Kaasarista...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Kaasarista...

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Nyt tarviis hieman selventävää selitystä Römppäsen sielunelämästä.

Minkälainen vaikutus on kaasarin kammiotuuletusventtiilillä, jos se ei ole oikeis säädetty? Ainakin jälkikäyntiin, mutta jos venttiili tuulettaa koko ajan, niin onko sillä jonkinlaista vaikutusta polttoainepintaan ja jos on niin kumpaan suuntaan?

Homma on nimittäin sellanen, että mun OG satkun tuplissa toisen kaasarin tuuletusvena oli säädetty olemaan auki koko ajan(auki-kiinni) ja nyt kun säädin sen toimimaan, niinkuin ohjeessa sanotaan(kiinni-auki-kiinni), niin kone ei tahdo käydä tyhjäkäyntiä. Piti nostaa tyhjäkäyntiruuvista ja sitten koneen lämmettyä alkaa kierrokset nousta. Viittaisi hieman siihen, että käy laihalla.

Pitäisikö koettaa säätää rikkaammalle sitä kaasaria, jonka vena oli säädetty mielestäni väärin. Tyhjäkäynti on muutenkin hieman epätasaista, sellasta tupsuttelua putkessa. Sytkän kaikki osat on vaihdettu viime syksynä ja nyt ei ole siis kuin koskettu toisen kaasarin säätöihin. Syy oli se, että päästöarvot heittelehti, kun niitä koitettiin kattoa testerillä. Vika aiheutuu todennäköisesti siitä, että toinen kaasareista tuulettaa tyhjäkäynnilla ja polttoainepinta heittelehtii. Nyt on siis tuo venttiili kiinni tyhjäkäynnillä ja polttoainepinnan heittely pitäisi olla poissa. Nyt vaan seoksia pitäis saada johonkin suuntaan. Todennäköisesti käyn testaamassa reilusti rikkaammalla seoksella ja katson, onko sillä mitään vaikutusta asiaan.

Mutta jos jollakin on antaa vinkkiä, niin otan sen mielelläni vastaan.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Itse itseäni ohjeistaen...

No ni, ei oo satkun kone käyny pitkään aikaan nuin tasaseen. Otin nimittäin sen helvatan jälkikäyntisolenoidin pois pelistä kokonaan. Jotenkin tuntui, että tuuletusventtilin ja solenoidin yhteispeli ei oikeen ottanut toimiakseen. Onhan nuo ennenkin toimineet ilman, joten otin piuhan irti kaiken muun säätämisen jälkeen(mm synkronointi pielessä ja toisessa kaasarissa neula selvästi rikkaammalla kuin toisessa) ja kas, sehän alkoi käydä nätisti ja pystyin laskemaan tyhjäkäynninkin sopivan alas. Jos tuo nyt menisi vain synkronoinnin tarkistuksella ja seoksien säädöllä. Sen verran nätisti alkoi toimimaan. Ja ei muuta kuin yrittämään leimaa.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin