9-3 vs. 900
9-3 vs. 900
Olis pistää tuollanen 11-12 t€ autoon ja Saab on ainakin toistaiseksi listan kärkipäässä. Kannattaako katsella viimeisimpiä ysisatasia vai ensimmäisiä ysikolmosia? LänsiAutossa olivat sitä mieltä, että tietysti 9-3 on parempi, mutta onko näin? Mikä on mennyt parempaan suuntaan, mikä huonompaan, mitä kannattaa katsoa tarkkaan ehdokasyksilöistä? Onko käyttökustannuksissa suurta eroa? Kiitoksia kommenteistä ja linkeistä vanhoihin juttuihin.
9-3:ssa mikään ei ole mennyt huonompaan. Sama kone kuitenkin. Mainisotivat, että tuhat uudistusta (enmmänkin olisivat saaneet tehdä). Kuitenkaan uudistusten myötä 9-3:een ei uusia lastentauteja tullut.
Ajossa ja jokapäiväisessä käytössä autot on melkein yksi yhteen.
Mielummin hyvin varustettu loppupään 900 kuin karvalakki 9-3.
Ainiin, turbo on muuten varusteista tärkein.
Ajossa ja jokapäiväisessä käytössä autot on melkein yksi yhteen.
Mielummin hyvin varustettu loppupään 900 kuin karvalakki 9-3.
Ainiin, turbo on muuten varusteista tärkein.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Alle 12 t€ saattaisi näköjään saada 9-3 SE:n vajaa 200 tkm ajettuna. Eikös SE:ssä ole autom. ilmastointi ja cruise jo vakiona? Mitä lisävarusteita SE:hen voi kaivata? Turboon ei tuo raha riitä, mutta mielestäni vapaasti hengittäväkin liikkui riittävän ripeästi. Paljonko turbo vaikuttaa kulutukseen ja onko sen rikkoutuminen todellinen uhka? Mitkä ovat 9-3:n huoltovälit ja mitä huollot maksavat milläkin kilometreilla? 900 turbo mahtuisi ehkä budjettiin, olisiko järkevämpi hankinta? Oliskos jossain listaa eri varustetasojen vakio- ja lisävarusteista?
ng900:ssa varustelu on niin kirjava, ettei viitsi edes alottaa, mutta turbomallit on pääsääntöisesti paremmin varusteltuja. Kirjainyhdistelmät ng:n persuuksissa ei paljoa kerro. Ite ottaisin ennemmin sen ng-turbon kuin 9-3 -vaparin. Noh ihan miten vaan.
9-3 SE-mallissa on tosiaan aut.ilmastointi, cruise, oisko nahkaiset ratti ja vaihdekepin larpyttimet, sumuvalot (turhat). Onhan se SE malli aika luksusvarusteltu verrattuna esim. muihin autoihin, mutta turbiinin euforia korvaa hilavitkuttimien näpräämisen hyvinkin pitkälle.
Ilmastoinnin perään varmaan alat kyselemään, jos ei mukan sattunut ja vastaus tulee silloin olemaan. Vaihda auto ilmastoinnilliseen. Eli kannattaa katsoa semmonen alun perinkin jos mahtuu budjettiin. Mutta komeella ja nopeella pirssillähän voi ajaa luu ulkona kesät talvet, eipä tule niin kuuma
Turbo ei sinänsä pauku (ainakaan usein), eikä aiheuta muutakaan huollon tarvetta. Vanhemmiten joku alipaineletku saattaa hapertua ja magneettiventtiili/by pass jumiutua, mutta korjaukset on suht edullisia. Käytetyn turbon saa parilla satasella ja tehdaskunnostetun vähän enemmällä.
Huoltoväli on kaikissa 20tkm (turbo tai ei), mutta moottoriöljy kannattaa vaihtaa 10tkm välein. 110tkm on isompi huolto, 600-700e Laakkosella tai muulla virallisella. Pro-CarServicellä saa tuohon hintaan mukaan uudet jarrutkin. Muuten 20tkm huolto valtuutetulla on reipas 300e, muualla hyvillä tarvikevaraisilla alle 200e.
9-3 SE-mallissa on tosiaan aut.ilmastointi, cruise, oisko nahkaiset ratti ja vaihdekepin larpyttimet, sumuvalot (turhat). Onhan se SE malli aika luksusvarusteltu verrattuna esim. muihin autoihin, mutta turbiinin euforia korvaa hilavitkuttimien näpräämisen hyvinkin pitkälle.
Ilmastoinnin perään varmaan alat kyselemään, jos ei mukan sattunut ja vastaus tulee silloin olemaan. Vaihda auto ilmastoinnilliseen. Eli kannattaa katsoa semmonen alun perinkin jos mahtuu budjettiin. Mutta komeella ja nopeella pirssillähän voi ajaa luu ulkona kesät talvet, eipä tule niin kuuma

Turbo ei sinänsä pauku (ainakaan usein), eikä aiheuta muutakaan huollon tarvetta. Vanhemmiten joku alipaineletku saattaa hapertua ja magneettiventtiili/by pass jumiutua, mutta korjaukset on suht edullisia. Käytetyn turbon saa parilla satasella ja tehdaskunnostetun vähän enemmällä.
Huoltoväli on kaikissa 20tkm (turbo tai ei), mutta moottoriöljy kannattaa vaihtaa 10tkm välein. 110tkm on isompi huolto, 600-700e Laakkosella tai muulla virallisella. Pro-CarServicellä saa tuohon hintaan mukaan uudet jarrutkin. Muuten 20tkm huolto valtuutetulla on reipas 300e, muualla hyvillä tarvikevaraisilla alle 200e.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11