Vaihteistoöljyt pihalle Aerosta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Vaihteistoöljyt pihalle Aerosta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aero sylkäisi vaihteistoöljyt pihalle viikonloppuna... Ilmeisesti kytkinakselin tiiviste petti lopullisesti, tai ainakin siltä näyttäisi, kun öljyt tuli pihalle vauhtipyörän välistä, kuten tästä kuvasta näkyy: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/pics/ ... illeak.jpg

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tänään pitäisi saada kytkin irti. Jos kytkin on saanut öljykylvyn, niin se on syytä vaihtaa uuteen... Sachsin kytkintä on mainostettu parhaana perusratkaisuna. Levy ja asetelma maksaa 118 euroa. Painelaakeri ja tiivistesarja on jo hankittu. Jos vauhtipyörä suostuu irtoamaan, niin kampiakselin stefan voisi vaihtaa samalla...

Eski
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Laitas kertomusta tosta tiivisteen vaihdosta. Oma alkoi vuotamaan v-öljyä kun vaihdoin vauhtipyörän. Ilmeisesti silmälaakeri väljä. Täristääkin aika paljon. Ajattelin laittaa takas vanhan pyörän/asetelman ja uuden levyn. Onkohan toi "pikku" levy kuinka paljon huonompi pitämään kuin iso (228mm) tonnarin vastaava? Pikku lisä viriä on vaan tiedossa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, eilen saatiin kytkin irti ja vaihdettiin kampiakselin stefa, mutta vaihdelaatikon tiivistesarjassa ei ollutkaan sitä kytkinakselinstefaa, joten homma jäi kesken. Aamulla hain tiivisteen Laakkoselta, kun PCS:ltä ei löytynyt. Öljyvuoto näyttäisi tulleen kytkinakselilta, josta öljy on valunut vauhtipyörän alle, joka on heittänyt öljyt kytkinkopan reunasta pihalle. Kytkin ei ole saanut öljykylpyä, joten vanha kytkin laitetaan takaisin.
Kuvia löytyy http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_oilleak.htm

Tonnarin kytkin on varmasti hyvä ratkaisu, jos tehoja on tarkoitus nostaa reippaasti.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Case is closed, eli Aero on taas kunnossa ja ainakin koeajolenkin jälkeen öljyt olivat edelleen laatikossa...

Eski
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onmittelut onnistuneesta korjauksesta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

vai pitäisikö puhua (huollosta) eihän laatu autoja korjata niitä huolletaan. vai kuinka
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin