Pyörintänopeusanturin (taakse) vaihto?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Pyörintänopeusanturin (taakse) vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Mulla tuli hiljattain kaikenlaisia veroituksia SIDiin, mm. "Antilock brake failure," stability control failure" jne.

Vaihdoin Saabiin uuden akun (varmuuden vuoksi) ja luetutin vikakoodit. Akun vaihtaminen ei auttanut ja vika jäi päälle. Testeri ilmoitti seuraavaa "Pyörintänopeusanturi, taka vasen katkos/maavuoto."

Onko tähän ongelmaan olemassa mitään quick fixiä, eli onko tämä jokin yleinen ongelma, jonka kosketushäiriö saadaan kuntoon esim. jollain pinnan puhdistamisella tms.? Vai onko ainoa vaihtoehto ko. anturin vaihto? Normaalista varaosaliikkeestä anturia ei ilmeisesti saa, ja kun kävin kysymässä marmorilta (LänsiAuto), he sanoivat, ettei pelkkää anturia voi tilata, vaan siinä tulee aina jokin pyörä mukana, hinta 350€.

Onko ainoa vaihtoiehto siis tilata tämä kallis varaosa Ruotista? :(
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Pyörintänopeusanturin (taakse) vaihto?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Abs-anturi on integroitu napaan. Eli koko napa vaihtoon, jos anturi on rikki.
Mutta vika voi olla myös johtosarjassa, jolloin anturin/navan vaihto ei autakaan mitään.

Länkkärin hinta tuolle navalle tuntuu äkkiseltään vähän pitkältä, mutta vain alkuperäinen kannattaa silti laittaa. Tarvikenapojen kanssa on ollut ongelmia juurikin tuon anturin kanssa.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyörintänopeusanturin (taakse) vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Kiitos Tobbana!

Onkohan pääkaupunkiseudulla sellaista henkilöä/korjaamoa, joka mun Saabin voisi tsekata? (Jolla kokemusta näistä)
Vähän harmittais laittaa noin suuri summa osan vaihtamiseen jos kyse ei olekaan osasta vaan johtosarjasta.
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Pyörintänopeusanturin (taakse) vaihto?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Yleisin vikapaikka johtosarjasta löytyy kuljettajan puolelta autoa, takapyörän abs-anturilta n. 20-30cm päästä itse anturista. Pyörä pois ja johtoa seuraamaan, se on kohtalaisen helposti seurattavissa. Napaa ei mielestäni kannata vaihtaa ennen kuin tuo taka-akselin johtosarja on tarkastettu.

Mitä itse pyörännapaan, laakeriin ja abs-anturiin tulee, niin laadukkaan valmistajan esimerkiksi FAG:n tai SKF:n tuotteet soveltuvat mielestäni hyvin myös sen alkuperäisen rinnalle vaihtoehdoiksi. Omaan kolkkiin otan kokeiluun tarvikkeena myytäviä merkkejä kun navan vaihto tulee ajankohtaiseksi. Femmassa on tarvikkeena myytävä napalaakeri pyörinyt jo pitkän tovin ongelmitta.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyörintänopeusanturin (taakse) vaihto?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hyviä neuvoja ja ohjeita tullut edellä.

Itselläni meni etupyörän anturi joku vuosi sitten. Vaihdoin Motonetin SKF navan ja hyvin on toiminut.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin