90 vetokoukun sähköt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ghnomb
"Kaasari"

90 vetokoukun sähköt

Viesti Kirjoittaja ghnomb »

Moi.
Tuore saabisti 90:llä aloittelemassa uraa. Vetokoukku löytyi purkaamolta ja näki hiekkapuhalluksen,
ja sai uuden maalin ennenkuin asettui paikoilleen ongelmitta. Sähköpuoli kuitenkin on vähän
epäselvä. Eli minnekkä johdot alunperin on tarkoitus kytkeä, ja sattuisiko väreistä olemaan
jotain tietoa?
90 vuosimallia '85 siis kyseessä.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Netistä löytyy paljonki ohjeita mm. http://koti.mbnet.fi/~stinger/download.php

Sieltä vetokouk.zip
ghnomb
"Kaasari"

Kiitoksia linkistä.
Hakusessa oli lähinnä paikka jonne johdot olisi fiksu kytkeä, ja mitä kautta
johto kannattaa tuoda sisälle konttiin. Rosvoliittimillä ja vanhoja johdotuksia tutkimallakin
tuon tietysti saa kiinni jos ei valmista kytkentäpaikkaa ole olemassa.
LR
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Älä käytä rosvoliittimiä, jos tahdot että sähköt toimivat vielä vuodenkin päästä!! :lol:
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Kipe_9000
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Mielestäni, jos oikein hyvän haluaa, niin ei muuta vaihtoehtoa kun johtojen tinaus ja kutistesukka päälle => "ikuinen" :P
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
LR
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Kipe_9000 kirjoitti:Mielestäni, jos oikein hyvän haluaa, niin ei muuta vaihtoehtoa kun johtojen tinaus ja kutistesukka päälle => "ikuinen" :P
Juuri näin!! 8)
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

irroitin keväämmällä yhden vetokoukun tuplaysistä, hölmöyttäni en valokuvannut johtojen kytkentää ennen niiden katkaisemista, (ja ikäänkuin varmistin sen että on riittävän korkea kynnys koskaan lähteä asentamaan tuota :)). anyway, totesin vaan että liitokset olivat tehty ryöstäjillä ja paksulti sähköteippiä pääälle. ryöstäjänippu oli teipin alla täynnä kosteutta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
matti sallinen
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

niin ne mullakin on tehty aikoinaan vissiin herttoniemen saabilla, josta mun nykyinen on ostettu v. 83, ja koukku asennettu uutena;takakontissa rosvoilla vaan, ja hyvin on pelittäny...(en kyllä ite tekis enää rosvoilla vaan juottamalla ja sukan kera)
eli jos ei oo kolvia, ni eku rosvot kiinni (mulla on jossain kotona kytkentäohje peräkärryn sähköille, jos tarviit, voisin ettiä muuttorojujen seasta)
saab 99 -83 GL"S"
ghnomb
"Kaasari"

Kävin kirjastosta lainaamassa korjausoppaan ja skannaillut siitä tarpeellisia sivuja. Myös sähköosasto valkeni tämän opuksen myötä paljon =)
jannes
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja jannes »

Pakko kommentoida tätä rosvoliitin vs. tinaus -keskustelua.
Rosvoliittimen väri kertoo kuinka paksulle johdolle se on tarkoitettu. Eli punainen on 0,75 -1,5 mm2 johdolle ja sininen on 1,5 - 2,5 mm2 johdolle. Sama värikoodi on myös abiko -liittimissä käytössä. Auton takavalojohdot on yleensä 1,5 mm2 ja sille soveltuu paremmin punainen rosvo.
Itse olen käyttänyt rosvoliittimiä erittäin paljon ja kun ne on oikean kokoiset johdolle liitos on pysyvä ja luotettava. Ei ole ollut ongelmia.
Tinauksesta sen verran, että se on hyvä liitos, mutta auto tärisee aina kun sillä ajetaan ja se ei tee hyvää tinaukselle vaan se voi murtua tinauksen ja tinaamattoman johdon rajapinnasta. Tietysti kutistesukka tukee liitosta ja eristesyistäkin hyvä laittaa. Itse olen käyttänyt paksumpiin johtoihin tinausliitoksia, koska en raaski ostaa kalliita liittimiä.

Nimim. 10 v sähköalalla.
-JanneS-
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
jannes
"Turbo"

No niin, saatiinpa tästäkin aiheesta juupaseipäs -keskustelu :D .
Mimmi kirjoitti:Rosvoliitin toimii luotettavasti vain noin 1/2 vuoden ajan ihan mekaanisesta ja sähköisestä syystä. Liittimessähän on vain haarukka, joka katkoo ajan myötä säikeitä johdosta.

Nimim: reilu 20v sähköalalla.
Allekirjoitan yllä olevasta kyllä sen, että liittimen haarukka katkoo säikeitä ajan myötä, mutta liitoksen iästä olen eri mieltä omiin kokemuksiin perustuen. Tosin olen käyttänyt rosvoja pääasiassa releen herätteille, lisäjarruvalolle, vetokoukun sähköt jne. Täällä meillä päin on myynnissä Pislan (Suomi - Finland) tekemiä rosvoliittimiä, joissa se haarukka on aika paksusta värkistä ja se ei niin pahasti katko säikeitä.
Isompia virtoja (10A ->) liikuteltassa esim. lisävalojen sähköt, käytän abikoliittimiä ja -jatkoja, jotka puristan kunnollisilla apikopihdeillä. Haaroituksiin olen käyttänyt sokeripaloja, joissa on se liuska sisällä eli ne on tarkoitettukin säikeiselle johdolle. Sokeripala, jossa vain se ruuvi painaa johtoon katkoo ajan myötä säikeitä johdosta. Sehän on tarkoitettu yksilankaiselle johtimelle kuten esim. ML.
-JanneS-
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
jannes
"Turbo"

Rakentava keskustelu ja eriävien mielipiteiden esiin tuominen on tämän foorumin paras anti, ainakin meikäläiselle. Täällä ei kukaan vedä herneitä nenään (en minä ainakaan) vaikka joku olisikin eri mieltä. Osittain johtuu varmaan siitä, että mielipiteet esitetään asiallisesti ja asialinjalla pysyen.
Onhan näitä vittuilijoita täälläkin näkynyt, mutta onneks ne on vähemmistönä ja aina hävinneet foorumilta tai siistineet tapojaan.
Saakohan "ghnomb" ikään sähköjä vetokoukulle, kun tämä keskustelukin lähti uusille urille :roll:
-JanneS-
ghnomb
"Kaasari"

Koukun sähköt on kytkemättä edelleen työkiireiden takia, ja toinenkin syy on.
Löysin naapurista '86 900i Saabin. Automaattiloota ja ajamalla sain pihaan. Jarruvikaisena jätetty syksyllä seisomaan ja viety kilvet pois. 50€! Nyt tässä onkin illat menneet tutkiessa sitä ja ihmetellessä. Tässä löydössä oli myös vetokoukku paikallaan, ja ajattelinkin siitä katsoa kytkentäpaikan ja mallia johdotukselle.
lucaf
"kukkahattu"

Re: 90 vetokoukun sähköt

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nostan tämän vanhan ketjun taas esiin ja haluaisin vielä kysyä että mikä on ns. professional tapa olisi kytkeä ysiysin vetokoukun sähköt, jos ja kun ryöstäjien käyttö katsotaan huonoksi ratkaisuksi?

Onko se toinen ja ainoa vaihtoehto siis tinaaminen, vai miten on? Olisi vetokoukun asennus kesken juurikin näiden sähköjen osalta...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"

Re: 90 vetokoukun sähköt

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Noh,eipä niissä ryöstäjissä mitään vikaa ole vaikka toisinkin kuulee väitettävän.Tossa meikäläiselläkin on ollut monta satkua jossa vetokoukku ollut asennettuna jo uutena.Ryöstäjillä ne on vedetty vedetty siellä luovutushuollossakin eikä mulla ainakaan ole ollut mitn ongelmaa sähköjen kanssa.että parikytä vuotta kestää ainakin. :wink: Pistokkeita olen tietysti joskus joutunut uusimaan.
Jos ryöstäjiä käytät niin laita ne rosvot kiinni johtoihin vasta siellä takapenkin takana olevan aluslevyn alle.Siellähän ne johdot menee nätisti rivissä.Olen parissa autossa nähnyt noita ryöstäjiä hirveän kimpun (johdot taitoksissa) takavalon luona,(sedanissa)että eipä ihme että ongelmia on tullut.
Vastaa Viestiin