Joo tulipas tämmönen nyt eteen. Olisihan tämä pitänyt aavistaa konetekniikan "ammattilaisena". Vaihdoin 90:ini vaihdelaatikkoon äskettäin nuo kehutut nesteen 75w:t ja hyvinhän ne tuntuivat toimivan. Niin pitkään kunnes alkoivat tulla vanhojen 10w-40iin tottuneiden tiivisteiden läpi väärälle puolen laatikkoa. No onneksi tuli katsottua öljyn käryämisen vuoksi konehuoneeseen ennen pääsiäisloma reissuun lähtöä. Lähdöt jäi nyt tekemättä. Onhan tämä harrastaminen taas niin tätä
No kokeilisi huomenna kiristellä noita huoltoluukkuja...
Kumma hysteeria tuon loota öljyn kans,niihin on kymmeniä vuosia pantu 10/40 tai vastaavaa moottori öljyä!nyt porukka vaihtaa tuskissaan vanhoihin "ehtoo puolen"autoihin kalliita 75w hypoideja!
miksi, mitä hyötyä???
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Minä ainakin saan hypoidien vaihdon jälkeen vaihdettua alaspäin kolmoselta kakkoselle ja vaikka kakkoselta ykkösellekin sujuvasti, vanhoilla öljyillä piti odotella ja tähtäillä kolmoselta kakkoselle, ja ykkoselle tarjosin vain juuri ennen pysähtymistä.
Tästä vaihtamisen helpottumisesta on kovasti hyötyä kaupunkiajossa.
Minulla ainakin tässä "ehtoopuolen autolla" ajamisessa rahan laskeminen on loppunut ajat sitten, ainakin siinä mielessä että ei haittaa jos vaihteistoöljy kahdesti vaihdettuna maksaa kymmenen euroa enemmän kuin moottoriöljy.
Hypoidihan on halpaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuo on totta mitä jus sanoi. Laatikon käyttäytyminen muuttui huomattavasti sujuvammaksi kuin mitä entisillä 10w40 öljyillä. Eihän tämä nyt ole kuin väliaikanen hidaste ja pääsepähän värkkäämään taas auton kanssa lomalla ilman väkisin keksittävää aihetta
mut tosta ei oo paljon hyötyä jos tiivisteet on siinä kunnossa ,että "ohuemmat"öljyt on siellä kaupungilla.
Eli ei välttämättä vanhaan sovi laatikkoa aukaisematta noi nykyöljyt ,kun taas vanhallla toimii ihan hyvin.
Onhan sinne vuosikaudet tuota moottoriöljyä tungettu, mutta niinpä onkin suurimmassa osassa näitä vanhoja autoja vaihteiston laakerit (erityisesti perän laakeri) ja synkat enemmän tai vähemmän lopussa.. Johtuu toki myös paljolti siitäkin, ettei ko. öljyjä sitten ikinä ole myöskään vaihdettu. Mutta yksinkertaisesti laatikon käytös on jo niin paljon mukavampi hypoideilla, että pienehkön lisähinnan maksaa jo pelkästään siitä ilosta parin vuoden välein. Vielä lisäbonusta, jos kunnon öljyllä kestää laakeritkin pidempään sitten. Erityisesti talvipakkasilla moottoriöljyt ovat laatikossa kylmäkäynnistyksen jälkeen todellista siirappia, hypoidi ei tönkköönny samalla tavalla.
Viimeksi muokannut jcarlson, To Maalis 24, 2005 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
voihan ne vanhat paskat vaihtaa uusiin(mitä on ennenkin ollut) öljyihin!!
takuu varmasti toimii paremmin öljyn vaidon jälkeen!
ite oon vain pelannut työkseen/harrastuksena 20 vuotta saabien kans,tuntuu vain......!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Fundamental kirjoitti:Onko ecopower edes koskaan kokeillut tuota kyseistä öljyä? kovin se vaan tuntuu olevan hyvää ainetta!
joo on tullut testailua vuosien saatossa,ei sanottavaa eroa uusiin puhtaisiin öljyihin!paitsi ehkä kovalla pakkasella. joskus käytin piruuttaan talvella atf:ää,niinkuin madza käyttää etuveto manuaaleissa!
toimi muuten paremmin kuin toi "ihmeöljy"!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Fundamental kirjoitti:Onko ecopower edes koskaan kokeillut tuota kyseistä öljyä? kovin se vaan tuntuu olevan hyvää ainetta!
joo on tullut testailua vuosien saatossa,ei sanottavaa eroa uusiin puhtaisiin öljyihin!paitsi ehkä kovalla pakkasella. joskus käytin piruuttaan talvella atf:ää,niinkuin madza käyttää etuveto manuaaleissa!
toimi muuten paremmin kuin toi "ihmeöljy"!
Nimenomaan suurta eroa pakkasella! Ja ATF:ähän on kyllä viimeistä mitä noihin tulisi laittaa.. Jos ei muuten pian hajoa niin... Eihän se kestä pintapainetta yhtään. Eikä taida kovettuneilla stefoilla kauan siellä pysyäkkään. Mutta hyvin varmasti toimii hetken!
Jooh, kyllä se SAAB vaihteistoöljy on ihan eri tavaraa kuin moottoriöljy. Veljellä on 170t ajettu '82 GLs, jossa on käytetty sitä Saabin omaa öljyä, ja vaihteisto on kuin uusi. Rehellisesti sanoen paras, mitä olen missään OG-satkussa kokeillut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ecopower kirjoitti:Kumma hysteeria tuon loota öljyn kans,niihin on kymmeniä vuosia pantu 10/40 tai vastaavaa moottori öljyä!nyt porukka vaihtaa tuskissaan vanhoihin "ehtoo puolen"autoihin kalliita 75w hypoideja!
miksi, mitä hyötyä???
No kun kaikki muutkin vaihtaa!No älä ole huolissas minä en meinaa vaihtaa,hyvin on pärjätty entisilläkin.