Ajovalojen halogeeni polttimot
Ajovalojen halogeeni polttimot
Moi!
Mitäs H7 polttimoita suosittelemme 93sen halogeeneihin? Ei ole sitten aikaa 9000sen tarvinnut ostella ajovaloihin polttimoita. Ilmeisesti tuossa farkussa oli longlife polttimot, koska melkein 3vuotta ja heti poks. kannattaako nykyään +130 polttimoihin ja siitä eteenpäin uhrata kymppejä, jotka paukkuvat jo seuraavassa käynnistyksessä? Vai miten ne kestävät nykyään..
Mitäs H7 polttimoita suosittelemme 93sen halogeeneihin? Ei ole sitten aikaa 9000sen tarvinnut ostella ajovaloihin polttimoita. Ilmeisesti tuossa farkussa oli longlife polttimot, koska melkein 3vuotta ja heti poks. kannattaako nykyään +130 polttimoihin ja siitä eteenpäin uhrata kymppejä, jotka paukkuvat jo seuraavassa käynnistyksessä? Vai miten ne kestävät nykyään..
Viimeksi muokannut patu, Pe Syys 21, 2018 04:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Ajovalojen halogeeni polttimot
Halvimmat. TM niitä joskus testas ja sama teho kaikis.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ajovalojen halogeeni polttimot
^
^
Pari euroa lisää ja saa nämä:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... n-polttimo
Muokk. siis, jos jostain muusta kaupasta löytyy ...
Muokk2. Näinhän se on, itse kun en tiedä sähköhommista yhtään mitään, niin normi 55 W verrattuna +10 W on ok, tuo +25 W ... hmmm. Toisaalta onhan niitä 100 W H7 polttimojakin
\/
\/
^
Pari euroa lisää ja saa nämä:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... n-polttimo
Muokk. siis, jos jostain muusta kaupasta löytyy ...
Muokk2. Näinhän se on, itse kun en tiedä sähköhommista yhtään mitään, niin normi 55 W verrattuna +10 W on ok, tuo +25 W ... hmmm. Toisaalta onhan niitä 100 W H7 polttimojakin
\/
\/
Viimeksi muokannut JKen, Pe Syys 21, 2018 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Ajovalojen halogeeni polttimot
Ei ei eiJKen kirjoitti:^
^
Pari euroa lisää ja saa nämä:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... n-polttimo
Muokk. siis, jos jostain muusta kaupasta löytyy ...
Niitä 65W ei ole enää tarjolla
Vaan nyt on nämä: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... u-polttimo
Ne xxx% polttimot ei oikeasti kestä yhtään mitään. Nuo 80W kestää ja valomääräkin on 1950lm, näin kertoo Osramin omat sivut. Vertailun vuoksi Osramin NIght Braker Laser (joku uusi huippu malli) niissä on vain 1500lm. On tietenkin tuo lämpöarvo puhtaamman valkoinen joissakin muissa kuin tuolla offroad polttimilla. Ei kovin merkittävää eroa kuitenkaan.
Nuo suuret % polttimot eivät yleensäkään kestä kauaa ja Saabin valosysteemi kypsyttää niitä vielä lisää. Tämä johtuu siitä, kun valoautomatiikka sytyttää valot virtalukon kautta mutta startin ajaksi sammuttaa ne. Nopea sytytys-sammutus-sytytys ei tee hyvää.
Nämä Osramin offroadit kestää tuota huomattavasti paremmin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajovalojen halogeeni polttimot
Paljos tuollaset kasikymppiset lämmittää eli paistaa umpioita? Matkantaitossa toki ajoviima viilentää ja kaukovalojen osalta se riittää varmaan aika pitkälle. Saabissa todennäköisesti liittimien laatu on sillä tasolla, että niiden paistumista ei juur tartte pelätä - joissain autoissa sekin on ollut vaarana.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ajovalojen halogeeni polttimot
kolmeen femmaan pitäny vaihtaa h7 kanta ku sulanu / mustunut / murtunut eli ei se laatu kyl kauhean häävi oo.
65w osrameita onneksi sai vielä ebay kevääl.
65w osrameita onneksi sai vielä ebay kevääl.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ajovalojen halogeeni polttimot
Polttimonvalvonta tehokkaimmilla?
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Ajovalojen halogeeni polttimot
Noihin edellisiin kysymyksiin vastaten,
Ei lämpene umpiot liikaa eikä H7 -liitin käristy. Polttimovalvontakin on tyytyväinen, kun 100W tehoa vastaava virta on vasta vikarajalla.
Nämä tietenkin koskevat NG9-3:sta.
Ja mistäkö tiedän? Siitä kun olen 80W pitänyt jo monta vuotta lyhyissä ajovaloissa.
Ei lämpene umpiot liikaa eikä H7 -liitin käristy. Polttimovalvontakin on tyytyväinen, kun 100W tehoa vastaava virta on vasta vikarajalla.
Nämä tietenkin koskevat NG9-3:sta.
Ja mistäkö tiedän? Siitä kun olen 80W pitänyt jo monta vuotta lyhyissä ajovaloissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajovalojen halogeeni polttimot
Parhaiten kestää sellaiset jotka sattuu nurkista löytymään, ja vielä mielellään erimerkkiset. Näin itse todennut, kun olen kokeillut kalliita (Osram, joku 30 oiroo/pari) ja halpoja (Ebay/Kiina joku 50 snt/kpl) ja kaikki tuntuu kestävän puoli vuotta eli 4-5 tkm. Sitten vaihdoin faijan varastosta löytyneen jonkun Boschin ja toiseen jonkun käytetyn mikäliemerkkisen, niin 2,5 vuotta mennyt ongelmitta. Yhtä kauan odottaneet hanskalokerossa Philipsin Longlifet, niille tuleekin long life, kun eivät tunnu pääsevän käyttöön ollenkaan
Niillä halvoilla kiinalaisilla ei kyllä sysikelillä nähnyt mitään, eli ihan halvimpia mitä netistä löytää ei kannata ottaa.
Niillä halvoilla kiinalaisilla ei kyllä sysikelillä nähnyt mitään, eli ihan halvimpia mitä netistä löytää ei kannata ottaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajovalojen halogeeni polttimot
Parhaiten varmaan kestää perus H7 polttimot ja vieläpä merkiltään Wurth tai GE (made in Germany) .
Kuitenkin kunnon valotehoa(lumeneita) etsiessä olen todennut nämä reilusti suuremmalla sähköteholla olevat laittomat polttimot silloin parhaimmaksi. Ne kyllä kestää ihan eri tavalla kuin nämä "super hyper prosentti" polttimot.
Nämä 80W offroad-polttimot ovat hehkulangan osalta oikeasti suunniteltu tuolle 12V (tai tarkemmin 13,2V) jännitteelle. Sitten taas 55W poltin, jolla tuotetaan normaalia enemmän lumeneita, käyvät periaatteessa ylijännitteellä koko ajan. Todellisuudessa poltin on rakennettu hehkun osalta siten, että sen "normaali" jännite olisi selvästi alle tuon 13,2V ja tehokin alle 55W. Käytössä se toimii sitten ylijännitteellä ja hehkuu tehokkaammin sekä vielä jonkun suojakaasun sisällä. Seurauksena on kyllä 55W ottoteho ja paljon lumeneita, mutta kestoikä kovin lyhyt.
Kuitenkin kunnon valotehoa(lumeneita) etsiessä olen todennut nämä reilusti suuremmalla sähköteholla olevat laittomat polttimot silloin parhaimmaksi. Ne kyllä kestää ihan eri tavalla kuin nämä "super hyper prosentti" polttimot.
Nämä 80W offroad-polttimot ovat hehkulangan osalta oikeasti suunniteltu tuolle 12V (tai tarkemmin 13,2V) jännitteelle. Sitten taas 55W poltin, jolla tuotetaan normaalia enemmän lumeneita, käyvät periaatteessa ylijännitteellä koko ajan. Todellisuudessa poltin on rakennettu hehkun osalta siten, että sen "normaali" jännite olisi selvästi alle tuon 13,2V ja tehokin alle 55W. Käytössä se toimii sitten ylijännitteellä ja hehkuu tehokkaammin sekä vielä jonkun suojakaasun sisällä. Seurauksena on kyllä 55W ottoteho ja paljon lumeneita, mutta kestoikä kovin lyhyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ajovalojen halogeeni polttimot
Tästä lauseesta tulee mieleen se maailman paras hehkulamppu, joka on palanut jonkun jenkkiläisen paloaseman katossa jotain satakunta vuotta ja jota ihmiset ihastelee, että kestää niin paljon paremmin kuin myöhemmät versiot.petrisa kirjoitti:Seurauksena on kyllä 55W ottoteho ja paljon lumeneita, mutta kestoikä kovin lyhyt.
Totta, se on pirun pitkäikäinen tuikku. Vaan jos siitä on edes kuvia nähnyt, tietää että se lanka tosiaan hehkuu, mutta ei se mitään oikeasti valaise. Voisi olla ihan eri temppu tehdä hehkulamppu, joka palaa 100 vuotta ja tuottaa edes kohtalaisen määrän lumeneita - niin että sen valossa voisi oikeasti sanoa pystyvänsä vaikkapa lukemaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajovalojen halogeeni polttimot
Ostin nyt kauppareissulla Osram Silverstarit +60 16.90e maksoivat lähikaupassa..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Ajovalojen halogeeni polttimot
Komppaan tätä, edellisten autojen kanssa kävin monta +% -polttimoa läpi ja GE Megalight +60% kesti selkeästi parhaiten. Valotehoissa ei mahdotonta eroa, mutta plussapolttimoiden valo on valkoisempaa koska hehkulanka käy kuumempana. Samasta syystä kestoikä lyhenee.Parhaiten varmaan kestää perus H7 polttimot ja vieläpä merkiltään Wurth tai GE (made in Germany) .
Nyt lisäpitkiin tarvitsisi löytää lähempänä Xenonien väriä olevat polttimot alkuperäisten bixenonien kaveriksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2