Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Viimeisin hankintani on musta cse -93, ajettu 240tkm, 1 omistaja, täydellinen huoltokirja ja liioitellun pedanttinen huoltokirjanpito (kuitit ja laskut kansiossa, siististi eritelty aikajärjestykseen, kuitteja korjauksista ja huolloista yhteensä 24138, 64 euron edestä).

Autoon on vaihdettu kaikki kuviteltavissa oleva ja paljon muutakin, mm vaihteisto, turbo, sylinterikansi, tasapainoakselit, jäähdytin, kompressori, vesipumppu, sytytyskasetti, jakoketju, abs-pumppu, moniurahihna rullineen kahdesti, ilmastointi läpikäyty, jne jne, eli kalliiksi on tonnari sakemannille tullut.

Siltikin pientä korjailua se kaipaa:
- Apukuskin penkin selkänoja ei käänny eteen/taakse (siitä pikkunapista) kuin toiselta puoleltaan (ovenpuolelta), se menee siis ikäänkuin vinoon säädettäessä. Olisiko jokin vaijeri, tms poikki?

- Kone heilahtaa aina kun veto tulee päälle, koneen ylätuennan kumit ovat repeytyneet, aiheuttavatko ne yksistään tuollaisen ikävän nykäyksen vai pitääkö lähteä etsimään syytä muistakin moottorinkannattimista?

- Edun näyttö on himmeä, sen vieressä oleva vaihdeindikaattori loistaa iloisesti mutta tämä heikommin, eikä se tottele himmentimen säädintäkään :?:

- Autossa oleva Bosch Blocktronic IM -hälytinjärjestelmä pitäisi saada disabloitua ja korvattua nykyaikaisemmalla hälyttimellä, nykyisellään laite virittää itsensä omia aikojaan vaikka ovet ovat auki, ja istuu kuskinpenkillä, eikä laite tottele kunnolla kaukosäädintä -> 10 kertaa päivässä saan kirota sen kanssa.
Vinkkejä, kytkentäkaavioita ym. tähän esihistorialliseen hälyyn vastaanottaisin mielelläni

- Kuuluuko takavakaajan olla täysin suora (tietääkseni kyllä), tuo näyttäisi olevan keskiosastaan 2-3cm päitään alempana, mikähän ihme sen olisi noin päin vääntänyt :?:

- Apukuskille asennan airbagin tuohon, kiinnostaisi tietää täytyykö silloin vaihtaa koko johtosarja vai olisiko noin vanhassa jo piuhat valmiina.

- Ratti vaihtuu myöskin uudempaan mutta käsittääkseni se käy heittämällä paikallen myös uudemmista malleista.

- Vinkkejä kaivataan koskien kattoluukun päivitystä peltisestä lasiseksi.

Tulihan paljon kysymyksiä mutta eipä tarvitse jatkuvasti kysellä ;)

Edit:
Pakko heti kysellä lisää :D
Tuo mokoma kun kuluttaa aivan liian vähän, menisikö laihalla ja kulkisi silti 240, vai onko tuolla seoksella vaikutusta huippunopeuteen? Tuo kun haluaa viedä jatkuvasti reippaasti vähemmän kuin edellinen yksilö, normaaliajoillani tuo vie nyt semmoista 7.9-8.2l, ja jos könötän rauhallisesti niin maantiellä vie 7.2 :?:
Bensatankilla olen ajanut nyt 762km ja valo on palanut 20km:n ajan, eli jokin on pielessä mutta mikä, seosko?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Huhti 25, 2005 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

eikös takavakaaja ainakin vanhemmissa ole" valmiiksi vääntynyt" :?:
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

ai niin lasiluukku löytyy myös,jos on sama -89 autossa :?:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Viimeisin hankintani on musta cse -93, ajettu 240tkm
Selkänoja:
Vaijerin kuori poikki.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13493
http://saabpics.org:3000/gallery/albuo50

Ylätuennan kumit:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ulosvedin/

EDUn näyttö:
Polttimot pitäisi vaihtaa samantehoisiksi ja ehjiksi. Kellon silmässä oleva kirkkaudentunnistin vaikuttaa EDUn näytön kirkkauteen. Ainoastaan pimeässä tai kellon silmä peitettynä kuuluu mittaristovalaistuksen reostaatin vaikuttaa EDUn näytön kirkkauteen.

Takavakaaja:
Minulla CC:ssä takavakaajaa otti mieluusti osumaa takimmaiseen äänenvaimentimeen. Oli varmaankin yritetty korjata vääntämällä vakaajaa alaspäin, mutta apu tuli vasta putken kiinnikkeiden taivuttamisesta.

Kattoluukku:
Lue viime viikon kattoluukkumekanismikeskustelu jos et hakureissun takia vielä lukenut. Ei varsinaisesti käsittele lasiluukkuun vaihtamista, mutta muuten kyllä luukkuasioita varsin syvällisesti:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19495
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olipas havainnolliset kuvat moottorin momenttitukien vaihdosta.
Mikäli ymmärsin oikein niin olisi syytä vaihtaa myöskin ne hydrauliset tuet jos kerran niiden väsymisestä johtuu noiden momenttitukien repeytyminen?

Myöskään pimeässä tai kellon silmä peitettynä reostaatti ei säädä valaistusta, ei dcc.stä eikä edusta, kuten ei mistään muualtakaan.

Apparin penkin korjaus ei ole kiireellinen, on juuri oikeassa kallistuskulmassa nykyisellään, mutta täytyypä sekin kokeilla purkaa jos ei ole tuon vaikeampaa.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Huhti 25, 2005 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Myöskään pimeässä tai kellon silmä peitettynä reostaatti ei säädä valaistusta, ei dcc.stä eikä edusta, kuten ei mistään muualtakaan.
Vaikuttaako se DCC:n silmä koskaan mihinkään valaistukseen, vai onko se silmä rikki?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kävin äsken tutkimassa asiaa:
nyt reostaatti säätää mittarinvalaistusta, ja muita valonlähteitä, mm. vaihdekepin juuren valaistusta, muttei edua tai dcc:tä, valotin taskulampulla siihen silmään muttei vaikutusta, eikä myöskään tehnyt mitään vaikka pimensin silmän.
Siis mittariston vaihdeindikaattori oli yhtä heikosti valaistu kuin se edukin, ja dcc:n näyttö on kirkas koko ajan.
Outoa, voisin melkeimpä vannoa että eilenillalla reostaatti ei vaikuttanut mihinkään 8O :?:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Miettiny itekki ton kulutuksen kanssa samaa koska mullakaan ei vie mitään.. Jos sulla menee kans johonki 7 litran pintaan maantiellä niin mulla menee jo alle. 8O
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:Olipas havainnolliset kuvat moottorin momenttitukien vaihdosta.
Mikäli ymmärsin oikein niin olisi syytä vaihtaa myöskin ne hydrauliset tuet jos kerran niiden väsymisestä johtuu noiden momenttitukien repeytyminen?
Terve,

jos on yläpään kiinnikkeet riekaleina, on tosiaan aika todennäköistä, että myös hydrauliset alakiinnikkeet on revennyt. Omassa tonnarissa oli revennyt toisesta alemmasta kiinnikkeestä kumiosa täysin irti ja toisestakin osittain...Germaani oli yrittänyt hillitä koneen liikkeitä laittamalla yläkiinnikkeiden "reikiin" muovipalat, mutta eipä tuo paljoa auttanut, kun alapää oli irti. Onneksi noissa sattui olemaan metalliset liikkeenrajoittimet, ettei tullut mylly konepellistä läpi :) Eli tarkista ainakin kunto näistäkin, ja vaihtaminen lienee suositeltavaa (n. 90€ / kpl Motonetistä).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Onko motonetistä saatavat yhtä laadukkaita kuin Saabin tiskiltä?

Tuo näyttää niin ärsyttävältä vaihtaa, että osa sais kestää saman verran, kuin mitä edellinenkin. :-)

Mulla ei ole riekaleina mikään, mutta jotenkin tuntuu, että kone liikkuu enemmän, kuin mitä pitäisi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jope kirjoitti:Onko motonetistä saatavat yhtä laadukkaita kuin Saabin tiskiltä?

Tuo näyttää niin ärsyttävältä vaihtaa, että osa sais kestää saman verran, kuin mitä edellinenkin. :-)

Mulla ei ole riekaleina mikään, mutta jotenkin tuntuu, että kone liikkuu enemmän, kuin mitä pitäisi.
Veikkaisin, en tiedä, että ovat samalta valmistajalta. Ainakin minulla oli "made in germany", ja ovat vielä hyvässä iskussa ainakin n. kahden vuoden käytön jälkeen.

Tuo löysyys saattaa johtua myös kulahtaneesta vaihteiston tukikumista. Samoin nuo yläpään kiinnikkeet ovat mielestäni liian löysät jo uutena (ainakin ScanTechin versiot). Jahka saan tonnarin läjään, niin tarkoitus on pursottaa silikoonilla noiden yläkiinnikkeiden reiät umpeen. Katsotaan sitten alkaako hampaat tippumaan, kun tasapainoakselin ketju on poissa ja värinänvaimentimena toimivat yläkiinnikkeen gummit liisteröity umpeen :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Löytyisikö mitään kuvaa noiden alakiinnikkeiden sijainnista, jotta tietäisi mistä lähtisi niitä etsimään/tutkimaan. Eikös nuo yläpuoliset momenttipuslat saa irti ihan mattopuukolla/rautasahallakin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:Löytyisikö mitään kuvaa noiden alakiinnikkeiden sijainnista, jotta tietäisi mistä lähtisi niitä etsimään/tutkimaan. Eikös nuo yläpuoliset momenttipuslat saa irti ihan mattopuukolla/rautasahallakin?
Suosittelen ulosvedintä lämpimästi. Säästyy hermot...Ja saat olla melkoinen taikuri, että saat ujutettua uudet kiinnikkeet paikoilleen mattopuukon ja rautasahan voimalla (jollet laita polyuretaanisia, vaan "standardit")

Ja tuolta löytyy jotain kuvia vaihto-ohjeineen (itse suoritin vaihdoin nimenomaan noiden ohjeiden mukaan):
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... mount.html
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Löytyisikö mitään kuvaa noiden alakiinnikkeiden sijainnista, jotta tietäisi mistä lähtisi niitä etsimään/tutkimaan. Eikös nuo yläpuoliset momenttipuslat saa irti ihan mattopuukolla/rautasahallakin?
Suosittelen ulosvedintä lämpimästi. Säästyy hermot...Ja saat olla melkoinen taikuri, että saat ujutettua uudet kiinnikkeet paikoilleen mattopuukon ja rautasahan voimalla (jollet laita polyuretaanisia, vaan "standardit")

Ja tuolta löytyy jotain kuvia vaihto-ohjeineen (itse suoritin vaihdoin nimenomaan noiden ohjeiden mukaan):
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... mount.html
Heh, siis tarkoitus olisi vanhat napata irti sahalla ja puukolla, uudet laitan kyllä paikalleen sellaisella erikoistyökalulla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Heh, siis tarkoitus olisi vanhat napata irti sahalla ja puukolla, uudet laitan kyllä paikalleen sellaisella erikoistyökalulla.
Masokistin vaihtoehto käyttää sahaa ja puukkoa irrottamiseen, jos erikoistyökalu on saatavilla. :-)

Erityisesti tuo irrottaminen lohkon kyljessä olevasta korvakkeesta on se, missä erikoistyökalusta on eniten hyötyä. Paikalleenpainamiseen voi helposti rakentaa "erikois"työkalun vaikka lattaraudanpätkistä ja pitkistä pulteista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin