Koiranluun vaihto
Koiranluun vaihto
Olis tuollainen kysymys vaihdoin tänään kuskin puoleisen koiranluun pois lähti suht hyvin kun olin jo aiemmin ruiskuttanut ruosteen irroitinta
uuden asentaminen oli hankalempaa laitoin alapään paikalle muutama kierros mutteria kiinni mutta yläpään kanssa oli pientä painimista
mittasin vanhan kanssa että onko uusi pidempi ei ollut kun yläpää oli 5 cm ylempänä kun tuo reikä mihin se kiinnitetään rautakangella
apuri painoi vakaajaa alaspäin jo mäni reikään teinkö väärin kun nostin auton omalla tunkilla sivusta ja rupesin vaihtamaan "luuta" jos parempi neuvo
ettei tartte painii samalla tavalla toisenkin kanssa vaihdan huomenna toisen auto on Saab 9-5 -06 farkku
uuden asentaminen oli hankalempaa laitoin alapään paikalle muutama kierros mutteria kiinni mutta yläpään kanssa oli pientä painimista
mittasin vanhan kanssa että onko uusi pidempi ei ollut kun yläpää oli 5 cm ylempänä kun tuo reikä mihin se kiinnitetään rautakangella
apuri painoi vakaajaa alaspäin jo mäni reikään teinkö väärin kun nostin auton omalla tunkilla sivusta ja rupesin vaihtamaan "luuta" jos parempi neuvo
ettei tartte painii samalla tavalla toisenkin kanssa vaihdan huomenna toisen auto on Saab 9-5 -06 farkku
Jartsi
Re: Koiranluun vaihto
Nostaa koko keulan edestä niin ei jää toinen puoli vääntämään vakaajaa. Auton omalla tunkilla en ite nostais muutoin kuin tien poskessa, kai on ainakin pukit turvana
Re: Koiranluun vaihto
Tuo tuli jossaan vaihessa mieleen mutta piti saada varmistus.
Entä jos vakaajaan vihtaa ne olkoon nyt vaikka nimeltään kumiholkit onko hyvä jos
ajaa etupään pukeille että pääsee alle vaihtaa vai onko hyvä saada koko auto
ylös vaakatasoon
Entä jos vakaajaan vihtaa ne olkoon nyt vaikka nimeltään kumiholkit onko hyvä jos
ajaa etupään pukeille että pääsee alle vaihtaa vai onko hyvä saada koko auto
ylös vaakatasoon
Jartsi
Re: Koiranluun vaihto
Parempi olis saada auto nosturille. Se vakaajan kumipuslien vaihto on usein sen verran veemäinen homma etten minä ainakaan alkaisi sitä pukkien kanssa tekemään. Ahdasta on, tilaa työkalujen käyttöön on niukasti ja on myös hyvät mahdollisuudet saada katkottua ruosteiset pultit.
Re: Koiranluun vaihto
Kyllä sillä omalla tunkillakin pärjää koiranluun vaihdossa.
Tunkilla pyörä ilmaan, jokin pukki alle, pyörä pois, samalla tunkilla sitten säätelee tukivarresta jousta kasaan/löysälle että saa vanhan pois ja uuden tilalle.
Tunkilla pyörä ilmaan, jokin pukki alle, pyörä pois, samalla tunkilla sitten säätelee tukivarresta jousta kasaan/löysälle että saa vanhan pois ja uuden tilalle.
Saab 9-5 2004 Aero
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Koiranluun vaihto
oiva tilaisuus kysyä miten ne irtoaa helposti. 2x vaihtanu ja aina tarvinnu rälläkkää joka on liian iso sinne väliin. eli se ylä mutteri ei aukea normaalein konstein...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Koiranluun vaihto
Jos en väärin muista, niin sinne suojakumin alle kiintoavain ja sitten mutteri auki pulttipyssyllä.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Koiranluun vaihto
kuten kirjoitin normaalein konstein ei ole auennu... ehkä ollu huonoa tuuria tai osaamattomuutta...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Koiranluun vaihto
Niitä koiranluita on minusta kahta mallia. Sitä mikä ei ilman väkivaltaa aukea ja se, mikä aukeaa. Ensimmäisessä on päässä kuusiokolo, jolla estetään pultin läpipyöriminen. Sen kanssa voi melkein toivonsa heittää. Tarvitsee rällääkkää tai mutterinhalkaisijaa. Jälkimmäinen on tietysti aika paljon turvallisempi vaihtoehto. Toisessa versiossa on kumin takana paikka kiintoavaimelle. Sen saa auki vaikka olisi "rapsakamminkin" korroosiota. Sillä ehdolla tietysti, ettei käytä jakoavainta.
Re: Koiranluun vaihto
Sen vähän perusteella mitä näitä on työkseen tehnyt, niin sanoisin irrotuksessa rälläkän (vingun koska rälläkkä ei kuitenkaan mahdu) olevan normaali konsti. Kotioloissa voi yrittää liottaa ruosteenirroittajalla pari päivää, harjata kierteen paljaan osan tarkasti, naputella mutteria vasaralla toinen vasara vastineena vastakkaisella kantilla, lämmittää kuumaksi ja koettaa käsityökalujen sijaan käyttää iskevää pyssyä. Mutta voi olla että siltikin tarvitsee rälläkän (vingun).
Re: Koiranluun vaihto
Jos koiranluuta on joka tapauksessa vaihtamassa (eikä vaan irrottamassa jonkun muun homnman tieltä), niin aika turhan tuntuista mielestäni tuhlata aikaa vuorokausia tai edes tunteja. Jos on hyvä, iskevä pyssy joka sopii paikoilleen niin sillä voi kokeilla, mutta kovin kauaa on aika turha temuta sillä ajatuksella, että saisi roskiin menevän osan "ehjänä" irti.
Eli jos ei helpolla lähde, niin suosilla vinku/rälläkkä kouraan ja sopivasti väkivaltaa viitoittamaan loppuunkuluneen osan tietä roskikseen.
Jos on ottamassa ehjää luuta irti päästäkseen tekemään jotain muuta, niin siinä voi temuta hetken pidempään, mutta ne on yleensä niin halpoja palasia että itse tuskin kovin kauaa jaksaisin siinäkään kohtaa taistella.
Eli jos ei helpolla lähde, niin suosilla vinku/rälläkkä kouraan ja sopivasti väkivaltaa viitoittamaan loppuunkuluneen osan tietä roskikseen.
Jos on ottamassa ehjää luuta irti päästäkseen tekemään jotain muuta, niin siinä voi temuta hetken pidempään, mutta ne on yleensä niin halpoja palasia että itse tuskin kovin kauaa jaksaisin siinäkään kohtaa taistella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Koiranluun vaihto
Ei tuo koiranluiden vaihto minullekaan ole koskaan tuottanut suurempaa tuskaa, mutta niiden vakaajatangon kumisten runkopuslien vaihto on ollut paljon työläämpää. Vaatii kärsivällisyyttä ja runsaat määrät irrotusöljyä ja mielellään jotain kuumennusvälinettä, jotta saa ne kiinnityspultit ehjänä irti niin ettei ne katkea eikä mene kulmat pyöreäksi.
Re: Koiranluun vaihto
Vaihdoin omani ylimmäinen mutteri akkukoneella niin kauan kun alkoi pultti pyöriä
sitten kapeilla lukkotongeilla kumipaljesta läpi pulttiin kiinni akkukoneella mutteri pois easy
toinen oli pas..mpi lenkillä niin kauan kun alkoi pyöriä ja taas lukkotongit apuun toimii vaikka ahdasta.
sitten kapeilla lukkotongeilla kumipaljesta läpi pulttiin kiinni akkukoneella mutteri pois easy
toinen oli pas..mpi lenkillä niin kauan kun alkoi pyöriä ja taas lukkotongit apuun toimii vaikka ahdasta.
Jartsi
Re: Koiranluun vaihto
Siellä kumin alla piilossa on yleensä kapea kanta kiintoavaimelle, jotain 14 mm.
Joissakin on ollut mutteripäässä lyhyt kuusiokanta.
Joissakin on ollut mutteripäässä lyhyt kuusiokanta.
Saab 9-5 2004 Aero
Re: Koiranluun vaihto
Jep uudet oli helppo laitta paikalle kun sai pitää 10 mm lenkillä pultin päästä kiinni ja 18 mm mutteri kiinni.
Jartsi