Motomobil nokka-akseli
Motomobil nokka-akseli
camshaft V4 1,5-1,7l (280°, more power at 1500-6500 rpm)
Vastaako tämä 7.2 nokkaa?
https://www.motomobil.com/en/products/c ... 2370470-15
Vastaako tämä 7.2 nokkaa?
https://www.motomobil.com/en/products/c ... 2370470-15
Re: Motomobil nokka-akseli
7,2 nokan asteet on kerrottu 0,5 mm venttiilivälyksellä olevan 273°, eli se voi olla lähelle sama, mutta Motomobil ei kerro nostoa.
Re: Motomobil nokka-akseli
Ok, mikähän on 7.6 nokan asteet?
Verrataanko tuolla 7.6 lukemalla nostoa vakionokka- akseliin?
Verrataanko tuolla 7.6 lukemalla nostoa vakionokka- akseliin?
Re: Motomobil nokka-akseli
Tuolla Camshaft worksin sivuilla tarjotaan tämmöistä OEM nokka- akseli hiottuna, onkohan tämä kilpakäyttöön vai jouheeseen katumoottorrin soveltuva? Arvot ei kerro mulle mitään. 
https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... -240-5.pdf

https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... -240-5.pdf
-
- "Hirsch"
- Viestit: 841
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Motomobil nokka-akseli
Todennäköisesti ominaisuuksiltaan lähellä vanhaa 7.2:sta.vehkasalo kirjoitti: ↑Su Syys 21, 2025 09:05camshaft V4 1,5-1,7l (280°, more power at 1500-6500 rpm)
Vastaako tämä 7.2 nokkaa?
https://www.motomobil.com/en/products/c ... 2370470-15
Vanhassa "V4 nokka-akseli?" viestiketjussa kirjoitettu, että GT-Motorsin "7.2" nokka-akseli oli arvoiltaan: imu 7,25 mm/290 astetta ja pako 7,25 mm/300 astetta. "7,6" oli Imu 7,65 mm/305 astetta ja pako 7,65 mm/305 astetta
Nykyaikaiset V4 virinokka-akselit hieman erilaisia vs Saab Sport & Rally (= vähemmän asteita ja enemmän nostoa). Camshaft Works:lla on hiottu V4:een ainakin kolmea eri nokka-akselia. 2-240/5 (nosto 8,00 mm/272 astetta), 1-230/6 (nosto 7,47 mm/262 astetta) ja 2-245/10 (nosto 8,17 mm/277 astetta). Itsellä ja myös toisella Klubilaisella on Ruotsista TG-Motorilta tilattu TG245 nokka-akseli, mikä on ilmoitettujen tietojen mukaan lähes sama kuin Camshaft Worksin 2-240/5.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Motomobil nokka-akseli
Soveltuuko tuo TG245 katukäyttöön, tavoitteena jouhea katukone asiallisella tyhjäkäynnillä ilman isompia ränttätänttiä. Lienee vähän överi autoon jolla oikeasti tarkoitus ajella vähän matkaakin ja vähemmän kylillä räppäilyä. Pitääkö tuonne TG lle lähettä oma nokka muokattavaksi vai onko niillä aihioita hyllyssä.
Tuolla camshaft worksilla lienee mahdollista tilata nokka akseli " toiveiden" mukaan? Ja sinnekin lienee lähetettävä oma nokka hiottavaksi.
Tuolla camshaft worksilla lienee mahdollista tilata nokka akseli " toiveiden" mukaan? Ja sinnekin lienee lähetettävä oma nokka hiottavaksi.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 841
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Motomobil nokka-akseli
TG245 on erinomainen katunokka, missä veto lähtee noin 2700 r/min ja kiertää ainakin 6200 r/min riippuen tietysti koneen kokoonpanosta ja kuljettajan uskalluksesta. Mutta parhaimmillaan 60-80 km/h nopeuksilla mutkaisilla maisema osuuksilla. Moottori käy tuolla nokalla tyhjäkäyntiä kuten virikone. Facessa on mun auton käyntiäänestä ja vedosta video ryhmässä "Saab 96 V4 (1967-1980)" päivämäärällä 11.5.2025 (video testivedosta vastauksissa). Nokka-akseli pitää lähettää sinne kuten myös Camshaft Worksiin. Camshaft Works tekee sellaisen nokan kuten ostaja haluaa.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Motomobil nokka-akseli
Kuulostaa hyvältä. Oliko tuon kyseisen keskustelun aloittajan nimi facessa mikä niin olisi helpompi etsiä videota.
Yritin selailla 11.5, mutta ei sattunut silmään.
Yritin selailla 11.5, mutta ei sattunut silmään.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 841
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Motomobil nokka-akseli
Jäsen vuodesta 1992
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Motomobil nokka-akseli
Hienosti höpöttää tyhjäkäyntiä 1000rpm tuntumassa. Onko tuossa Simonssi vai ssk? Saako kysellä koneen speksejä?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 841
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Motomobil nokka-akseli
1.7 kampura, Ford OHC 92,3 mm männät, TG 245 nokka, 42 imu- ja 36 mm pakoventtiilit, kannet itse viilattu ja laskettu 1 mm, Kent Cams KC 152191 venttiilijouset, Weber 32/36 DGV kaasari, Svenska Saab Klubben Sport pakoputkisto, kevennetty vauhtipyörä ja sähköflekti.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Motomobil nokka-akseli
Kiitos tiedoista! Vakio jäähdytin ilmeisesti riittää pitämään lämmöt kurissa? Paljonko on vauhtipyörää kevennetty jos saa udella?
Fiiberi jakopäänrattaat varmaan pelittää tässä viritysasteessa vai onko teräs/ alumiini. Onko muuten kokemusta noista teräs alumiini rattaista ovatko häiritsevän kova äänisiä. Fiiberi rattaita ei taida enää saada mistään?
Fiiberi jakopäänrattaat varmaan pelittää tässä viritysasteessa vai onko teräs/ alumiini. Onko muuten kokemusta noista teräs alumiini rattaista ovatko häiritsevän kova äänisiä. Fiiberi rattaita ei taida enää saada mistään?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 841
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Motomobil nokka-akseli
Mulla on ollut jäähdyttimenä kapea ja erittäin ohut Fiat Punton alumininen syyläri ja lämmöt on ylhäällä kesäkuumalla... Aion laittaa Team Ahmaan uuden Ruotsin Klubin jäähdyttimen (3-rivinen; https://saabklubben-reservdelar.se/95-9 ... kylare-nt/) sähköflektillä. Vauhtipyörää on kevennetty maltillisesti = ulkokehältä asetelman pultinreikien yläpuolelta saman verran pois mitä on tavaraa asetelman pultinreikien alapuolella.
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Su Syys 21, 2025 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Motomobil nokka-akseli
Ok, Fiiberi jakopäänrattaat varmaan pelittää tässä viritysasteessa vai onko teräs/ alumiini. Onko muuten kellään kokemusta noista teräs alumiini rattaista ovatko häiritsevän kova äänisiä. Fiiberi rattaita ei taida enää saada mistään?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 841
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Motomobil nokka-akseli
Hyväkuntoiden fiiberi jakopää riittää mainiosti. Metallijakopää setti ( https://www.motomobil.com/en/products/t ... 365954-8-h ) on tullut hankittua, mutta en ole asentanut. Uutta fiiberistä jakopää sarjaa en ole löytänyt.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt Saab 96 vm -73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )