Nakutus kevyellä kuormalla
Nakutus kevyellä kuormalla
Olen kesästä asti havainnoinut outoa ääntä Aerosta (M04, ajettu 280 tkm). Eli aivan kuin kone nakuttaisi, kun antaa paikallaan kaasua. Sellainen pumppusuutindiisselisoundi. Ääni alkaa noin 1500 rpm ja päättyy ehkä noin 3000. Hitaasti kierroksia korkealta laskiessa alkaa taas kahden tonnin päällä. Sid näyttää ennakoksi reilua 35 astetta. Jos lisään kuormaa esim kytkintä luistattamalla vaihde päällä, ääni vaimenee. Myöskään ajossa ääntä ei erota, ellei aja ihan pintakaasulla (eli hyvin harvoin ). Jakopää on uusittu 40 000 sitten. En tiedä kuvittelenko vain, mutta viinalla ääni on ehkä hiukka kovempi kuin 98:lla, joka tapauksessa molemmilla aineilla ilmiö esiintyy, niin kylmällä kuin kuumallakin koneella, ja keleistä riippumatta. Nakutuksia ei ECU kerää äänen ollessa läsnä. Aatoksia/vastaavia kokemuksia?
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Nakutus kevyellä kuormalla
Olisko joku venttiilinnostaja vähän jumissa?
-tuomas
-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Re: Nakutus kevyellä kuormalla
Pahasti kuulostaa samalta kuin itselläni oli femmassa... Onko moottorin runkolaakereiden kuntoa tarkastettu? Samalla jos öljypohja otetaan auki, niin kannattaa koittaa tasapainoakselit ettei laakerointi ole pettänyt sieltä(kin)... Itellä oli femmasta porsinut kaikki runkolaakerit ja imupuolen tasapainoakselin laakerointi. Ääni oli nakuttava/naputtava pienellä kuormalla esiintuleva, mutta kuormituksessa häviävä.
Tarinaa omasta via dolorosasta löytyy mm. täältä:
viewtopic.php?f=14&t=178247
Tarinaa omasta via dolorosasta löytyy mm. täältä:
viewtopic.php?f=14&t=178247
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Nakutus kevyellä kuormalla
No eipä ole runkolaakereita katsastettu. Kiertokangenlaakerit olivat virheettömät, enkä niitä vaihtanut silloin 40 tkm sitten. Olikos se nyt niin, että runkkareiden liuskat mahtuu T7:ssakin välistä pois/paikalleen alakautta? Eihän tuo mahdoton savotta olisi niitä kurkata, kun on nosturikin.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Nakutus kevyellä kuormalla
Ensimäisessä viestissä ei tietoja onko mootoriöljyn määrä tarkastettu tai öljyn laatu sopiva. Semmöinen ns diiselin nakutus voi johtua myös tukkoisestä öljynsihdistä tai liian pienestä öljynmäärästä.
Re: Nakutus kevyellä kuormalla
Öljyn määrä on oikea, laatuna GM:n 5W30. CE-koodeja ei ole, imuvuotoja ei ole, sytkäkasetti ja tulpat on testattu. Männänrenkaat uusin jakopäärempan yhteydessä.
Runkolaakerivika on tietty täysin mahdollinen, mutten täysin ymmärrä, miksei ääni kuulu kuormitettaessa, vaan seuraa aika tarkkaan sytytysennakkoa. Vielä siten, että ääni on voimallisempi, kun kaasua painaa vähän nopeammin ja ennakko huitelee lähellä 40 astetta. Ja tyhjäkäynnillä kone on täysin normaalinkuuloinen, ennakko noin 8 astetta.
Runkolaakerivika on tietty täysin mahdollinen, mutten täysin ymmärrä, miksei ääni kuulu kuormitettaessa, vaan seuraa aika tarkkaan sytytysennakkoa. Vielä siten, että ääni on voimallisempi, kun kaasua painaa vähän nopeammin ja ennakko huitelee lähellä 40 astetta. Ja tyhjäkäynnillä kone on täysin normaalinkuuloinen, ennakko noin 8 astetta.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Nakutus kevyellä kuormalla
Meikän rojektissa kuului n.2500 rpm selvä pärinä.. Myös öljyvalo vilkkui tyhjäkäynnillä. Öp pois ja laakeripukit pois. Kolmospukin laakeri tipahti neljässä osassa käteen..Muissakin oli sanomista ja öp paksussa tervassa.. Vaihdoin kaikki rk ja kk laakerit keula pukkien päällä ja poistin tp ketjun. Ykköspukin laakeri oli vähän vmainen ja vitospukin laakerikansi pitää pudottaa hiukan keplottelemalla. Mutta mahtuu oikeassa asennossa. Jos nosturi on käytössä,niin onpa heleppova.. Tossa sinun tapauksessa mittaisin ensi öljynpaineen, se jo kertoo paljon.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Nakutus kevyellä kuormalla
Jaha, vika löytyi. Ykköspytyn kk-laakeri kaput. Kaula näytti kelvolliselta, laakeripukki ja veivi näytti siltä et ois menny kerran pari liuskat ympäri. Voitelussa lienee tullut katkos jossain vaiheessa. Runkolaakerit olivat kunnossa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Nakutus kevyellä kuormalla
Se veivin alasilmä on sitten pilalla enkä usko että kampuran kaulakaan on kunnossa jos laakerit on ympäri pyöriny. Isompi avaus ja mittauksia taas edessä jos varmaa lopputulosta haluat.
Ja mittaa myös runkolinjan ja kampuran suoruus
Ja mittaa myös runkolinjan ja kampuran suoruus
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Nakutus kevyellä kuormalla
Ei se silmä ihan karmeelta näyttänyt, vaan olihan siinä pari naarmua ja laakerit menettäneet muotonsa. Paksuudessa en tönärillä saanut merkittävää eroa muihin (siis ehkä noin 0,05 mm) Oikealla kohdalla ne purettaessa oli. Noilla kilsoilla taidan koittaa oikotietä, laakerit on puoli-ilmaisia. Voihan niistä välykset mitata. Jos ei pelaa niin mietitään sitten mistä konetta. Paskasta ei saa konvehtia vaikka mitä tekis (lue T7:sta ei saa B202:sta). Jotain on laadulle tapahtunut vuosien varrella, mm. mulla on satkussa 370 tkm ajettu jakoketju vähemmän venynyt kuin 40 tkm ajettu 9-5:n ketju. Ei ole tarvinnut männänrenkaita vaihdella eikä öljytikkua kytätä. Pitänee ottaa kolvi käteen ja koittaa pitää se tiellä, tuohon viritelmään on vähän luotto haussa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Nakutus kevyellä kuormalla
Meteli asettui uusilla laakereilla. Saa nähdä miten pitkään pelaa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)