99 -84 öljyn seassa harmaata...jäähdytys...tulpat!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 -84 öljyn seassa harmaata...jäähdytys...tulpat!

Viesti Kirjoittaja lucaf »

noniin tarkistin punaisen tupliksen öljyt ja näin sellaista mitä en halunnut nähdä. öljyssä oli aavistuksenomainen harmaa/valkoinen sävy. meniköhän tosta kannentiiviste? jäähdyttimenvaihtorempassani laitoin tyhmyyttäni kaapissa säilömäni vanhan muka-88 termostaatin tuohon, ja se toimi vähän oudosti välillä ja kaupunkiajossa flekti pyöri aika usein. auto oli lainassa joten en ole päässyt näkemään onko lämmöt käyneet punaisella.

jos nyt arvelisin että kansi on ehjä mutta tiiviste kärähtänyt, kuinka iso duuni on vaihtaa tuo tiiviste, ja kuka tekisi sen mulle? työtarjouksia otan vastaan.

lisäksi: kannattaako tolla autolla nyt ajaa yhtään enempää, voiko johtaa kannen halkeamiseen jos vaan jatkan sen käyttämistä? ajattelin kuitenkin hakea nyt kaupasta turbon termostaatin ja pelata lämpöjen kanssa varman päälle.
Viimeksi muokannut lucaf, To Elo 18, 2005 09:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Saattaa olla myös ihan kondensoitunutta vettä.Sitähän saattaa kerääntyä öljyn sekaan pätkäajossa.

Nimimerkillä itsekin joskus turhaan huolestunut.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tomaatti kirjoitti:Saattaa olla myös ihan kondensoitunutta vettä.Sitähän saattaa kerääntyä öljyn sekaan pätkäajossa.

Nimimerkillä itsekin joskus turhaan huolestunut.

mutta kun autolla on kuitenkin päivittäin tehty *myös* paljon matka-ajoa hyvinkää-hki.

koitin pistää posken paisuntasäiliön täyttöaukkoa vasten ja tunnustella hönkiikö kun väännän kaasua vivusta. ehkä aavistuksenomainen lehmän henkäys tulee poskelle (ei palovammoja :)), hyvin hyvin mieto.

no, ehkä vielä ajan sillä muutaman päivän ja tarkkailen tilannetta
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko vedessä "kermavaahtoa"?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ei ole vaahtoa. öljytikussa oleva musta ei vaan ole enää puhdasta väriltään, ei läpikuultavaa eikä myöskään selvästi mustaa, vaan aavistuksen sameata, sama kun teen sekaan kaadat pikku pikku pikku tilkan maitoa...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kokeile pistää 82-asteinen termari, silloin ei ainakaan pitäisi käydä kuumana, kärsii seistä pidempäänkin liikennevaloissa jne.
Paljonko öljyillä on ajettu? Lähellä vaihtorajaa voivat jo näyttää huonoilta joka suhteessa, kondenssivettä siellä on joka tapauksessa mukana.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jep, ehdottomasti 82 termari nyt, vaikka vaihtamani jäähdytin oli lähes uudenveroinen. öljyillä on ajettu 3-4tkm, vaihdettu alkuvuodesta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nonii 82 termari vaihdettu ja kun öljyjä kurkkasin niin ei ne nyt niin huolestuttavilta näyttänyt, tosin moottoria ei ole käynnistetty tämän viestiketjun aloituksen jälkeen.

pitäs vielä laturin kiinnitys korjata ennenku tolla uskaltaa taas liikenteeseen, meinaa vekotin tulla kohta konepellistä läpi. lopultakin löysin riittävän terävän veitsen jolla sain motonetin laturin tukikumista (supersitkeää kumia) veistettyä oikean kokoisen. josko huomenna olisi sitten vaihdon paikka.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kyl toi 82 termari tuntuis pitävän lämmöt alempana, onkohan tossa uudemmassa jäähdyttimessä flektin anturikin kylmempi kun tuntuu että taajamassa edelleen alkaa helposti flekti pyörimään. vai onko toi jäähdytin vaan tukossa? sehän on syksyllä ostettu, ja asennettu autoon joka seisoi koko talven, kevääseen asti ja siitä siirretty minun autoon. välillä matka-ajossakin lämmöt nousee puolen välin yläpuolelle, ja kaupungissa ovat melkein koko ajan puolen välin yläpuolella.

eilenkin taajamassa lakkas matkustamoon tulemasta lämmintä, mutta ilmeisesti luonnollinen seuraus 82 termarin käyttöönotosta, heittää herkemmin vesikierron kokonaan jäähdyttimelle?

nyt on öljynvärin ihmettelyn jälkeen ajettu 140 kilsaa, vielä kun laturikin on taas kiinnittetty niin tukevasti autoon, sillä on niin mukava kruisailla ettei huvittais edes konepellin alle katsoa. kait ne öljyn värisävyt pitää töistä lähtiessä tarkastaa...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jännityksen sekaisin tuntein kävin lounastauolla tsekkaamassa öljyt. kyl ne vaan aika kauniin musta/ruskea kuultavilta näytti. höh. voiko olla näin hyvin asia että selvisin pelkällä säikähdyksellä? seuranta jatkuu...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

näyttäis siltä että tämän topicin voi sinetöidä. ei siellä öljyn seassa mitään ole (HUH), kai sinne sitten vain oli kosteutta kondensoitunut, kieltämättä säikäytti aika tavalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos öljyt pensa koneessa ovat mustat niin eikö silloin olisi niiden vaidon aika? ajattelin vaan kun omissa saapeissa kymppitonnin jälkeen olen öljyt vaihtanut niin öljy on kauniin ruskea.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

niin, olen miettinyt itse tuota samaa. ei noi enää "kauniin" ruskeat ole, mutta ei mustatkaan, kuvasin vain tummaa sanalla musta.

noilla öljyillä ajettu vasta 4tkm, vaihdettu maaliskuussa. mutta kyllähän mulla ainakin kymppitonnin ajon jälkeen öljyt alkaa olemaan jo tavallisen mustaa, että jos värin perusteella vaihtaisin, niin tulis varmaan tiheämmin vaihdettua kuin 10tkm välein, vaikka suositusvaihtoväli linee kai 15tkm.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ite vaihdan 10 tkm välein ja aina on mustaa ollu :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti:Ite vaihdan 10 tkm välein ja aina on mustaa ollu :)
Tuohon auttaa jo sekin kun joskus vaihtaa yhden ylimääräisen kerran, eli ajaa vaihdon jälkeen vaikkapa 500km, sitten vaihtaa taas, senjälkeen pysyvät taas puhtaina pitkään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin