Moniongelma-aero ei enää käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kulhua1
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 14:45

Moniongelma-aero ei enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja kulhua1 »

Elikkäs 9-5 aero 2.3t automaatti -02 n.350tkm ei enää käynnisty. Sen verran tarttisi kuntoon saada, että saisin sen ajettua Helsingistä 300km kotipaikkakunnalle. Siellä sitten enemmän remppaa.
Tähän alle olen oksentanut kaiken tarpeellisen ja tarpeettoman, mikä voisi ongelmaan viitata. Köyhälle opiskelijalle kelpaisi kovasti apu, kiitos kaikille jotka viitsivät aikaansa tähän antaa.

Uusimmat oireet alkoivat toukokuussa moottoritiellä ohituskaistalla. Ajoin vakionopeudensäätimellä, joka oli sillä hetkellä "standby"tilassa, ohituskaistalla ja yhtäkkiä vakkari, tai jokin, lähti itsestään kiihdyttämään. Painoin jarrua, kuului pieni pamaus, veto katosi, useampia varoitusvaloja syttyi ja auto vain lipui eteenpäin. Kierrokset ja turbomittari reagoivat kaasuun, mutta auton liikkeeseen se ei vaikuttanut. Vaihde vapaalle, sammutus ja käyntiin, ja matka jatkui taas, mutta vakkari ei enää toiminut. Moottorivikavalo oli muistaakseni ainakin väläytellyt ennen tätä, mutta tämän jälkeen se tuli jäädäkseen. Kotona huomasin auton olevan limbhome-tilassa.

Tapahtuma on toistunut muutaman kerran vain moottoritiellä ohitustilanteessa tai välittömästi sen jälkeen. Tosin ilman itsestään kiihtymistä, pamausta ja vakkari ei ole ollut toiminnassa.

Vakkari on toiminut parin vikakoodien kuittaamisen jälkeen hetken aikaa ja lopettanut vikavalon syttymisen myötä. Limbhome myös palautunut aina kuittaamisen jälkeen.

Kesäkuussa alkoivat käynnistys- ja käyntiongelmat. Kylmänä käynnistyksen jälkeen ei meinannut pysyä käynnissä, pienellä kaasulla pysyi. Ongelma kasvoi pikkuhiljaa siihen, että D:lle tai R:lle siirtyessä tarvitsi kaasua pysyäkseen käynnissä. Pari kertaa sammui kylmällä koneella liikennevaloihin. Lämpimällä koneella ei ollut ongelmia. Samaan aikaan näiden ongelmien kanssa alkoi koko auton tärinä D:llä jarru pohjassa, esim. valoissa odotellessa. Myös tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella kierrokset nousivat pikkuhiljaa 2000 ja sinne jäivät. Alkuaikoina kun painoi jarrun pohjaan saakka, kierrokset hieman putosivat, mutta loppua kohti ei enää ollut vaikutusta.

Heinäkuun loppupuolella käynnistäminen alkoi olla jo vaikeaa. Loppujen lopuksi lähdettäessä ajamaan Helsinkiin 300km ei saabbi meinannut millään lähteä, mutta päästiin matkaan (vaikkei ehdottomasti olisi pitänyt, tiedän). Poikettiin noin puolivälissä matkaa Ideaparkissa tunnin verran ja lähti käyntiin toisella yrityksellä, mikä oli silloin onnistunut suoritus. Sitten Helsingissä jäi ruokakaupan eteen 10 minuutin pysähdyksen jälkeen, ei luvannut edes. Puolen tunnin kuluttua sain sen juuri ja juuri ajettua kämpän pihaan, eikä ole sen jälkeen käynyt.

Kesäkuussa alkoi myös ABS-valo vilkutella, paloi aina vähän aikaa ja katosi, varoitusäänen kera. Kerran ainakin välähti palamaan pienen kuopan yhteydessä, en ole varma muista kerroista.

Startti pyörittää hyvin, laturi toimii (juuri vaihdettu), viime aikoina myös vaihdettu kaasuläppäkotelo ja kampiakselin asentotunnistin. Kahden vuoden sisään on vaihdettu bensapumppu ja -suodatin, ilmamassamittari, lambda-anturi, joku setti alipaineletkua. Sytkäkasetista on varmaankin kolme tai neljä vuotta. Tulpatkin ovat jo aika vanhat.

Sitten vähän vanhoja ongelmia:

Tyhjäkäynti on ollut todella pitkään, oikeastaan niin kauan kuin muistan, liian korkea, 1500 kierrosta yleensä. Siitä on päästy väliaikaisesti välillä eroon, esim. kaasuläppäkotelon vaihdolla, mutta aina se on palautunut. Ajossa tuntuu, että aina joutuu muiden takana jarruttelemaan, mutta se saattaa olla myös ominaisuus? Kuten aikaisemmin mainitsin, tyhjäkäynnissä jarrulla kierrokset on saanut laskemaan.

Jarrut ovat aina olleet kovat. Jos yrittää nopeasti voimalla polkaista, ei tapahdu mitään, polkimet laittavat vastaan. Jarruttaminen onnistuu pehmeästi painaen. Tähän ollaan pohdittu syytä kauan, muttei ikinä olla tartuttu toimeen. Kuten ei moneen muutenkaan asiaan...

Sähköhommaa on ainakin valoissa oikean puolen pitkän ja parkin kanssa. Parkki ei pala, mutta pitkä toimii hyppyjohdolla sulakerasiassa vasemmasta pitkästä.
Service theft alarm on tullut näyttöön melkein kymmenen vuotta ja kolmen vuoden ajan se on huutanut välillä lukkoon laittaessa. Eikä huuto lopu millään tempulla. Varashälyttimestä on varmastikin akku loppu, mutta siitä olen selvinnyt irroittamalla sulakkeen lukkoon laittaessa. Lukitsemiseen kun ei ole liikaa ollut tarvetta.
ABS-valo, josta kerroin jo aiemmin.


Suurimmat veikkaukset menevät tällä hetkellä alipainepuolelle, mutta oma tietotaito ja rahapussi ei riitä kunnolliseen paikannukseen. Asustelen Helsingin Kurkimäessä, jos joltakulta löytyisi aikaa ja vermeitä auttaa olisin erittäin kiitollinen!
- Kulhua

Saab 9-5 aero 2.3t
-02 automaatti
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Moniongelma-aero ei enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Korkea tyhjäkäynti ja oudon tuntuiset jarrut ainakin viittavat siihen, että jarrutehostin vuotaa ilmaa.
9-5 2.3t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13459
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moniongelma-aero ei enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko vikakoodeja luettu vai vain kuitattu aina pois? Jos luettu, niin mitä sieltä on löytynyt?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Moniongelma-aero ei enää käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

ABS valoon voi olla useita syitä. Helpoimmat korjattavat lienee vanhat jarrunesteet ja paskaiset ABS kehät.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin