uus ysikolmonen
uus ysikolmonen
Hei. Tuli eilen vaihdettua tonnari ysikolmoseen. 13 vuotta ajelin tonnarilla, joten oletin tämänkin kestävän. Saas nähdä. Kummastuttaa hiukan tuo mallimerkintä, takaluukussa lukee 1.8 t mutta kone on 2,0. Joissakin näkyy olevan luukussa 2.0 t. Mitä eroa niissä on? Radiossa on ainakin huonommat äänet kuin tonnarissa. Myös sisämelu on isompi. Hyvin kuitenkin pelittää ja kiva on ajella.
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Re: uus ysikolmonen
Softaero on 1.8t:n ja 2.0t:n välillä. Taisi tuossa usein kysyttyä -topicissa olla selitettynä nuo. Mut niin, 1.8t on B207E, 2.0t on B207L ja 2.0T on sitten B207R, tunnettu myös Aerona ennen kuin 2.8V6 -malli tuli. Varmistaa kannattaa em. Topicista jos kiinnostaa.
Eli siis tästä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154251
Eli siis tästä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154251
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Re: uus ysikolmonen
1.8t:ssä on 150 hv, 2.0t:ssä 175 hv.
Meillä on vaimon käytössä ollut tuo 2.0t jo 6 vuotta ja 60000 km. Mittariin kertynyt kaikkinensa rapiat 220 tkm. Ei ole isoja vikoja ollut, eikä liiemmin niitä pieniäkään. Suht huoleton käyttöpeli toistaiseksi.
NG-kolkkihan on sisältä ahdas, Linear-penkit on surkeat ja sisustan materiaalit huonolaatuisia. Mutta ihan mukava auto pyöritellä.
Meillä on vaimon käytössä ollut tuo 2.0t jo 6 vuotta ja 60000 km. Mittariin kertynyt kaikkinensa rapiat 220 tkm. Ei ole isoja vikoja ollut, eikä liiemmin niitä pieniäkään. Suht huoleton käyttöpeli toistaiseksi.
NG-kolkkihan on sisältä ahdas, Linear-penkit on surkeat ja sisustan materiaalit huonolaatuisia. Mutta ihan mukava auto pyöritellä.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: uus ysikolmonen
Aikanaan tonnarista suoraan kolkkiin vaihtaneena muistan kulttuurishokin juurikin sisätiloihin liittyen, vaikka se toki oli odotettuakin. (Toisaalta se oli hyvä järjestys: kolkista femmaan siirtyessä femma(kin) tuntui "isolta" vaikkei se sitä ole. )
Komppaan kommentteja kivasta ajettavasta, jonka puikkoihin hyppää mielellään. Joskus tulee ihmeteltyä, miksi noin pieni auto on niin painava eli janoinen (bensa-/viinakone kyseessä), mutta sille kokee silti saavansa vastinetta pirteyden muodossa. Jos vielä sisustus olisi jonkun laatuinen (ei tuo mielestäni silti 5-luukkuisen tonnarin tavoin ajossa nitise, kun kori on jämäkkä: sisustuksen laatupuutteet on enemmän silmin nähtävää ja käsinkosketeltavaa), niin pahahan tuosta olisi moitittavaa löytää. Kolkin linear-penkit nauttivat kyllä meidän perheessä "ihan OK"-statusta, vaikka verrokkina on parempiakin jakkaroita, kuten 80-luvun tonnarin/satkun rahit, CS-Aeron lepakot ja OG-femman Aero-penkit. Niin, se kuskin istuintyynyn vasen reunahan on tietysti aina jotenkin ratkipuhki...
Mitään isompia murheita ei ole meilläkään matkan varrella vastaan tullut, mitä nyt se alusta on tunnetusti rakennettu hiukan turhan heppoisista ja/tai halvoista osista. Nyt kymmeneen ikävuoteen tultaessa ja 200tkm:n vasta rikkouduttua, täytyy kyllä yhteenvetona sanoa, että jonkin verran sinänsä perusosaa on vaihdettu verrattain aikaisin: syylärin kenno (koska ne muovipäädyt), ilmastoinnin kenno (happani poies), ilmastoinnin kompura (vähän huonoa tuuriakin, mutta integroitu imuventtiili ilmeisesti leipoi kiinni), ohjaustehostimen paineputki (happani poies).
Koriltaan kolkin konsepti on korroosiomielessä aika hyvä; siinä ei ole femman takakaarien veroisia suunnittelukukkasia. Pyöränkaaria tosin ei suojaa muu kuin maali, ja useinhan ne sitten noissa rispaavatkin, kun ovat vielä sinkittyjä. Toisaalta, Saabin mallihistoriaan mahtuu useita yrityksiä suojata noita kaaria, eikä OG99/90/900-kanttilistoja monikaan ole kehunut. Tonnariin nuo listat vielä kumilla tiivistettiin ja kyllähän sitten varsinkin pöpö iski, ja ehtikin pitkään möhistä ennen näkyville tuloaan.
Moottorin äänet ja tuulensuhinat on minun korvani mukaan saatu ihan miellyttävälle tasolle, toki äänieristyksen määrä vaihtelee hiukan vuosimallin mukaan. Mitä meluun (ja ajettavuuteen) tulee, NG9-3 on aika herkkä rengastukselle, ja valitettavan moni oli jo tehtaalla kengitetty ihan väärin. Eihän tuo tietenkään haittaa missään, missä on silkinsileät ja täysin urattomat tiet...
Komppaan kommentteja kivasta ajettavasta, jonka puikkoihin hyppää mielellään. Joskus tulee ihmeteltyä, miksi noin pieni auto on niin painava eli janoinen (bensa-/viinakone kyseessä), mutta sille kokee silti saavansa vastinetta pirteyden muodossa. Jos vielä sisustus olisi jonkun laatuinen (ei tuo mielestäni silti 5-luukkuisen tonnarin tavoin ajossa nitise, kun kori on jämäkkä: sisustuksen laatupuutteet on enemmän silmin nähtävää ja käsinkosketeltavaa), niin pahahan tuosta olisi moitittavaa löytää. Kolkin linear-penkit nauttivat kyllä meidän perheessä "ihan OK"-statusta, vaikka verrokkina on parempiakin jakkaroita, kuten 80-luvun tonnarin/satkun rahit, CS-Aeron lepakot ja OG-femman Aero-penkit. Niin, se kuskin istuintyynyn vasen reunahan on tietysti aina jotenkin ratkipuhki...
Mitään isompia murheita ei ole meilläkään matkan varrella vastaan tullut, mitä nyt se alusta on tunnetusti rakennettu hiukan turhan heppoisista ja/tai halvoista osista. Nyt kymmeneen ikävuoteen tultaessa ja 200tkm:n vasta rikkouduttua, täytyy kyllä yhteenvetona sanoa, että jonkin verran sinänsä perusosaa on vaihdettu verrattain aikaisin: syylärin kenno (koska ne muovipäädyt), ilmastoinnin kenno (happani poies), ilmastoinnin kompura (vähän huonoa tuuriakin, mutta integroitu imuventtiili ilmeisesti leipoi kiinni), ohjaustehostimen paineputki (happani poies).
Koriltaan kolkin konsepti on korroosiomielessä aika hyvä; siinä ei ole femman takakaarien veroisia suunnittelukukkasia. Pyöränkaaria tosin ei suojaa muu kuin maali, ja useinhan ne sitten noissa rispaavatkin, kun ovat vielä sinkittyjä. Toisaalta, Saabin mallihistoriaan mahtuu useita yrityksiä suojata noita kaaria, eikä OG99/90/900-kanttilistoja monikaan ole kehunut. Tonnariin nuo listat vielä kumilla tiivistettiin ja kyllähän sitten varsinkin pöpö iski, ja ehtikin pitkään möhistä ennen näkyville tuloaan.
Moottorin äänet ja tuulensuhinat on minun korvani mukaan saatu ihan miellyttävälle tasolle, toki äänieristyksen määrä vaihtelee hiukan vuosimallin mukaan. Mitä meluun (ja ajettavuuteen) tulee, NG9-3 on aika herkkä rengastukselle, ja valitettavan moni oli jo tehtaalla kengitetty ihan väärin. Eihän tuo tietenkään haittaa missään, missä on silkinsileät ja täysin urattomat tiet...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: uus ysikolmonen
Mä kyllä vähän laitan kapuloita rattaisiin. Mikä on isompia ongelmia? Kyllä meidän kolkit ovat kertaalleen saaneet uutta cimmiä ja jättäneet parkkihalleihin. Koiranluita ja iskareita saa vaihtaa kolinoihin ja yläpäänlaakereita vaihdellut kahteen kolkkiin.
Ovien/peltiosien liimasaumat ovat olleet jokaisessa ruosteessa ja sama jatkuu tässä nollakympissä millä ajettu vasta n. 80tkm. Ja tuolla projektit osuudessa on muillakin kukkinut mallikkaasti takalokasuojan muovien alla. Niistä kohdista mihin iskarit kiinnitetään! Ja näitä ongelmia ei ollut tonnarissa
Moottoreissa ei ole toistaiseksi ollut purkuaihetta, jos ei suutinkiskoa lasketa.
Linearin penkit ovat joskus kivat, kun saa vain lössähtää istumaan. Vectorin penkeissä todella mukava istua, mutta joutuu vähän varomalla menemään istumaan, ettei sitä reunaa kuluta puhki.
Ja hiukan on ahdasta, jos ipanat takana. Joutuu 183cm pituisena hiukan ajoasentoa muuttamaan.
Muuten ihan kiva ollut pyöritellä, mutta kulutus melkein isompi tonnariin verrattuna
Ovien/peltiosien liimasaumat ovat olleet jokaisessa ruosteessa ja sama jatkuu tässä nollakympissä millä ajettu vasta n. 80tkm. Ja tuolla projektit osuudessa on muillakin kukkinut mallikkaasti takalokasuojan muovien alla. Niistä kohdista mihin iskarit kiinnitetään! Ja näitä ongelmia ei ollut tonnarissa
Moottoreissa ei ole toistaiseksi ollut purkuaihetta, jos ei suutinkiskoa lasketa.
Linearin penkit ovat joskus kivat, kun saa vain lössähtää istumaan. Vectorin penkeissä todella mukava istua, mutta joutuu vähän varomalla menemään istumaan, ettei sitä reunaa kuluta puhki.
Ja hiukan on ahdasta, jos ipanat takana. Joutuu 183cm pituisena hiukan ajoasentoa muuttamaan.
Muuten ihan kiva ollut pyöritellä, mutta kulutus melkein isompi tonnariin verrattuna
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: uus ysikolmonen
Tuohon meidän kolkkiin on laitettu noin vuosi sitten iskarit ja jouset ympäriinsä. Sitä ennen jossain vaiheessa ehdin kertaalleen jo uusia etupään kääntölaakerit.
Nyt pitäisi uusia eteen koiranluut, en tiedä onko koskaan aiemmin vaihdettu.
Jotain puslia on vaihdatettu, etualatukivarret, jarrupalat, taka bumerangit, kampiakselin tiiviste ja akku. Nämä kuitenkin lasken normaaliin kulumiseen enkä pidä niitä kovin isoina ongelmina. Muuten menty normaaleilla öljynvaihtohuolloilla, moottoriöljyt kerran vuoteen ja laatikkoöljyt noin 60000 km:n välein.
Toissa talvena rikkoontui kuljettajan oven ikkunamekanismi, joka taas menee lähinnä käyttäjän piikkiin.
Ruostetta autosta ei vielä ole löytynyt, eikä sähkölaitteetkaan ole aiheuttanu päänvaivaa (*koputtaa puuta*).
Ainoa vika, johon en ole jaksanut puuttua, on toisen takaoven keskuslukituksen toimimattomuus. Tai se toimii silloin kun haluaa
Noista sisätiloista... Takakonttihan on suht hyvän kokoinen. Takajalkatilat taas suorastaan onnettomat. Kun säädän kuskinjakkaran itselleni sopivaksi, niin siihen taakse ei kovin hyvin enää mahdu istumaan. Ja tuo lineaari-jakkara ei todellakaan tarjoa pidemmälle kuljettajalle minkäänlaista reisitukea, kun istuinosan etureunaa ei mene säätää. Muutenhan siinä kyllä istuksii, mutta tuo reisituen puute tekee pidemmällä taipaleella ajamisen työlääksi, vaikka itse auto onkin loistava ajaa
Mutta, kaikkinensa ihan tyytyväinen pitää autoon olla. Rouva tykkää sillä ajaa, niin sehän on pääasia.
Nyt pitäisi uusia eteen koiranluut, en tiedä onko koskaan aiemmin vaihdettu.
Jotain puslia on vaihdatettu, etualatukivarret, jarrupalat, taka bumerangit, kampiakselin tiiviste ja akku. Nämä kuitenkin lasken normaaliin kulumiseen enkä pidä niitä kovin isoina ongelmina. Muuten menty normaaleilla öljynvaihtohuolloilla, moottoriöljyt kerran vuoteen ja laatikkoöljyt noin 60000 km:n välein.
Toissa talvena rikkoontui kuljettajan oven ikkunamekanismi, joka taas menee lähinnä käyttäjän piikkiin.
Ruostetta autosta ei vielä ole löytynyt, eikä sähkölaitteetkaan ole aiheuttanu päänvaivaa (*koputtaa puuta*).
Ainoa vika, johon en ole jaksanut puuttua, on toisen takaoven keskuslukituksen toimimattomuus. Tai se toimii silloin kun haluaa
Noista sisätiloista... Takakonttihan on suht hyvän kokoinen. Takajalkatilat taas suorastaan onnettomat. Kun säädän kuskinjakkaran itselleni sopivaksi, niin siihen taakse ei kovin hyvin enää mahdu istumaan. Ja tuo lineaari-jakkara ei todellakaan tarjoa pidemmälle kuljettajalle minkäänlaista reisitukea, kun istuinosan etureunaa ei mene säätää. Muutenhan siinä kyllä istuksii, mutta tuo reisituen puute tekee pidemmällä taipaleella ajamisen työlääksi, vaikka itse auto onkin loistava ajaa
Mutta, kaikkinensa ihan tyytyväinen pitää autoon olla. Rouva tykkää sillä ajaa, niin sehän on pääasia.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: uus ysikolmonen
Katsoppa joskus ovien liimasauman ympäristöt näkyykö maalissa kuplia tai jopa liimasauman keskeltä muhkuraa? Samoin jos et ole ruostesuojannut autoa niin takaiskarin kiinnityspala on pistehitsauksista ruosteessa. Näistä nämä alkavat ruostumaan. Samoin puskureiden pelti/muovin välistä. Etulokasuojien piilossa oleva liimasauma myös herkkä ruostumaan.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: uus ysikolmonen
Täällä 9-3:n (2006 1,8t Linear Sentronic) historia kattaa 50-120 tkm ja vajaat 8 vuotta, ja vikalista on lyhyt: kaksi kertaa etujouset uusittu, samoin pesurin moottori. Kaikki muu menee kulutustavaran luokkaan, kuten jarrulevyt/palat ja akku. Alkuperäiset iskarit vielä alla, eikä muitakaan alustan osia ole uusittu (helmikuussa katsastettu), tosin etupäästä kuuluu joskus se tyypillinen, ikääntyvän iskarin klonksahdus. Kaikenkaikkiaan luotettava ja mukava peli, mitä ei voinut sanoa edeltäneestä 9-5:stä (mukava kyllä, mutta ei luotettava!).
Re: uus ysikolmonen
Paljon on omastakin kolkista mm. alustaa rempattu. Just nyt ei kolise mistään . Kojelaudan tavaroitakin on tullut uusittua, kun nappuloiden pinnoite kuoriutuu pois. Ovien sisäkahvoissa on sama ongelma. Eilen just korjasin vuotavan pissapojan. Säiliön alareunassa on ne 2 pumppua eli tuulilasille ja ajovalopesureille omansa. Moottoreilta lähtevissä letkuissa on alussa pikaliittimet, mitkä tuppaavat vuotelemaan vanhetessaan. Uudet osat maksoi Länsiautossa vajaa 12€ ja vaihto oli suht helppoa. Ei ole kyllä tarvinnut muista Saabeistani tai edes tuosta ikivanhasta Chevystä vuotavaa pissapoikaa korjailla. Uudemmassa mallissa on näköjään uudemman mallin vikoja.
1.8t ja 2.0t erot ovat lähinnä tosiaan softa, takaluukun merkintä ja se, että 1.8t:ssä ei ole "turbo-mittaria".
1.8t ja 2.0t erot ovat lähinnä tosiaan softa, takaluukun merkintä ja se, että 1.8t:ssä ei ole "turbo-mittaria".
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: uus ysikolmonen
Klunssi kirjoitti:Softaero on 1.8t:n ja 2.0t:n välillä.
Sanotaan myös, kun kukaan ei maininnut suoraan, että molemmissa moottorityypeissä on käytössä sama n. kaksilitrainen lohko. Eli vaikka on 1.8t, niin iskutilavuus on 1985 cm3.karg kirjoitti: 1.8t ja 2.0t erot ovat lähinnä tosiaan softa, takaluukun merkintä ja se, että 1.8t:ssä ei ole "turbo-mittaria".
Re: uus ysikolmonen
Ettei se klonksahdus johtuisi jumittavista kääntölaakereista, joiden johdosta nuo joust olisi uusittu jo kahteen kertaan? Jumittuva kääntölaakeri on yleensä se vika, ja katkennut jousi oire.MXG kirjoitti:kaksi kertaa etujouset uusittu
...
etupäästä kuuluu joskus se tyypillinen, ikääntyvän iskarin klonksahdus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: uus ysikolmonen
Täällä loppuivat etupään pamahdukset heti näin kevään alkaessa. Iskareista pakko kuulua pakkasten aikaan.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)