Tonnarin seisontajarruvaijereiden vaihto
Tonnarin seisontajarruvaijereiden vaihto
No niin, tulipas lauantaina vaihdettua seisontajarruvaijerit Tonnariin ja voin hyvällä omalla tunnolla sanoa, että
Tonnari on laadukkaasti tehty auto !
Vaijerit eivät riipu missään auton alla miten sattuun ja siksipä vaihtotyökin on pikkusen haastavampi.
Ensin apumiehen penkki pois, samoin takapenkin istuinosa oikealta. Sitten kynnyslistat oikealta, keskikotelo
pois ja sitten saakin maton käännettyä vasemmalle sivuun. Vaijereiden päällä on vielä kolmella ruuvilla suojapelti
ja sen alla muoviklipsi pitämässä vaijerit paikoillaan.
Auton alla kaikki menekin helposti oikealla, mutta vasemmalla onkin vaijerit tankin päällä inhottavasti. Onneksi
kaikki pultit ovat aikanaan rasvattu ja suojattu hyvin, myös tankinpannat ovat terveet. Nappasin vasemman pannan
kokonaan pois tieltä ja löysäsin oikealta, että sai laskettua tankkia alemmas.
Jos eka kertaa hommaa tekee, niin kannattaa reilu kolme tuntia varata aikaa. Homma jatkuu sillä, että aamulla
hiekkapuhallettiin oikealle jarrukilpi ja nyt se on sinkityksessä. Entinen alkaakin olemaan rapea kuin ranskalainen.
Samalla uudet jarrulevyt (Brembo) ja 12-sylinterisen Jaguaarin jarrupalat pikkusen muokattuna...
Tonnari on laadukkaasti tehty auto !
Vaijerit eivät riipu missään auton alla miten sattuun ja siksipä vaihtotyökin on pikkusen haastavampi.
Ensin apumiehen penkki pois, samoin takapenkin istuinosa oikealta. Sitten kynnyslistat oikealta, keskikotelo
pois ja sitten saakin maton käännettyä vasemmalle sivuun. Vaijereiden päällä on vielä kolmella ruuvilla suojapelti
ja sen alla muoviklipsi pitämässä vaijerit paikoillaan.
Auton alla kaikki menekin helposti oikealla, mutta vasemmalla onkin vaijerit tankin päällä inhottavasti. Onneksi
kaikki pultit ovat aikanaan rasvattu ja suojattu hyvin, myös tankinpannat ovat terveet. Nappasin vasemman pannan
kokonaan pois tieltä ja löysäsin oikealta, että sai laskettua tankkia alemmas.
Jos eka kertaa hommaa tekee, niin kannattaa reilu kolme tuntia varata aikaa. Homma jatkuu sillä, että aamulla
hiekkapuhallettiin oikealle jarrukilpi ja nyt se on sinkityksessä. Entinen alkaakin olemaan rapea kuin ranskalainen.
Samalla uudet jarrulevyt (Brembo) ja 12-sylinterisen Jaguaarin jarrupalat pikkusen muokattuna...
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Tonnarin seisontajarruvaijereiden vaihto
Kyllä sen oikeanpuoleisen vaijerin pystyy helposti vaihtamaan ilman penkin irroittamistakin. Ei ollut hankala rasti kun se aikanaan tuli vaihdettua. Tuo vasemmanpuoleinen on paljon tyhmemmin mun mielestä autoon laitettu
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Tonnarin seisontajarruvaijereiden vaihto
Tonnarin vaijerin vaihto on aina yhtä per.......
Itse en pura ku keskikonsolin ja mattopuukolla teen lovet mattoon. Eivät jää näkyviin silloin.
Itse en pura ku keskikonsolin ja mattopuukolla teen lovet mattoon. Eivät jää näkyviin silloin.
-00 9-5 Aero Stw (talviKA)
-99 OG 9-3 3D WannabeViggen (kesäKA)
-86 9000 CC " Stage1+ (HA)
-04 9-5 Aero Aut.
-02 9-3 Cab Aut.
-99 OG 9-3 3D WannabeViggen (kesäKA)
-86 9000 CC " Stage1+ (HA)
-04 9-5 Aero Aut.
-02 9-3 Cab Aut.
Re: Tonnarin seisontajarruvaijereiden vaihto
Ihan uteliaisuudesta, miksi ei suoraan tonnarin jarrupaloja?Sonett73 kirjoitti:Samalla uudet jarrulevyt (Brembo) ja 12-sylinterisen Jaguaarin jarrupalat pikkusen muokattuna...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tonnarin seisontajarruvaijereiden vaihto
Koska Tonnarin jarrupalat menevät paikoilleen ilman työstämistä
ja kaikkihan pitää tehdä vaikeimman kautta
Ja tuo Jaguaarin jarrupala ottaa pikkusen pitemmälle sinne ulkokehälle, niin
ei tule ikävää ruostereunaa niin paljon...
ja kaikkihan pitää tehdä vaikeimman kautta
Ja tuo Jaguaarin jarrupala ottaa pikkusen pitemmälle sinne ulkokehälle, niin
ei tule ikävää ruostereunaa niin paljon...
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Tonnarin seisontajarruvaijereiden vaihto
Valottaisitko metodiasi hiukan lisää kun kuullostaa siltä, että tuo tapa sopisi itsellekin paremmin kun puolen auton purkaminen.Salt kirjoitti:Tonnarin vaijerin vaihto on aina yhtä per.......
Itse en pura ku keskikonsolin ja mattopuukolla teen lovet mattoon. Eivät jää näkyviin silloin.
Kiitos,
Re: Tonnarin seisontajarruvaijereiden vaihto
Itse olen kanssa vaan raottanu keskikonsolin takaosaa ylös ja siihen viillot lattiamattoon, että pääsee käsiksi kohtaan, josta vaijerit tulee sisälle. Ei tavii penkkejä eikä mattoa irrotella.
Kuskin puolen vaijerin saa vedettyä tankin yli paikalleen vanhalla vaijerilla, tai saa sen keploteltua paikallee myös ilman vanhaa vaijeria. Ei tarvii tankkia pudottaa.
Tärkeetä on myös huomata että vaijerit on eri pituisia. Voin kertoa että vituttaa aika paljon kun huomaa, että on laittanu apparin puolen vaijerin sinne hankalammalle kuskin puollelle.
Kuskin puolen vaijerin saa vedettyä tankin yli paikalleen vanhalla vaijerilla, tai saa sen keploteltua paikallee myös ilman vanhaa vaijeria. Ei tarvii tankkia pudottaa.
Tärkeetä on myös huomata että vaijerit on eri pituisia. Voin kertoa että vituttaa aika paljon kun huomaa, että on laittanu apparin puolen vaijerin sinne hankalammalle kuskin puollelle.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Re: Tonnarin seisontajarruvaijereiden vaihto
Eikö keskikonsoli irrotettuna pääse käsiksi vaijerin kuoren päätyholkkien muoviseen kiinnitysklipsiin vai miksi sitä mattoa viillellään?
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jar ... _4306.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jar ... _4303.html
Mistä kohdasta mattoa leikataan, leikataanko myös vaijerin läpivientikohdan peittävää peltiä?
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jar ... _4308.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jar ... _4306.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jar ... _4303.html
Mistä kohdasta mattoa leikataan, leikataanko myös vaijerin läpivientikohdan peittävää peltiä?
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/jar ... _4308.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnarin seisontajarruvaijereiden vaihto
88 mallin cc tontussa on pidike ainakin apuk taka lattialla verhoilun alla kyllä mattopuukolla nopeuttaa vaihtotyötä ja tarvittin siinä rautakankikin että sai penkin hakattua auki kun oli vähän nahnikkaassa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,