9000 CD vm -90 kuskin puoleinen käsijarru ei toimi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

9000 CD vm -90 kuskin puoleinen käsijarru ei toimi

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

Heips, löytyykö- heti apua asiaan. Elikkä katsastuksessa käyttöjarrut toimi ihan ok, mutta käsijarru vasemmalla ei reagoi ollenkaan päällevetoon. Mitäs pitäisi tehdä? Kabiinin ruuvit on kiristetty pohjaan,uudet palat on. Tämä on uusi auto minulle, joten kaikki avustava tieto on kiitettävää. Tämä oli ainoa asia miksi auto sai hylsyn :cry:
Voi myös soittaa tai viestittää perttu.fihlman@dnainterent.net 0400-717 85 97. soitan myös heti takaisin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

Jarruista vielä

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

Tartteeko sinne vaijtaa jotain osia/ käydä hakemassa. Onko siellä jotain sylintereitä tms jotka pitää vaihtaa jos ne on jumissa? Kiitos muuten nopeasta viestinnästä- :D
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Enpä usko että sinne osia tarttee hakea.
Taitaa tuo kehiminen auttaa tässä tapauksessa.
Ota pyörä pois ja liikuta käsin käsijarru vipua ja katso samalla liikkuuko se mäntä..jos ei liiku niin sitten se on jumissa, mutta tällöin se vaijerikin olisi todella jäykkä.
Sen männän kyllä voi puhdistaa, mutta ilmaaminen on tällöin edessä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

Kiitos tiedoista

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

Kylläpä tuo viimein onnistui, kun sai noin hyvät ohjeet. Mites muuten sen verran vaan,että pitääkö kabiinista ensin antaa löysät ja sitten vasta kiristää perästä? Lisäksi, kuinkas monella on mennyt saabin oma tunkki pelkääjänpuolen tunkin pidikkeestä pohjan läpi? Vide että voi sitten löytyä ylläreitä. kivaa. onkos semmoinen homma, elikkä maton irroittaminen ja pohjan oikaiseminen helppo homma?
:oops:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiitos tiedoista

Viesti Kirjoittaja jus »

pfihlman kirjoitti:Lisäksi, kuinkas monella on mennyt saabin oma tunkki pelkääjänpuolen tunkin pidikkeestä pohjan läpi?
Korjattiin ennen kuin tuli läpi, ruostemuhku tuntui mattojen läpi, kuskin puoli edessä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... salta1.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... attu_1.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... attu_1.jpg
Viimeksi muokannut jus, Pe Kesä 19, 2015 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jarihujala
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 17:58
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja jarihujala »

Hyvä että jarru kunnossa. Omassa käsijarrun kanssa myös ongelmia. Säätäminen ei auttanut. Piti, muttei tarpeeksi ja saattoi jäädä oudosti hiukan jumittamaan. Lopulta syy löytyi siitä, että kahvan laippojen (joiden välissä vaijeri kulkee) pistehitsit oli pettäneet. Toinen vaijeri pureutui rakoon kun kahvasta veti voimalla eikä kahva siis kiristänyt kunnolla kuin toista vaijeria. Piti porata pari reikää pistehitsien paikoille ja laittaa pienillä pulteilla kiinni. Hitsatakin tietysti olisi voinut. Hankalinta tässä oli se, että vasta kaiken muun kokeiltuani huomasin vian. Keskikonsolia purkamatta tätä ongelmaa ei helposti havaitse.
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Kiitos tiedoista

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

jus kirjoitti:
pfihlman kirjoitti:Lisäksi, kuinkas monella on mennyt saabin oma tunkki pelkääjänpuolen tunkin pidikkeestä pohjan läpi?
Korjattiin ennen kuin tuli läpi, ruostemuhku tuntui mattojen läpi, kuskin puoli edessä:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... salta1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... attu_1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... attu_1.jpg
Meneekö polttoaineputket muuten just siinä lähellä, vai voiko surutta avata ja korjata vian ilman suurempia palovaaroja? :idea:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiitos tiedoista

Viesti Kirjoittaja jus »

pfihlman kirjoitti:Meneekö polttoaineputket muuten just siinä lähellä, vai voiko surutta avata ja korjata vian ilman suurempia palovaaroja?
Ei häirinneet ainakaan tätä kuskin kohdan korjausta. Menevätköhän ne bensaputket tonnarissa jotenkin keskemmällä.

99/90/900:ssa menevät kyllä juuri vasemman kynnyskotelon vieressä sisäpuolella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Kiitos tiedoista

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

jus kirjoitti: Ei häirinneet ainakaan tätä kuskin kohdan korjausta. Menevätköhän ne bensaputket tonnarissa jotenkin keskemmällä.
99/90/900:ssa menevät kyllä juuri vasemman kynnyskotelon vieressä sisäpuolella.
Hemmot kun on aikas seppiä näissä hommissa, niin kysynkin seuraavaa: onko se öljyn valuminen pelkääjän puolelta koneen takaosasta jotenkin ominaista tonnareille? Jakopään vikaa vaiko mitä?
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Pelkääjän puolella on koneen etuosa... :D
On se ominaista, koska kampiakselin stefa vuotaa. Sen kun vaihtaa ja samalla öljypumppukoteloon tiivisteen, niin taas pysyy öljyt omalla puolella.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tai jos tarkoitit vuotoa pelkääjän puolelta läheltä rintapeltiä, niin sieltäkin vuotaa tyypillisesti ainakin öljynpaineanturista tai öljynsuodattimen jalan ja lohkon välistä. Harvemmin mittatikun, pinnankorkeusanturin tai jakoketjun kiristimen juuresta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

ajn kirjoitti:Pelkääjän puolella on koneen etuosa... :D .
Joo tota sorry, näissähän on koneet poikittain vai mitenkäs ne nyt onkaa, Mutta kuitenkin juuri tuota tiputtamista tarkoitin ja varmaan tarttee vaihtaa ne stefat ja tiivisteet niin eiköhän... Aikas ahdas paikka tuntuu olevan vaan.
Meni sitten ne käsijarrutkin hyväksytysti: vas 1.1 ja oik 1.7 ero 35%,mutta kun 70 on sallittu niin kaipa se auton silti paikallaan pitää.
8)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Omassa tonnarissa vuoti melko paljon öljyä ketjunkiristäjän juuresta.
( sotki koko koneen etuosan )
Vika löytyy parhaiten kun ottaa sisälokarin irti ja pesee sen koneen.
Ja ajelee jonkin aikaa ja tarkkailee sitä moottoria.

Lisää mahdollisia vuotokohtia.
(omassa tonnarissa lisäksi kick-down vaijerin ulkopintaa pitkin tiputtelee vaihteisto öljyä pakosarjan päälle, tekee juuri mutkan siinä pakoputken kohdalla, tästä tulee inhoittava haju joskus, lisäksi koneen takaosa on
öljyinen, aluksi luulin että se vuotaa siitä kannesta joka on kolmella
m6 pultilla kiinni )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
pfihlman
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 07:36
Paikkakunta: Klaukkala

vuodosta.

Viesti Kirjoittaja pfihlman »

Koneen päällipuoli konehuoneesta katsottuna on ihan kuiva. Pohjasta katsottuna kosteutta on vain pelkääjänpuolella, öljypropun oikealla puolella. Sieltä tulee sillai öljyä, että se pohja on märkä. Kuuma öljyhän leviää.
Vastaa Viestiin