Sitkeä P1312-00 koodi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Sitkeä P1312-00 koodi

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Heinäkuussa 2014 hankkimani Saab 9-3 vm 2004 1.8t automaattivaihteistolla on palvellut perheemme käytössä erittäin hyvin, ostettaessa oli ajettu 100tkm, nyt vajaan parin tuhannen jälkeen ajomäärä on jo tuplat tuohon verrattuna. Osan huolloista olen tehnyt itse ja osan teettänyt Jyväskylässä Pro-Carservicellä ja on ollut huoletonta ajoa.

Viime vuoden syyskuussa ilmaantui kuitenkin vikakoodi P1312-00. Vaihdoin sytytystulpat ja nollasin koodin, eikä se vähään aikaan enää ilmaantunutkaan. Pro-Carserviceltä kerrottiin, että tulppien vaihto yleensä tähän auttaakin, huolto-ohjelmassa ei vielä ollut ihan niiden uusimisen aika, mutta ei se kaukanakaan enää ollut. Auto kävi Jyväskylässä vuosihuollossa ja katsastuksesta meni läpi ongelmitta. Sitten kuitenkin P1312-00 palasi taas. Riku Pro-Carserviceltä kertoi, että jos vika tulppien vaihdon jälkeen palaa, se korjaantuu sytytyspuolien uusinnalla. Ja ne pitää vaihtaa kerralla kaikki. Puolien hinta oli 127 eur / kpl. Oli sen verran arvokasta, että tilasin Skruvatilta Ruotsista tarvikepuolat alle 50 euorlla / kpl ja vaihdoin ne. Vikakoodi pysytteli taas poissa lähes kuukauden, mutta sitten ilmaantui takaisin.

Tämänhetkinen tilanne on, että auto toimii normaalisti ja moottori käy kauniisti. Itse asiassa missään vaiheessa vikakoodin ilmestyessä moottorin käynnissä ja tehoissa en ole huomannut mitään epätavallista. Yleensä vikavalo syttyy ja koodi jää muistiin, jos moottori on pitkään tyhjäkäynnillä. Tarpeeksi pitkän ajon ja jälkeen vikavalo myös sammuu itsekseen, kun moottorinohjain ilmeisesti huomaa vian olleen hetkellinen.

Kysymys kuuluukin, onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa? Onko syytä huolestua, vai voiko jatkaa normaalia ajoa. Yksi tuttu myös Saabilla itse ajava, mutta toiseen merkkiin erikoistunutta korjaamoa pitävä autoasentaja kommentoi, että Saabin kanssa pitäisi käyttää alkuperäisiä kalliita sytytyspuolia. Voiko vika olla siitä kiinni, että nuo tarvikepuolat eivät toimi tarpeeksi hyvin? Toisaalta, kuten kirjoitin, ei auton toiminnassa ole ilmennyt mitään normaalista poikkeavaa vikavalon syttyessäkään. Tuntuu myös järkettömältä investoinnilta osaa puolat hintaan 4 x 127 euroa, jos ongelma vielä senkin jälkeen jatkuu.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5255
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Sitkeä P1312-00 koodi

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tarvikepuolien laittaminen on virhe, eikä välttämättä poista vikaa, vaan voi jopa oireet pahentua.

Neolta englannista alkuperäiset puolat noin 50e/kpl +tk.
https://www.neobrothers.co.uk/direct-ig ... 4622-p.asp
Klubin jäsenille taitaa olla jopa jonkinlainen alennuskin olemassa. Siitä löytynee jäsenosiolta lisää.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Sitkeä P1312-00 koodi

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Itselläni oli sytytysongelmia puolien vuoksi, kun vaihdon lopulta kaikki, huomasi eron välittömästi. Käytin alkuperäisiä. Ystäväni joka pyörittää monimerkkikorjaamoa kertoi samassa yhteydessä että hänellä on kokemusta tarvikepuolista joita on muutamissa tapauksissa vaihdettu jo ihan muutaman viikon jälkeen tarvikeversion antauduttua, ja vasta alkuperäisellä tullut kuntoon. Tämän vuoksi satsaisin sytytyksen kohdalla orkkiksiin että saa takuuvarmasi viat niiltä osin pois, vaikka tarvikeosat saattavat ihan toimivia joskus ollakin.

Syy miksi uskon että omalla kohdalla oli mennyt kaikki puolat liittyy siihen että edellisen omistajan aikana tulpat oli vaihdettu jonka jälkeen yhtäkään puolaa ei oltu ruuvattu kiinni, eli makasivat löysästi omalla painollaan tulppien päällä, ruuvasin ne kiinni, mutta vika jatkui ja myöhemmin vaihtaessa jokainen haisi palaneelle sähköjohdolle, ja olivat kuumia. Myös se että moottorivalo syttyi usein epätasaisella tiellä tukee tätä.
kartsa86
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 10:57
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Sitkeä P1312-00 koodi

Viesti Kirjoittaja kartsa86 »

Omakohtaisten kokemusten perusteella tarvikepuolat aiheuttavat noita vikakoodeja vaikka näennäisesti toimisi normaalisti. Ostin äitini autoon nimenomaan hinnan takia kaksi tarvikepuolaa motonetistä mutta antoi kokoajan vikakoodia kunnes vaihdoin molemmat alkuperäisiksi.
Saab 9-3 SC -08 biopower vector & BMW e61 530d
Ex.Toyota Avensis -09 2,2 luxury wagon Ex. Saab 9-3 SC -06 linear busines -> Ex.Saab 9-3 SS -07 Vector biopower
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Sitkeä P1312-00 koodi

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Ok, kiitos nopeista vastauksista. Täytynee hankkia alkuperäispuolat sitten ja seurata tilannetta sen jälkeen. Hyvä juttu, että niitäkin sentään saa halvemmalla kuin 127 euroa / kpl. Ilmeisesti muita syitä tuohon vikakoodiin ei enää ole olemassa, eli puolat ja tulpat ainoa vaihtoehto?
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Sitkeä P1312-00 koodi

Viesti Kirjoittaja Gnek »

TLinden kirjoitti:Ok, kiitos nopeista vastauksista. Täytynee hankkia alkuperäispuolat sitten ja seurata tilannetta sen jälkeen. Hyvä juttu, että niitäkin sentään saa halvemmalla kuin 127 euroa / kpl. Ilmeisesti muita syitä tuohon vikakoodiin ei enää ole olemassa, eli puolat ja tulpat ainoa vaihtoehto?
Olisi tietysti hyvä tutkia mahdollisia alipainevuotoja esim starttisprayn avulla, tosin hyvä ne puolat olisi siltikin vaihtaa orkkiksiin.
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Sitkeä P1312-00 koodi

Viesti Kirjoittaja TLinden »

Tuskin on alipainevuoto, kun moottori käy tosi kauniisti ja tasaisesti tyhjäkäyntiä oikeilla kierroksilla, mutta seurataan tilannetta. Tilasin Englannista alkuperäispuolat ja vaihdoin ne tarvikkeiden tilalle. Pätevän oloinen Saabiin erikoistunut firma ja toimitus Suomeen oli todella nopea.

Skruvat Reservdelarista Ruotsista ei näemmä kannata tilata yhtään mitään. Rahat sitten varmaan menivät hukkaan tarvikepuolissa, jos nyt alkuperäisillä ei koodeja tule. Kakkosautossa eli vanhassa Skoda Octaviassa oli niin ikän Skruvatista tilattu jakopään sarja ja alle 50 000 km ajon jälkeen alkoi jo kiristinrulla rahisemaan. Sopivasti hajosi ko. autosta myös automaattivaihdelaatikko, niin ei tarvitse alkaa näkemään vaivaa reklamoinnissa ja jakopäänhuollon uudelleen tekemisessä, vaan auto romutukseen. Niin ikään tuli samaan Octaviaan Ruotsista väärät jarrulevyt ja reklamointiaika oli jo ummessa, kun noita aloin autoon vaihtamaan, metallisorvissa käyttämällä sai sopimaan paikoilleen sentään.
Vastaa Viestiin