Kytkinlevy hiertää/ei irroita kunnolla, ei sylinterivika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Kytkinlevy hiertää/ei irroita kunnolla, ei sylinterivika

Viesti Kirjoittaja tema »

Kaikki alkoi kytkimen vaihdosta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17978

Vaihdon jälkeen polkimessa alkoi tuntumaan kevyttä tärinää. Vastaavaa kuin painelaakerivikaisessa. Pian se paheni siten, että kytkin alkoi huutaa pohjaanpainettuna. Tyhjäkäynnillä auto myös täristää. Otin setin uudelleen auki, mutta laakeri on moitteeton.

Sylinterin toiminta ja irroitus on moitteetonta eikä sen kanssa ole aiemminkaan ollut ongelmia. Ainoa mitä saan järkeiltyä on että levy jumittaa jotenkin akselilla, tai akselin laakerointi on jotenkin väljä. Aiemmin ollut 215mm levy ei tällöin olisi ottanut kiinni, vaan vasta nyt isommalla 228mm levyllä hiertäisi reunoista.

Muita ehdotuksia ja ongelmaan ratkaisua?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Onhan levy oikein päin? Kaverilla tais bemari tehä jotain tuon suuntaista kun oli kytkin levy väärinpäin.
9000 aero -97, 9000 cde -96
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Vaihdoitko uuden silmälaakerin vauhtipyörään ja/tai millainen oli vanhan kunto?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Levy pitäisi olla oikein päin. Se katottiin kyllä, ja jos ei ihan mahoton kämmi ole tapahtunut niin siinä ei pitäisi olle vika.
e0000333 kirjoitti:Vaihdoitko uuden silmälaakerin vauhtipyörään ja/tai millainen oli vanhan kunto?
Ööh mikä laakeri :oops: (tää kuulostaa jo omissakin korvissa huonolta).

Eli vauhtipyörähän pitäisi keskittyä ihan pulteilla, right? Onko tää laakeri siis kytkinakseli varten?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuliko laitettua rasvaa siihen akselin booriin..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

9000CD23T kirjoitti:Tuliko laitettua rasvaa siihen akselin booriin..?
Joo mutta ei oikein hyvin kun oli lopussa. Voiko rasvauksen puutteella olla ihan noin dramaattista vaikutusta?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ainakin F**D E****T rupesi ravistamaan ja pitämään ääntä kuivan
akselin takia.

Mutta helppohan se on SAABissa ottaa se tappi ulos ja rasvata.
*tulihan ne vauhtipyörän pultit momenttiin..?*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

9000CD23T kirjoitti:Ainakin F**D E****T rupesi ravistamaan ja pitämään ääntä kuivan
akselin takia.

Mutta helppohan se on SAABissa ottaa se tappi ulos ja rasvata.
*tulihan ne vauhtipyörän pultit momenttiin..?*
Käsimomenttiin, kun ei oo avainta. Kierrelukitetta on ja uudelleen avattaessa oli kyllä kiinni.

Pitäis irrottaa syyläri, että tulis ihan kokonaan ulos, mutta saahan sitä kikkailtua. Haetaan nyt rasvaa ja kokeillaan jos sillä lähtis.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kannattaisi kurkata että ne vauhtipyörän pultit ovat kiinni..!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

9000CD23T kirjoitti:Kannattaisi kurkata että ne vauhtipyörän pultit ovat kiinni..!!
Siis viimeviikonloppuna, viikko kytkimen vaihdon jälkeen oli kiinni. Koko asetelma oli irti. Jos toi homma ei korjaannu niin pakkohan se on aukaista uudelleen ja katsoa mikä mättää.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

tema kirjoitti:
e0000333 kirjoitti:Vaihdoitko uuden silmälaakerin vauhtipyörään ja/tai millainen oli vanhan kunto?
Ööh mikä laakeri :oops: (tää kuulostaa jo omissakin korvissa huonolta).
Eli vauhtipyörähän pitäisi keskittyä ihan pulteilla, right? Onko tää laakeri siis kytkinakseli varten?
Silmälaakeri on vauhtipyörän keskellä, kytkinakselin pää tulee silmälaakerin sisälle.

Kuvasarja kytkinremontistani, silmälaakeri:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age14.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age15.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age18.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

jus kirjoitti:
tema kirjoitti:
e0000333 kirjoitti:Vaihdoitko uuden silmälaakerin vauhtipyörään ja/tai millainen oli vanhan kunto?
Ööh mikä laakeri :oops: (tää kuulostaa jo omissakin korvissa huonolta).
Eli vauhtipyörähän pitäisi keskittyä ihan pulteilla, right? Onko tää laakeri siis kytkinakseli varten?
Silmälaakeri on vauhtipyörän keskellä, kytkinakselin pää tulee silmälaakerin sisälle.

Kuvasarja kytkinremontistani, silmälaakeri:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age14.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age15.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/ ... age18.html
Todella hyvä kuvasarja. Näitä kun tekee ekaa kertaa niin alkaa toi kantapää käydä kipeäksi. Kokeilen nyt tota rasvausta ja jos se ei auta niin sitten on odoteltava hetki, että pääsee taas Vaasaan ropaamaan.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vastaa Viestiin