Startista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Startista

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Pitkään noita vanhoja juttuja starttimoottoreista lueskelin, muttei tähän omaan onkelmaan oikein meinannut ratkaisua löytyä.

Elikkä autoa startatessa kuuluu vain pitkä "SVIUH ja lopuksi TÖKS" Yleensä tätä ääntä haluaa kahteen kertaan esitellä, jonka jälkeen käynnistyy. Ongelma on ollut olemassa jo pitkään, mutta alkanut yleistymään vähän liikaa viimeaikoina. (Voi johtua tuosta työkäytöstä, kun autoa joutuu vähän väliä käynnistämään ja siirtämään ja sammuttamaan ja käynnistämään jne.)

Mahtaakohan vain ratas/kehä olla niin loppu, että huitoo tyhjää :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Käsittääkseni johtuu siitä, että bendix-laite ei ota ja niinpä startin ratas ei pääse vauhtipyörän hampaisiin asti --> pyörähtää tyhjää.

Mulla esiintyy sama ongelma kovilla pakkasilla,
aamun eka startti useimmiten tommonen.
Vika ollut olemassa jo melkein 2 vuotta.

Näillä keleillä ei enää tee tuota.

Kaiketi johtuu kontakti-/tms. häröstä.
Kokeile puhdistaa starttia ja sen johtoterminaaleja.

Edit: kopautus startin kylkeen auttaa kummasti jos tekee tuota.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

joko tosiaan ratas halki tai bendix paskana.

Papapan autoon juuri vaihdettiin bendiksi, sillä tokeni.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Omassa sutii myös tyhjää mutta vain lämpimänä startatessa. Toisella yrityksellä lähteekin sitten ennekuin ehtii kissaa sanoa. Kylmänä kyllä toimii.
Ollut vika päällä koko talven ja tuntuu että pahenee vain. Totta tässä joskus vielä pittää pukata baas käyntiin :roll:
#2029 Kari Kutuniva
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Se bendix laitehan pyörii vapaasti toiseen suuntaan,eli jos pidät avainta startti asennossa ja auto lähtee käymään se pyörii siitä ettei startti hajoo.

Mutta vanhemmiten se alkaa pyöriin myös siihen toiseen suuntaan jossa sen pitäs ottaa kiinni,niipä startti pyörii"tyhjää"ja sit se rutina tulee siitä kun se ottaa välillä kiinni,ikäänkuin yrittää.

Startti ei pyöri ennenkuin hammas ratas on pohjassa,se rutina tulee siitä bendix laitteesta,uusikaa se ajoissa muuten jokukerta ei enää pääse liikkeelle.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Samaa vikaa havaittu omissa kahdessa satkussa (2.0 ja 2.1), molempiin vaihdoin startin ja helpotti. :D Tuo vaiva tuli pahemmaksi iän myötä, joten oli pakko vaihtaa startti...
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Startista

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tehdääs kahdeksan vuoden nosto. Omassa 2.1:ssä siis myös meinaa pyöriä tyhjää aina välillä, alunperin vain hetken aikaa käytön jälkeen seisseenä, nykyään myös moottori kuumana ja kylmänä. Kun pelkkää naksetta ei koskaan kuulu ja startti pyörii aina eli solenoidikin vetää pohjaan asti, voisi päätellä että vika on bendixissä, ja sellaisen puolestaan ilmeisesti saa uuden solenoidin mukana? Meinaan vaan kun tuo uusi startti maksaa kymmentä senttiä vaille yhdeksänkymppiä, jos on mahdollisuus selvitä kahden-kolmenkympin solenoidilla niin kyllä kiitos.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin