Mikä tulppa OG900Turboon?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8028
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Mikä tulppa OG900Turboon?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mikä tulppa on hyvä OG900Turboon? Auto on 16V-koneella ja vuosimallia 1992. Nyt pitäisi olla muistaakseni NGK:n platina tulpat paikoillaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Täällä ainakin jcarlson tilittää tulpistaan :)
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com

anttipa
"Saabisti"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Korjaamokäsikirja kertoo tulpiksi Champion C7GY.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900

e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1494
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

NGK BP7-8ES on hyvä perustulppa. Kestävät ja toimivat terveessä koneessa omien kokemuksien mukaan hyvin. Muista tulpista ei oikein ole edes kokemuksia, kun ei ole ollut ongelmiakaan. APC ongelmat johtuneet pääsääntöisesti kuitenkin muista "purkkiin" liittyvistä antureista tai esim. tulpan johdoista.....

Jos haluaa tehdä kynttilä asioista tiedettä niin Nipponin Iridiumit on sikahyviä. Jos mitsun evo seiska ei saa niitä sulamaan tai kastumaan niin tuskin Oogeekaan.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814

Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

e0000333 kirjoitti:NGK BP7-8ES on hyvä perustulppa. Kestävät ja toimivat terveessä koneessa omien kokemuksien mukaan hyvin.
16v koneeseen pitää olla BCP7-8ES, muuten sama tulppa mutta kapeammalla kannalla. Muuten samaa mieltä.. :)
Aki Peltola #1132

e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1494
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Aksu900 kirjoitti:16v koneeseen pitää olla BCP7-8ES, muuten sama tulppa mutta kapeammalla kannalla. Muuten samaa mieltä.. :)
No näinhän se oli tosiaan. Mulla muuten on taulukko noista NGK:n koodeista.
Voin laittaa tänne hetken päästä linkin kunhan saan upattua serverille.

EDIT:

Tässä linkki siihen NGK:n taulukkoon.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10723
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

e0000333 kirjoitti:Tässä linkki siihen NGK:n taulukkoon.
Tämän linkin takaa löytyy linkit muutamiin muihin taulukoihin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 823#145823
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8028
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuo BCP7-8ES taisi olla suosituksena käyttöohjekirjassa. Mites semmoinen, että löytyykö netistä mitään listaa missä näkyy eri tulppavalmistajien mallit ja mikä on vastaava toisella merkillä?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10723
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

dimebak kirjoitti:Tuo BCP7-8ES taisi olla suosituksena käyttöohjekirjassa. Mites semmoinen, että löytyykö netistä mitään listaa missä näkyy eri tulppavalmistajien mallit ja mikä on vastaava toisella merkillä?
Tuo äsken laittamani linkki on lähes täynnä tuollaisia vertailutaulukoita. Ei taida olla sellaista taulukkoa, jossa olisi kaikki merkit samassa taulukossa, mutta todennäköisimmät muunnosparit löytyy kuitenkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1494
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

jus kirjoitti:Tämän linkin takaa löytyy linkit muutamiin muihin taulukoihin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 823#145823

Sieltähän se löytyikin se Nipponin koodi luettelo mikä joskus ooli täällä vilahtanut, mutta jäi laittamatta talteen....

Merkkikohtaisen tulpan löytää kätevästi myös kaupoissa olevista tulppavalmistajan kirjoista. Sellaista vertailutaulukkoa ei kyllä koskaan ole tullut vastaan....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8028
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja dimebak »

BCP7ES:sät on puuhapaketissa odottamassa, että mittariin pyörähtää 240tkm. Kaiken kaikkiaan ko. paketti sisältää:

- Lucas-merkkiset jarrulevyt ja -palat joka pyörään
- Bougicord-sytytysjohdin sarja
- Fram-öljyn- ja ilmansuodatin
- NGK BCP7ES-tulpat
- sisäilmasuodattimen uusi patruuna.

Että vielä ku hakis Prismasta Mobil 1 5W-50-öljyt ja Boschin pyyhkijän sulat, ja koukkais Kokkolan Bosch car servicestä jakajaan kannen ja pyörijän.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1129
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tulppien valinnassa voi ottaa huomioon myös ajotavan. Jos ajaa turbolla revittelemättä kuten normaaliautolla, suositellut turbon tulpat nokeentuvat eli voisi panna samat tulpat kuin turbottomiinkin.
Alunperin tulpan koodin numero, esim. 6, 7 tai 8, viittaa aikaan (sek.), jonka jälkeen (ylikuumentunut) tulppa/sylinteri alkaa hehkusytyttää koemoottorin käydessä tietyllä kuormalla ja -oloissa.
Eli tulppa, jonka numero on 7, johtaa paremmin lämpöä ja säilyy kylmempänä kuin no 6, ja sopii siten paremmin kovaan ajoon.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima

e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1494
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

OT:

dimebak kirjoitti:Että vielä ku hakis Prismasta Mobil 1 5W-50-öljyt
Eiks nuo oo hiukan liian hoikat tilkkeet OG:seen. Kertoile kuitenkin miten pysyi sisällä ja paljon kulutti. Turbohan tuosta tykkää, mutta koneesta en tiedä. Mitä sinne suositellaan?
Max lifea ja keskimmäistä helixiä on omissa ollut ilman huohotus ja kulutus hässäköitä...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8028
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja dimebak »

e0000333 kirjoitti:Eiks nuo oo hiukan liian hoikat tilkkeet OG:seen. Kertoile kuitenkin miten pysyi sisällä ja paljon kulutti. Turbohan tuosta tykkää, mutta koneesta en tiedä. Mitä sinne suositellaan?
Max lifea ja keskimmäistä helixiä on omissa ollut ilman huohotus ja kulutus hässäköitä...
Nyt on koneessa ko. öljyt (Mobil 1 5W-50) ja niillä on ajettu 6500 kilometriä. Oli aivan pakko käydä äsken tarkistaan öljytikusta ja öljyt oli maksimissa. Eli ei minun mielestä mikään huono vaihtoehto, vai mitä muut on mieltä?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

dimebak kirjoitti:Nyt on koneessa ko. öljyt (Mobil 1 5W-50) ja niillä on ajettu 6500 kilometriä. Oli aivan pakko käydä äsken tarkistaan öljytikusta ja öljyt oli maksimissa. Eli ei minun mielestä mikään huono vaihtoehto, vai mitä muut on mieltä?
Samat liemet ovat omassa autossa olleet nyt jo useamman tuhannen kilometrin ajan eikä ole mihinkään vailtunut. On vielä jopa himan yli MAX-merkin...
Tätähän ei kuitenkaan kukaan usko kun kyseessä on 2.1 :cry:
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower

Vastaa Viestiin