jus kirjoitti:Jos kyse on 90:stä, niin keulan johtosarjan maadoituspiste on akkutelineen kulmassa. Lähellä jäähdytintä joo, muttei keulan poikkipalkissa jäähdyttimen alla kuten 900:ssa.
Ja 90:n takavalojen pohjaan on johtosarja liitetty irrotettavalla liittimellä. Aiemmin linkittämäni kuva on nimenomaan 90:n vasemman takavalon liittimestä, liittimen puoliskot toisistaan erotettuna. Liitin voi vaikuttaa olevan kiinteästi valaisimen pohjassa, kun paikat ovat kosketushäiriön vuoksi lämmenneet ja muovit vähän sulaneet. Valot eivät ala toimia kunnolla ennen kuin korjaat kontaktihäiriöt.
Takavaloille maadoitus tulee kontin palkista vasemman takavalon liittimen kautta vasempaan takavalopohjaan. Oikealle takavalolle maadoitus tulee vasemmasta takavalopohjasta kulkien vasemman takavalon liittimessä eri koskettimen kautta kuin mistä vasen valo maadottuu. Maadoitukset on siis ketjutettu, mikään oikealla ei voi toimia, jos maayhteys vasemman valon liittimessä "sisään" tai "ulos" puuttuu.
Jees. Ei tunnu millään irtoavan tuo liitin joka tulee takavalopohjaan vaikka kampeaa jokaisesta sivusta talttapäisellä meisselillä. Muovit vain vääntyvät ja melkein hajoavat. Ne johtojen liittimet jotka tulee siihen takavalopohjaan niin olivat aika hapettuneen näköisiä. Molemmilla puolilla. En kyllä saanut sormivoimin niitä pois vedettyä.
Palkissa oleva maadoituspiste on täysin puhdas ainakin.
Konehuoneessa akkukotelon kulmassa oleva maadoituspiste näyttää happamalta. Se mutteri ainakin siinä ihan ruosteessa ja hapettumaa sillä seudulla piuhojen päissä äkkiseltään katsottuna. Avaan sen ja koitan putsata mahd pian.
Ehkä se takavalon liitin on siksi jumissa, kun on niin pahasti hapettunut. Ainakin mun 900:ssa on ollut muutamassa liittimessä kys. tilanne. Kaikki näytti omassa autossa päällisin puolin ihan hyvältä, mutta liittimen sisuskalut olivat täysin harmaan hapettuman peitossa. Ruiskuttele sinne crc:tä ja nitkuttele hissukseen auki. Mäkin jouduin meisselillä kampeamaan liittimiä, että aukesi. Tosin mun auton tapauksessa oli kyseessä 2-napaiset liittimet, jotka varmaan irtoavat helpommin, kuin joku isompi mötikkä.
Ei ollu tossa liittimessä mitään lukitusta. Pistin CRC:tä väleihin ja kampesin vaan tarpeeksi niin kyllähän molemmilta puolilta liittimet irtosi. Oli suht puhtaita kaikki nuo kontaktipinnat kuin linkkaamassasi kuvassa. Paitsi juuri tuo 2. liitinpinta. Putsasin molemmilta kaikki liitinpinnat suht puhtaiksi pienellä tulppaharjalla niin hyvin miten sillä nyt saikaan. Vasemmalla parkkivalot palaa nyt ehkä kirkkaammin. Ei ollut mitään muuta vaikutusta valojen toimintaan.. huoh. Liittimissä oli ehkä hieman hapettumaa. En keksi enää muuta kuin katkoa nuo liittimet pois ja tehdä uudet.
Tällä hetkellä siis parkit palaa vain vasemmalla.
- Vilkuttaessa vasemmalle parkit ja vilkut vilkkuu kilpaa vasemmalla. Oikealla puolella vilkkupolttimo vilkkuu.
- Vilkuttaessa oikealle niin kutakuinkin sama juttu.
- Pakittaessa pakkivalot syttyy heikosti ja vilkut syttyy muistaakseni
- Hätävilkut päällä parkit vilkkuu ja vilkut (muistaakseni)
- Sumari päällä vilkutkin syttyy muistaakseni
Onko vian siis oltava väkisinkin vasemman puolen takavalojen johdoissa? Edessä valot kuitenkin toimivat normaalisti. Kaikki takavalojen polttimot vaihdettu uusiin oikeanlaisiin.
Laita valot (parkit + peruutus + jarru) päälle ja mittaa yleismittarilla jännite korin maadoituspisteen ja vasemman takavalopohjan polttimokannan maadoituksen väliltä. Jos näkyy mittarissa nollaa suurempi jännite, valolla ei ole toimintaedellytyksiä. Korjaa maadoituksia rungosta valaisimelle kunnes jännite rungon ja valaisimen maan välillä on nolla valojen ollessa päällä.
Kun maadoitus kuskin puolella on OK, mittaa valot päällä jännote vielä korin ja oikean valon väliltä. Jos ei ole OK, korjaa yhteys vasemmasta valaisimesta oikeaan valaisimeen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jus kirjoitti:Laita valot (parkit + peruutus + jarru) päälle ja mittaa yleismittarilla jännite korin maadoituspisteen ja vasemman takavalopohjan polttimokannan maadoituksen väliltä. Jos näkyy mittarissa nollaa suurempi jännite, valolla ei ole toimintaedellytyksiä. Korjaa maadoituksia rungosta valaisimelle kunnes jännite rungon ja valaisimen maan välillä on nolla valojen ollessa päällä.
Kun maadoitus kuskin puolella on OK, mittaa valot päällä jännote vielä korin ja oikean valon väliltä. Jos ei ole OK, korjaa yhteys vasemmasta valaisimesta oikeaan valaisimeen.
Eli jos polttimolle saakka tulee yli 0 volttia kun on jarrut ynnä muut päällä, se on ehjä? -
Eikös järjen mukaan kuitenkin parkkipolttimolle ja jarru/parkkipolttimolle pitäisi tulla aina se 12 volttia jotta ne palaa? Muihin 0 volttia ellei ole kytketty esim vilkkua tmv päälle jolloin tulee se 12 volttia..?
Kun vasemman puolen kaikki valot toimii normaalisti niin sitten pitää mitata tuleeko oikean puolen polttimoille virtaa samalla kaavalla?
Maadoitusvikaisessa valaisimessa maakiskon jännite pyrkii olemaan valojen palaessa jotain muuta kuin nolla. Maavian voi todeta yleismittarilla mittaamalla. Mittarin musta johto sinne maapisteeseen ja punainen valaisimen esim peruutusvalopolttimon maadoitukseen. Mittarissa pitää näkyä nolla. Todennäköosesti nyt näkyy pari volttia.
Toki voit mitata valaisimesta polttimonkannasta jännitteen ja todeta että se ei ole 12 V (tai moottorin käydessä lähemmäs 14 V). Tämä kuitenkin jo tiedetään, kun on havaittu että valot palavat himmeästi, mittaus on siis turha.
Maadoitus on valaisimen kaikille piireille yhteinen ja siksi maadoituksen ongelmat saa valot käyttäytumään oudosti. Mittaamalla valot päällä maadoitusta eri kohdista paikannat kohdan, jossa maadoitusyhteys on huono. Hyvä maadoitus on nolla volttia runkoa vasten mitattuna. Huono maadoitus on yli 0,5 volttia runkoa vasten mitattuna.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Putsasin akulta menevän miinuskaapelin kontakteja vähän. Enään ei auto sammuksissa, jarrupoljinta painaessa pakki päällä näy kuin lämpö ja bensan määrä. Fasten seat belts valo ei syty enää siitä. Jos vapaalla niin poljinta painaessa ei mittaristossa mikään sykähdä. Eli pitäisikö lisää putsata alueita? Miinuskaapeli on hieman jyrsityn näköinen ja hapettunut päältä. Oikealle vilkuttaessa muuten vasemmalla edessä vilkkuu vilkut erittäin himmeästi.
Rupean mittailemaan takapäätä tällä viikolla.
Vilkut toimivat muuten normaalisti kun autossa ei ole virtoja/parkkeja päällä.
keskitytään peräkontin puolella lähinnä vasempaan takavaloon ja sen mytologiaan lisätään maaata taktisiin paikkoihin,pitäisi niillä eväillä alkaa skulaan
Viimeksi muokannut mestari, La Kesä 10, 2017 09:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Onkohan tuossa mallissa samassa kohtaa maapiste kuskin vieressä kuin 900 saabissa. Vasemmalla sivuseinässä on useita maajohtoja yhden ruuvin alla. Eli 900 saabissa sijainti on konepellin avauskahvan yläpuolella.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011. 900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green. 96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Mittasin jännitteet parkkien, pakin ja jarrun ollessa päällä auto käynnissä. Vilkuille tuli 0.00-0.02 volttia joten ne paloivat. Muihin tuli 9-13 volttia.
Miten tuota maadoitusta nyt sitten parannetaan? Takapalkkiin menee 3 mustaa piuhaa, kaikki ovat puhtaita. Yksi tulee auton etupuolelta, yksi vetokoukulta ja yksi vas takavalosta. Lisäänkö oman maajohdon tuon maadoituspisteen pultin alle ja vien toisen pään jonnekkin koriin? Vai katkonko jonkun noista mustista maadoituspiuhoista ja haaroitan sen koriin? Eikö tuolla tavalla saada lisää maata jotta alkais toimia muutkin kuin pelkät parkit.
Mittasitko niin kuin neuvoin, runkopalkin maadoituspisteen ja vasemman takavalon polttimon peltiosaan yhteydessä olevaan valaisimen maadoituskiskoon? Jos näin mittasit ja sait valaisimen ja korin maapisteiden jännite-eroksi 9 - 13 V, sinun tulee saada tälle välille parempi yhteys. Edelleen ensisijaisesti hoitaisin tuota avaamalla sen takavalolle tulevan liittimen puoliskot niin, että pääsee kunnolla putsaamaan ne koskettimet.
Tai jos ei huvita, vedät lisää johdonpätkiä korin maadoituspisteen ja valaisimen maadoituskiskon välille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jus kirjoitti:Miten noi mittaukset nyt edellä teit?
Mittasitko niin kuin neuvoin, runkopalkin maadoituspisteen ja vasemman takavalon polttimon peltiosaan yhteydessä olevaan valaisimen maadoituskiskoon? Jos näin mittasit ja sait valaisimen ja korin maapisteiden jännite-eroksi 9 - 13 V, sinun tulee saada tälle välille parempi yhteys. Edelleen ensisijaisesti hoitaisin tuota avaamalla sen takavalolle tulevan liittimen puoliskot niin, että pääsee kunnolla putsaamaan ne koskettimet.
Tai jos ei huvita, vedät lisää johdonpätkiä korin maadoituspisteen ja valaisimen maadoituskiskon välille.
Joo mittasin runkopalkin ja takavalopohjien polttimoiden kontaktikohdan jarrut, pakki, parkit päällä kytkettynä. 9-13 volttia näytti paitsi parkkien kohdalta jotka nyt toimivatkin normaalisti. Avasin myös liittimen puoliskot. Ne olivatkin valmiiksi puhtaina paitsi vasemmalla mustan johdon kohta jonka putsasin niin hyvin pienellä teräsharjalla kuin sain. Ei auttanut.
Korjattu. Pienestä oli kiinni. Eli vasemman puolen maadoitusjohdon pää (se joka painautuu oikean puolen kontaktoria vastaan) oli taittunut muita liittimen päitä verrattuna paljon alas jolloin kontakti oli huono. Nyt saan taas kovat nautinnot saabistani. Kiitos vastanneille.