OG 9-5 2,3 -97 Automaatti. Lähti aina miltei heti käyntiin kun avaimeen hipaisi kulutus 7-8l matka ajossa. Autoon tehtiin noin 4vuotta sitten Stage 1 ja E85 päivitys alavieskan seolla. Heti samaan aikaan softauksen jälkeen, starttaus aika piteni ja vaikka bensalla ajaa syö 12-13l, ja eikös stage 1 kerrota vähentävän polttoaine kulutusta kasvaneen väännön vuoksi. Etanolia jos tankkaa, heti 10°C asteilla yskii kylmänä ellei lämmittele. Talosta löytyy 2006 femma johon tehty jossain muualla Stage 1 ja siinä ei kyseisiä ongelmia. Onko vika jossain muualla vai onko softassa jotain jota nyt epäilen vahvasti. Ajotyyli on erittäin rauhallinen siitä kulutus ei johdu ja ennemmin oli se 7-8l.
Ei varmaan pitäisi mennä muuttelemaan ehjää autoa kun toimii alkuperäisenä parhaiten... Opensidissä kaikki perus arvot näyttää hyvältä ja kone huoneessakin kaikki viimesen päälle mutta aina voi jotain ehdottaa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Ei mikään huono ehdotus, jarrut kuitenkin käyty läpi pari kuukautta sitten ja kaikki pyörii kevyesti.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Vanha väsynyt Lambda-anturi ja vanha Ilmamassamittari osaa hämmentää säätöjä. Samoin alipaineletkut haperoituu ja alkaa fuskaamaan. Se - 97 orggis softa tietääkseni ruiskuttaa bensaa rutakammin heti kun kääntää avaimesta. Meillä - 98 femmassa kanssa starttaus vaati pidemmän hetken avaimen pitämistä start - asennossa biopower - softalla. Alkuun joutui kahdesti yrittämään, kunnes tottui pitämään avaimen käännettynä koneen selvään käynnistymiseen saakka. Ainakin tuo vanha Femma oli muistaakseni sellainen, että kannatti välillä ajaa tankillinen bensaa. Muuten se köhi kylmänä. En tiedä johtuiko se niistä erilaisista suuttimista? Imusarja oli siinä se kaksiosainen. Nykyisissä meidän Saabeissa ei ole bensaa tarvinnut tankkailla köhimisien takia. Niillä on ajettu pitkiäkin aikoja pelkästään E85:llä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vanha väsynyt Lambda-anturi ja vanha Ilmamassamittari osaa hämmentää säätöjä.
Ilmamassamittari on uusi, samoin paljon muutakin on uutta osaa laitettu mutta juuri olin foorumille laittamassa että voisiko lamda vaikuttaa sitä ei ole vielä kokeiltu, ainaki Jcarlson kertoi jossain vanhassa topicissa että monesti ne ovat alkaneet näissä ensimmäisissä femmoissa oireilemaan kun ikää onjo jonkin verran anturilla ja on laitettu etanoli softa. Ainakin huomasin että ad85 heittelee aika paljonkin jos täydet etanolit tankissa välillä näyttää normit 850 sitten seilaa siellä 700 puolellakin.
Kiitos muuten mertmille OG900 kierrosluku mittari neuvoista, mittaristo toimii hienosti i8 sissani. Mutta pysytään topicissa.
Ajattelin koittaa uutta lamdaa. Alipaineletkuja jonkin verran olen tarkistellut sieltä ilmamassamittarin tienoilta ja yleisesti käynyt läpi myös esim magneettiventtiilin letkut. Ovatkohan tarvike lamdat toimineet näissä vai pitääkö laittaa suoraa alkuperäinen.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Ennen pääsi alle 9 ja nykyään ei millään alle 10 aina 11litraa vaikka ajaa bensalla. Etanolilla vie noin 13.
Sellainen 3 litran ero samalla polttoaineella kun tarkastin vanhoja merkkauksia ja vertasin uusiin. Jos pääsisi edes lähelle 10litraa tai alle olisi riittävä bensalla.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Lamda vaihdettu, kulutus tippui jopa 2litraa ja tuntuu ettei enää saa ainetta liikaa. Alkuperäisellä softalla varmasti menee jonkun puoli litraa vähemmällä toisinkuin luvataan mutta tehonlisäyksen vuoksi tämä sallittakoon nyt kulutus on kohtuullinen ja auto toimii hienosti. Myös etanoli arvo pysyy hyvin alueella toisinkuin ennen. Ongelma näyttää siis ratkenneen tältä osin.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
uteliaana kysyn ..että olisiko tämä lambdan vika näkyny opensid kautta??? mullekkin se avattiin mut en oo jaksanu perehtyä yhtään mitä sen pitäis milloinkin näyttää..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
uteliaana kysyn ..että olisiko tämä lambdan vika näkyny opensid kautta??? mullekkin se avattiin mut en oo jaksanu perehtyä yhtään mitä sen pitäis milloinkin näyttää..
Kyllähän sen olisi joku voinut kait havaita jos ymmärtää enempi nuiden päälle itse olen vain perus jutut opiskellut opensidistä. Arvoja kyllä näyttää mutta en tajunnut perehtyä tarkemmin mitä arvoja mutta ilmeisesti vanhuuttaan väsähtänyt taitaa olla alkuperäinen. Ei voi heikoksi haukkua -97 397tkm
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Kyllä sen lambdan toimintakunnon periaattessa näkee katsomalla onko amul korkealla tai etanolipitoisuus pielessä, mutta noihin arvoihin vaikuttaa myös ilmamassamittarin kunto ja mahdolliset imuvuodot
Joo hyvä tietää, kaikki muut mahdolliset viat esim imuvuoto yritettiin poissulkea ja jäljelle jäi lamda. Opensid säästää kyllä rahaa jos osaa tulkita niin ei tarvitse niin paljon ostaa arpomalla osia.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Nii...lambaadahan suositellaan vaihdettavaksi, olikohan 160000Km välein, ja varmaankin syystä .
Jos 400000 rullatussa on vielä alkuperäinen sellainen, niin ylimääräisiin bensakuluihin on uponnut moninkertaisesti uuden lambdan ja sen vaihdon hinta + muut haitat.
Totta, mutta bensan syönti alkoi onneksi vasta softauksen jälkeen. Mutta kyllä varmasti kerkesi silläkin aikaa upota polttoaineisiin rahaa paljon enempi kuin uusi lamda. Muuten kone on aivan kirkkaan kuiva, vaihtoon meni kampiakselin stefa öljypumpun o rengas ja muutama muukin tiiviste ja nämä ei kustanna montaa euroa, edukkaasti saa saabin koneen kuivaksi.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saab 900 Turbo 8 sedan -87 Saab 99 -84 Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV