tällä merkkifoorumilla on kuitenkin mun mielestä paras ja suopein henki, muita ei voi edes verrata tähän. Ehkä tämä toimii eräänlaisena terapiana ja selityksenä kaikelle, ehkä ei.
Kuva
Eka auto oli 2 vuotta ennen kortin saamista enoni kuolinpesästä lunastettu Mitsubishi Colt 1,2 ’86 ”Super”. Muuten auto oli hyvässä kunnossa, vain 126tkm ajettu, mutta pieniä ruosteenalkuja löytyi. Mm. takapyöränkaaret sai maalata jokaisen talven jäljiltä uusiksi. Kortin saatuani ’96 tämä toimi käyttöautona seuraavat 10 vuotta opiskelu-, armeija- yms. rahattomuussyistä. Takakontin 10" subbari vaihtui aikanaan lastenvaunuihin. Kavereilla oli GSI-kadettia, A-vectraa, Twincam-corollaa yms. Yhdellä kavereista, joka pääsi huomattavasti aikaisemmin työelämään, oli uudehko og93 diesel. Tämä oli ensimmäinen Saab jolla ajoin. Myös sisko ostin erittäin hyvin pidetyn ja vähän ajetun og900:sen, mutta myi sen pian pois, kulutti kuulemma vähän liikaa..Mutta takaisin Mitsuun. Auto on edelleen mulla tallissa, pieniä kohennuksia auton kuntoon on jo tehty.

Kuva
Vuonna ’98 armeijassa tuli erehdyttyä lukemaan sotkussa veekasia. Virhe. Jenkki oli saatava. ’99 Kesällä kotiuduttuani ostin tämän Dodge Lancer ’61:sen. 225 + 904 + 7 ¼ kertonee jenkkimiehille, että mikään asfaltinrullaaja ei ole kyseessä, mutta fiiliksiin tällä pääsi mainiosti. Muistaakseni kolme kesää tällä ajelin. ikimuistoisin reissu tällä oli kuskina naapuripitäjän olutfestareille. Olin unohtanut ruostemönjästä tukossa olevan jäähdyttimen hanan auki-asentoon. Se aukesi tietysti lämmettyään juuri kun päästiin parkkikselle. Sieltä tuli ihan jäätävä lammikko ruosteista vettä parkkikselle. Koneen jäähdyttyä kannoimme uudet vedet koneeseen baarin vessasta tuopeilla. Auto on edelleen tallissa, mutta sen kanssa kävi klassiset, eli aloitin liian ison projektin. Auto atomeiksi ja 4d – 2d muutos käyntiin. Siihen päälle perheen perustaminen ja 90-vuotiaan talopommin ostaminen, niin kaikki tietää miten siinä käy.

Kuva
Ennen toisen lapsen syntymää vuonna 2006 piti ostaa isompi auto. Ja kun en ihan normaali ole, niin valinta ei kohdistunut järkevään tila-autoon, vaan 2d jenkkicoupeen! Ford Thunderbird 3,8 V6 ’91 oli yhdistettynä käyttö- ja harrasteautona seuraavat 6 vuotta kuskaten mm. kärry perässä remppatarvikkeita taloa varten. Isoin remppa tuli kannentiivisteen antauduttua (tyyppivika) kesken pahimman taloremonttirumban. Auto on edelleen tallissa, pieniä kunnostuksia on tehty, olihan se tuossa yhtenä loppukesänä taas ajossakin.

Kuva
Toiseksi käyttöautoksi T-birdin rinnalle tuli hankittua Volvo 850 10-venasella vaparibensakoneella + automaatilla. Hienokuntoinen auto, nätti väri mutta söi bensaa ihan huolella. Tästä tuli ensimmäinen auto, jonka myin pois.

Kuva
Tilalle tuli mk1 V70 dieselautomaatti. Tähän tulikin sitten kilometrejä 255tkm – 400tkm. Lopulta kyllästyin nivelten, laatikkoöljyjen ja syöttöpumpun remmin vaihto/säätöhommiin ja myin tämän pois. Tuo syöttöpumpun hihna hävitti mm. kerran hampaansa jättäen tielle. Päätin, että jatkossa ostan vain ketjukoneisia ja manuaalivaihteisia autoja.
Kuva
Päätimme kokeilla järkiautoilua. Yllätys, ei onnistunut. Tällä erittäin hienokuntoisella, alle 100tkm ajetulla ruostesuojatulla Civicillä olisi varmaan ajanut maailman tappiin, mutta henki puuttui eikä se oikein muutenkaan sopinut meidän ajoihin. Meni vaihtoon alle vuodessa.

Kuva

Civicin tilalle tuli BMW 316i ’01. Penarit olivat aina kiinnostaneet, ja olen halunnut omistaa 3-sarjalaisen. Vajaatehoinenhan tämä 316 on, mutta ajettavuus on enemmän kuin kunnossa. Suupielet nousi korviin, kun tällä kotiin kurvaili. Auto on nyt seisonnassa tallissa. Tein siihen ison huollon kesällä. Tarvittaessa tämä saa toimittaa sijaisauton virkaa, jos jompikumpi käyttis hajoaa pahemmin. Tällä(kään) kun ei enää mitään arvoa ole, korkeintaan kilohinnan siitä myydessä saisi.

Kuva
Volvon tilalle tuli aikanaan Saksasta käytettynä tuotu BMW 320d manuaalina. Sain pikkuvikaisena tämän vähän halvemmalla. Tämä on tosi hauska laite, varsinkin nyt talvella. Tehoa löytyy tarpeeksi, ja ajettavuus on hyvä. M47 kone myös kuuleman mukaan kestää niin pitkään kuin dieseliä pumpusta saa, kunhan irtoavat imusarjan läpät on poistettu. Yritin tätä myydäkin viime kesänä, mutta tuloksetta. Ensimmäinen puhelu tuli vasta, kun olin pudottanut hinnan aivan naurettavalle tasolle. No, enää en tätä myy. Ihan loistava kakkosauto. Kuva tänä aamuna otettu.

Kuva
Tämän sitten tiedättekin. Lunastin puolitutulta satasella, oli jo ehtinyt tilaamaan rompparin hakemaan. Jotenkin nämä ng900-og93 –mallit ovat aina kiinnostaneet. OG93 diesel oli mulla vaihtoehtona silloin, kun ostin tuon 320d:n. Tuli päädyttyä tutumpaan E46:seen, mutta ajatus Saabista ei jättänyt rauhaan.

Kuva
Viime toukokuussa tuli tuotua Saksasta toiseksi käyttöautoksi ’07 325d M-sport. On kyllä hyvin säilynyt yli 11 vuotta vanhaksi autoksi, mittarissa oli ostohetkellä 108tkm. Irrottelin tästä kesällä muoveja, ja massaruiskulla suihkin alustaan ja koteloihin suojaa korroosiopeikkoa vastaan. isompi mörkö taitaa kuitenkin olla se, että pian tällaisella dieselillä ajavat varmaan viedään kohta lusimaan pahimpina ympäristörikollisina mitä maa päällään kantaa.
Viimeksi muokannut Lancer 225 2d, La Tammi 19, 2019 13:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5660
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Loistavaa jopa toivottavaa on että ideaa käytetään :mrgreen:

Heh mulla on tollaseen colttiin kans osii nurkissa :lol:

Fordin oonkin joskus bongannu, oonpa tainnu joskus nettiautost kattoo mimmosii siel on tyrkyl.

Ps. Avoiluu ei voi verrata ikkuna auki ajeluun jolloin itelläkin menee helposti niska jumiin. Ja tuos on simmone nappi jolla sen saa myös vedottomaks. :wink:

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2071
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hauskoja kollaaseja. :D Mun omasta tulis paljon tylsempi, kun omistuksessa on ollut käytännössä vain saksalaisia perheautoja + Nissan + Rellu + Yamaha ja tietty 5 :saab: ia. Ja Edit olihan mulla pari takaveto-Opelia myös.

Kertaakaan en ole saanut niskaa kipeäksi tai flunssaa tuolla mun avolla. Ja ajettu on +15-30C kaupunkia ja reipasta maantievauhtia. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Välillä on tullut tuota pohjaa taas rapsuteltua. Kylmässä tallissa on vaan tuo pakkasraja tullut muutaman kerran vastaan. Vaikka tuossa aikaisemmin laittamassani kuvassa ruosteet näyttävät melko pahoilta, niin teräsharjalaikkahionnan ja hapotuksen jälkeen näyttää siltä, että paikkoja ei juurikaan tarvita. Tuolla poterossa, joka on helman takimmaisen tunkkauskohdan yläpuolella, on sen verran paksumpaa plootua jo tuon taka-akselin kiinnityskohdankin takia, että läpiruosteita ei ole. Hyvä siitä tulee.

Kuva

Taka-akseliin tuli lämpimässä sudittua pintamaali. Kuvassa myös toinen satula kunnostuksen jälkeen paikoillaan. Pusliksi laitoin lopulta tutut ja turvalliset Powerflexit, näitä olen molempiin E46:siin myös laittanut. Huomasin, että Powerflexien sisälle tulevat holkit olivat hieman isommalla sisähalkaisijalla kuin nuo orkkispuslien holkit. Ja melko väljät nuo orkkispultitkin holkeissaan olivat. En tiedä, onko tällä mitään käytännön merkitystä, kun akseli on kiinnitettynä? No, varmuuden vuoksi löysin tuohon uudet (tietysti kovat) pultit, joissa itse kierre on sama, mutta pultin sileä "kaula" on paksumpi. Ainakin pitäisi kestää. Joku tarkkasilmäinen voi nähdä, että tuossa jarrusatula on kiinni pehmeällä 8,8 pultilla, mutta se on siinä vain väliaikaisesti, että sain tsekattua uusien jarrukilpien olevan oikealla kohdalla. Tuossa kuva vielä käsijarrukamoista yms. jotka on luonnollisesti kasattu uusilla jousilla. Kiristyspyörä ja "linkku" on hiekkapuhallettu, maalattu ja voideltu.

Kuva

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Joskus on terapeuttista tehdä jotain täysin älytöntä, siis sellaista, joka ei millään muotoa vie projektia eteenpäin. Niinpä värkkäsin alumiinista, liekö turkkilevyä oikealta nimeltään tuo plootu, "tuning" -malliset polkimen päälliset. Nämä syntyivät hetken mielijohteesta, ja niistähän tuli yllättävän hyvät! Irrotin vanhat poljinkumit ja ruuvailin ne paikalleen, yhä näytti hyvältä! Ja jotta jotain järkevääkin saisi aikaiseksi, tein uuden pannan bensasuodattimelle.

Kuva

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Ei tarvii mennä kuuhun nähdäkseen kraatereita, riittää että könyää saabin alle...

Kuva

Hanttarin puoleinen tankin takakiinnike oli ympäristöineen sen verran ruosteessa ja vaikeasti paikallaan putsattava, että irrotin sen poraamalla pisteet auki. Tuollaista jälkeä tuli teräsharjalaikkahionnan ja parin päivän happoliuotuksen jälkeen. Itse kiinnikkeen hiekkapuhallan. Sitten tankin pantoihin. Kuten tuolla aikaisemmin mainitsin, olivat aika happamassa kunnossa. Vähän paksummasta plootusta värkkäsin uudet:

Kuva

Nyt olisi tarkoitus jatkaa vaikka väkisin nuo loput ruosteet kuntoon, niin pääsisi hieman kelien lämmettyä maalailemaan ja jopa kokoamaan takapäätä. Tuleekohan tästä valmistuttuaan kylän rakennelluin vapari-ng900...

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5660
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Varmasti.
Ei taida kuin pari ng:tä enää pyörii ja toine on niin rajusti ruostees ettei sekään varmaa kauaa.

Muutaman vuoden päästä tapahtumissa luultavasti harvinaisempi kuin vaikka tahtari taikka sonetti. :mrgreen:

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Noniin, nyt on takajalkatilasta taaksepäin pienimmätkin ruosteenalut poistettu, pellillä olleet kohdat pohjamaalattu, hitsaussaumat tiivistetty Sikaflex 527 AT:llä ja pinnassa kiiltävä musta maali! Luulin jo, että ruostetalkoot saisivat tällä kertaa olla, mutta mitä vielä. Jotta saisin uusittua jarruputket siihen kuskin jalkatilan kohdalla olevalle liitoskohdalle asti, pitäisi hoitaa ruosteet noiden putkien kannakkeiden kohdilta. Käytännössä pari kämmenen kokoista paikkaa ja parin kiinnikkeen kohdan hapotus, niin ollaan taas voiton puolella.

Sitten pieni ongelma noiden jarrupaineen säätimien kanssa. Vanhat olivat ruostuneet (ylläri) aivan haperoiksi. Ja uudet maksavat "vain" 143,89 e/kpl! Löysinkin tuolta vanhoja keskusteluja, olit tetammi jättänyt ne kokonaan pois? No, jos tämä on mahdollista niin seuraava ongelma:

Olen ollut sen verran onnellisessa asemassa, että kaikissa kulkineissa on aikaisemmin ollut joko hyvin massatut tai vasta uusitut jarruputket, joten en ole niitä juurikaan joutunut rakentelemaan. Letkuja tosin on tullut vaihdettua iso nippu. Sitten asiaan. Mulla on valmiiksi ostettu vasemmanpuoleinen 204cm pitkä putki. Pituus ei varmasti ole ongelma. Mutta putken takapäässä siinä kohdassa, johon jarrupaineen säädin pitäisi tulla, on putkessa ns. E liitin eli sisäkierre. Se sopisi uuteen taka-akselissa kiinni olevaan jarruletkuun, mutta kun siinä on kaksoiskartiopää. Eikö tuossa pitäisi olla ns. pallopää, että tiivistyisi letkuun kunnolla? Eli alla olevassa kuvassa olevat päät eivät sovi yhteen?

Kuva

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5660
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pitäis olla pallopää, onks tuos varaa lyhentää?
Pallopään saa jarrutyökalul tehtyy ku jättää viimeisen vaiheen tekemättä. Jos meinaat ettei oo työkalulle muuten tarvetta niin voin lainata omaani.

Luithan JUSsin linkkaaman jutun noista paineenalentemista? Itse en kyl huomannut mitään eroa tai siis et pyrkeis lukkoon, muutenhan jarruvoimaa tuli lisää ku toi ei päästänyt juuri mitään läpi :mrgreen:

Lancer 225 2d
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: ng900 '95 pelastaminen

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Kiitos tiedosta! On siinä vähän varaa, koska paineenalenninhan vie liitoskohdan vielä taaemmas. Tota oikeanpuoleista putkea mulla ei vielä ole, siihen kävisi lähimmäs Motonetin 300cm pitkä A-E -putki, kunhan siitäkin ottaisi n. 40cm pois.

Noita uusia päitä varten voisin tosiaan lainata sitä työkalua. Kun ei viitsisi vielä omaa ostaa, kun ei (toivottavasti) ole työkalulle lähitulevaisuudessa tarvetta. Ilmeisesti se Bilteman kalliimpi työkalu on hyvä, mutta sitä halvemmilla on vaikea saada kunnon päitä? Motonetissakin on yllättävän halpa Bahcon sarja, onko jollakin kokemuksia siitä?

Vastaa Viestiin