Saab rötää ja ei tahdo käynnistyä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
simovaaka
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Touko 02, 2022 20:49

Saab rötää ja ei tahdo käynnistyä

Viesti Kirjoittaja simovaaka »

Nyt kaipaisi tuoreempi Saabisti hieman apua. Ensimmäinen oma saabbi ajossa, Saab 9-5 2.3t aero manuaali vm-03. Auto käynyt ehkä aina vähä rikkaalla, talvella savutti kylmänä tyhjäkäynnillä aika reippaasti.

Nyt teki kuitenkin sellaisen tempun että kiihdytin motarilla vähä reippaammin ja sammui kun nostin jalan kaasulta. Sen jälkeen ajoin tien sivuun ja käynnistin uudelleen. Tyhjäkäynnillä kierrokset pysyi 3000rpm. ja sitten sammui.

Kävelin kotia ja kävin parin tunnin päästä käynnistämässä. Ei oikein tahtonut pysyä käynnissä mutta sain ajettua kotipihaan. Tarkastelun jälkeen näin kaasuläpän takana yhden letkun murtuneen joka tuli siellä kiinni mötikkään jossa toinenkin letku ja jokin liitin johon tulee jotkut johdot. (olipas epäselvä kuvaus.) Vaihdoin ehjän letkun ja nollasin vikakoodit jotka olivat p0300 ja p0106.

Nyt ei oo antanu vikakoodeja mutta ei taho köynnistyä. Strattaa kyllä mutta ei vaa meinaa löhtee ja sittenki lähtee nii puskee kunnolla savua. Sittenku vähä aikaa kaasuttelee nii kyllä se käynnissä pysyy mutta tehottomalta tuntuu. Kirjasin tähän noita opensidin arvoja, jos joku fiksumpi osais niistä jotaki lukea.


igna 80
teng 72
tair 10
loff 0
meng -16
mlow 280
nerr 0
pbef 986 kun kaasuttaa vähä reilu 1000 kos 4000rpm(alkaa rötämää)
pinl 320
pair991
mreq 135 tyhjäkäynti
mair sama kuin 135 kaasullaki samassa tahdissa
ad85 850(tankissa 95 bensaa)
amul 0
refu 0


Myös jos Joensuun alueella joku tietää tai on itse hyvä näitten Saabien kanssa ja ois innostunu vaikka auttamaan/korjaamaa korvausta vastaan niin saa vinkkailla
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Saab rötää ja ei tahdo käynnistyä

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ad85= etanolipitoisuus jonka tietokone laskee. 850 = 85% etanoliadaptaatio on tapissaan vaikka sulla on bensaa tankissa. Siinä syy käynnistyksen vaikeuteen ja tehottomuuteen ja miljoonaan muuhunkin ongelmaan. Tuo täytyy ekaksi saada oikeisiin lukemiin eli 100 tienoille bensalla. Kaikkien alla olevien korjausten jälkeen ecun sulake irti pariksi minuutiksi (olikohan nro 17) jotta virheellinen adaptaatio nollaantuu.

Katsoppa nämä ensin:

Kaasuläpälle tulee se iso musta putki. Onko kiinni? Näitä ahtoputkia irtoilee ja auto kyykkää aika pahasti. Katso myös että tämän putken toisessa päässä on edelleen iso kumiputki kiinni.

Sitten katse pakosarjan luokse koneen etuosaan, sieltä pakosarjan alta turbolta lähtee iso kumiputki. Katso että se on paikallaan.

Jos nämä on paikallaan niin sitten pää auton alle ja pohjamuovin välistä kurkkaat onko nuo molemmat edellämainitut kumiputket kiinni välijäähyssä joka on siis keulalla. Näistä ruostuu klemmarit ja auto ampuu ne jossain kohtaa irti. Eli 2 isoa kumiletkua menee puskuria kohden, kannattaa vähän heilutella että näkee oikeasti ovatko edelleen tiukasti paikallaan.

Sitten jossei mikään noista ole syy niin imuvuodot saa selvitettyä myös imukärsään puhaltamalla:

Ilmamassamittarilta kuminen imukärsä irti ja siitä kärsän klemmarin läheltä se muovinen putki irti punaista rengasta painamalla. Sormella reikä tukkoon. Sitten kärsä naamalle ja puhkumaan, jostain sihisee varmaankin.

Jos vaikka näillä pääsisi alkuun. :D
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin