Olisiko kenelläkään tietoa/kuvaa/linkkiä/vinkkiä Saab 95 Viipan iskarimuutoksesta, missä alkuperäinen "sammakkoiskari" saatiin vaihdettua perinteiseksi putki-iskunvaimentimeksi ? Ja tietoa siitä, mikä iskari/minkä pituinen sinne tilalle laitettiin. Iskari oli lyhyt ja silmukat oli iskunvaimentimen molemmissa päissä.
Tänään juttelin tutun Scan Auton asentajan kanssa ja hän muisteli, että todella uusiin Viippoihin jouduttiin vaihtamaan sammakkoiskareita ja lisäilemään öljyjä.
Itsellä oli jommassa kummassa omistamistani Saab 95 STW:sta tuollainen muutettu taka-iskunvaimennus, mutta aikaa on mennyt muutama vuosikymmen eikä digikuvista ollut tietoakaan. En edes muista, kummassa sellainen muutos oli tehty (valkoinen vm 1971 7-hengen rek KGC-737 vai tumman vihreä vm 1970 pakettiauto rek OD-627).
BTW...tietysti kiinnostaa, että onko nämä Viipat edelleen hengissä ? Klubilainen Jarille myin vihreän pakettiauton.
Tv: KeijoA
Saab 95 V4 STW takaiskarin muutos
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Saab 95 V4 STW takaiskarin muutos
Jäsen vuodesta 1992
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Saab 95 V4 STW takaiskarin muutos
Jotenkin luulisin muistavani että etuiskari passasi siihen
Olen jopa ostanut sellasen viipan johon oli tällätty kuupan takaiskari ropaten kontin kulmasta t upiin
Olen jopa ostanut sellasen viipan johon oli tällätty kuupan takaiskari ropaten kontin kulmasta t upiin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 95 V4 STW takaiskarin muutos
Omassa on Tyrkkö Industries adapterit ja ihan tavalliset kuupan (tai 99:n) etuiskarit. Focus farmarin jouset on hyvinkin alkuperäisten mittaset ja jäykät (hyvä sanoa kun vasta 1975 lähes uuden kyydissä viimeks ollut
), mutta vähän pitää raskaalla kuormalla tai röykkyisellä tiellä varoa iskarien pohjaanlyömistä.

-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 95 V4 STW takaiskarin muutos
Hienoa. Onko jossain Tyrkkö Industries adapterien kuvia ? Olen melko varma, että omassa oli aikanaan lyhyemmät iskarit vrt Saab 96 etuiskari. Kaivelin "jokkis muistiinpanot" vihkoa ja siellä oli oma merkintä "takaiskunvaimennin Koni Triumph Herald". Adaptereja voi olla vaikka minkälaisia ja pituuksilla. Mutta jotenkin muistaisin, että Saab Scania teki jonkun "tehdas ratkaisun" tuohon ongelmaan.Mikko_H kirjoitti: ↑To Elo 07, 2025 19:56Omassa on Tyrkkö Industries adapterit ja ihan tavalliset kuupan (tai 99:n) etuiskarit. Focus farmarin jouset on hyvinkin alkuperäisten mittaset ja jäykät (hyvä sanoa kun vasta 1975 lähes uuden kyydissä viimeks ollut), mutta vähän pitää raskaalla kuormalla tai röykkyisellä tiellä varoa iskarien pohjaanlyömistä.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )