Jos/kun ei ole huollettu jättäisin kauppaan, sen verran on huonoja kokemuksia Haldex-nelikoista. Tosin ne on kyllä ollut VAG:n mutta tekniikka lie taka-akselilla samaa? VAG:lla noihin vaihdetaan liemet 60K välein, eikä sekään tunnu H5:lle riittävän.
Volvon laatikko sensijaan voi tuon kestää hyvinkin, varmasti kannattaa huuhdella kuitenkin…
Kone on ihan riittävä, 165hv?, varmasti ainakin suomen rajoituksiin ja jos ei harrasta sladittelua. Eikös se ole muokattu 5-pyttysestä 2,4T:stä, eli ei mikään patonkimaan keksintö? Niin oletettavasti toimiva ja kestävä voimalähde.
Viheliäinen arvioitava tuo nelikko pitävällä kelillä, ei kyl p3rsdynolla huomaa sen huonoa toimintaa, ellei levypakka tai pumppu äännä. Vesikelillä alkaa etuset hiukan sutimaan, mutta monikirjaimiset lyhennehässäkät hoitaa sen nopeasti.
Mulla oli skeidassa koko kesän nelikko pimeänä, ihmettelin vain että onko mennyt pito renkaista huonoksi, kun rivakammin lähtein (185hv scout) aina vilautti keltaista kolmiota. Pintaa oli enää sen 3mm kesägummeissa, laitoin sen ja likaisen tien syyksi. Vasta syksyn tullen hiffasin, ekoilla liukkailla, että perä oli lähes mykkä. Pumppu piti senverran että esim hiukalla lähtiessä jäi merkit takapyörien vedosta, mutta vähän vauhtia lisää ei enää voima riittänyt kytkemään/pitämään.
Eli puskee, ei ”imeydy” kurviin. Varmin testi nelikon oikeean toimintaan on ajaa liukkaasta kurvista nopeudella johon etuvetoisella ei pysty.
Täys huolto ja talven yli (6kk) kestävä takuu voimansiirrolle voisi olla hyvä sielunrauha kaupoille… jos kerran merkkarilla huollettu ei pitäisi olla liikaa vaadittu.