Potilas siis OG900 T16 -91. Kun auto tuli minulle, se vuosi runsaasti öljyä moottorin päätylevyn välistä kytkimen puolelta. Otin päätylevyn irti ja tiivistin sen uudestaan. Tyhjäkäynnillä ei vuoda enää, mutta kun käy hieman ajelemassa niin koneen kylki alkaa kostumaan. Tuossa kohdassa lohkoa on myös tuo turbon öljyputki, voisiko se tirrata ajossa tuohon koneen kylkeen öljyä vai keksiikö joku paremman idean?
Ohessa kuva alueesta, mikä kohta lohkosta sotkeentuu. Ja tosiaan tyhjäkäynnillä ei vuoda.
Moi, Mulla oli painepuolen putkessa hiushalkeama. Aluksi vuosi tipan, lopulta halkeama oli iso ja koko konehuone täynnä öljyä ja turbo risa.
Hetken sai etsiä vuoto kohtaa koska öljy kiipi reunoja pitkin sieltä täältä. Sitten vuotokohta juotettiin hopealla kuntoon.
GT-Olli kirjoitti:Moi, Mulla oli painepuolen putkessa hiushalkeama. Aluksi vuosi tipan, lopulta halkeama oli iso ja koko konehuone täynnä öljyä ja turbo risa.
Hetken sai etsiä vuoto kohtaa koska öljy kiipi reunoja pitkin sieltä täältä. Sitten vuotokohta juotettiin hopealla kuntoon.
Tuo voisi olla kyllä yksi potentiaalinen vaihtoehto! Täytyy ottaa putki irti jossain vaiheessa ja tutkia.
nyt ei ihan äkkiseltään pystyy sanomaan, mutta katon illalla autotallista, jospa löytyis vanha putki, mutta kysyy vaikkapa Rikulta Pro Car Servise-sta-hän varmasti pystyy sulle toimittamaan, ainut huono juttu, että vaihtamiseksi pitää löysätä turbon pultteja
mart96 kirjoitti:nyt ei ihan äkkiseltään pystyy sanomaan, mutta katon illalla autotallista, jospa löytyis vanha putki, mutta kysyy vaikkapa Rikulta Pro Car Servise-sta-hän varmasti pystyy sulle toimittamaan, ainut huono juttu, että vaihtamiseksi pitää löysätä turbon pultteja
PCS lomailee tämän kuun, muuten kysyisinkin sieltä.
Pitääkö muka turbokin irroittaa, eikö sen putken saa vedettyä ulos kun irroittaa ne kaksi pulttia sieltä turbon päästä??
Ei tarvi turboa irrottaa että saa paluuputken irti, laippaliitos turbon päässä ja lohkon päässä ei ole kiinnitystä erikseen. Kannattaa kyllä tutkia se tuloöljyn putki myös siitä turbon päältä. Mulla oli muutama vuosi sitte 900S jossa oli hiusmurtuma siinä putkessa pari-kolme senttiä ahtimesta. Ei näkynyt kuin käydessä ja sillonkaan ei tullut maahan asti kunnes sitten halkesi kunnolla..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Henri S kirjoitti:Ei tarvi turboa irrottaa että saa paluuputken irti, laippaliitos turbon päässä ja lohkon päässä ei ole kiinnitystä erikseen. Kannattaa kyllä tutkia se tuloöljyn putki myös siitä turbon päältä. Mulla oli muutama vuosi sitte 900S jossa oli hiusmurtuma siinä putkessa pari-kolme senttiä ahtimesta. Ei näkynyt kuin käydessä ja sillonkaan ei tullut maahan asti kunnes sitten halkesi kunnolla..
No sitähän minäkin.
Näytti olevan hieman hankalassa paikassa tuo laipan toinen pultti. Pitää ajaa nosturille ja katsoa, pääseekö alakautta paremmin käsiksi. Täytyy tsekata myös tuo toinen putki.
no en nyt menee vannomaan, että olen 100 % oikeassa, mutta muistan, että tein kansiremonttia 85 vm Aeroon ja printtasin netistä ulos ohjeet(se amerikkalainen mekaanikko, Saab tech mikä oli sivut) Ja silloin jo loppusuoralla ruuvasin turbon kiinni ja se putki unohtui, silloin katsoin taas ohjeita ja lukihan siellä, että laita turbo kiinni, mutta äla kiristää muttereitä, koska just se putki ei mahtunut kääntymään: noin 1 cm jäi puuttumaan:-)