kytkin oikkuilee
-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma Marras 01, 2004 11:28
- Paikkakunta: tornio
kytkin oikkuilee
missähän vika kun tonnarin kytkin painuu melkein pohjaan ja ottaa ehkä viimeiset 10 cm?
kytkin ei luista eikä ole ilmaa..
kytkin ei luista eikä ole ilmaa..
Siellä saatta silti olla ilma vielä!Mulla pisti aika monta tuntia hanttiin ennen ku saatin pelaamaan. Meni about 2 tuntia ilmauksessa.Koitettiin alipainepumpulla &muilla härveleillä...Yks vaihtoehto on vielä tehonsa menettäny paineasetelma.
"Saab continues its quest for the ultimate
combination of ride and handling in the
9000 turbo 16"
CAR AND DRIVER U.S.A -1987
-saab 9000 turbo 88-
combination of ride and handling in the
9000 turbo 16"
CAR AND DRIVER U.S.A -1987
-saab 9000 turbo 88-
Saman moisia vaivoja
Saman moisia kytkin vaivoja
Kytkin alkoi oikutella talvella, kytkin pojassa auto jatko menoa... no vaihdettiin uusi pääsylinteri, korjaantui hetkeksi, no 3 kk meni ja samavika ja kun käytettiin korjaamolla remontissa niin takuuhan siinä oli. vaihtoivat uuden pääsylinterin. no nyt oli kulunut 6kk siitä sylinterin vaihdosta ja taas kytkin pohjaan ja tonnari jatkaa menoa, no tilasin uuden pääsylenterin meinasin että jos alkuperäis syliterissä on jotain vikaa, uusi tarvike sylenteri ja homma kunnossa... kunnes noin 1kk meni ja eilen, tuli autoon vasta 100tkm mittariin, puhkesi pääsylinteriltä työsylinteriin menevä letku lähes tasan 100t kohdalla
"kumissa halkeama" konehuoneen puolella. paikallisessa hydrauliikka firmassa prässättiin väliin uusi kumiletku, mutta illalla kun tietysti kaikki paikat ovat kiinni, kaverin kanssa laitettiin korjattu letku kii ja ilmattiin järjestelmä, mutta kytkin ei irroita ja ilmausta ja ihmettelyä... ja oltiin varmoja että ilmaus on varmasti Ok. Kokeiltiin kädellä prässättyä letkua ja huomattiin sen pullistuvan varmaan noin 1-2 milliä, niin eiköhän vika oli siinä että riittävä paine ei siirry työsylinterille koska letkun tilavuus laajanee paineisena, letku on jotain vakio hydrauliikka letkua näyttää hyvältä ja on siitä jotain vahviste kerroksia välissä, mutta ei taida kestää kytkinjärjestelmän painetta.
Nyt olis lähes uusi pääsylinteri kaupan.. 70,-
Kytkin alkoi oikutella talvella, kytkin pojassa auto jatko menoa... no vaihdettiin uusi pääsylinteri, korjaantui hetkeksi, no 3 kk meni ja samavika ja kun käytettiin korjaamolla remontissa niin takuuhan siinä oli. vaihtoivat uuden pääsylinterin. no nyt oli kulunut 6kk siitä sylinterin vaihdosta ja taas kytkin pohjaan ja tonnari jatkaa menoa, no tilasin uuden pääsylenterin meinasin että jos alkuperäis syliterissä on jotain vikaa, uusi tarvike sylenteri ja homma kunnossa... kunnes noin 1kk meni ja eilen, tuli autoon vasta 100tkm mittariin, puhkesi pääsylinteriltä työsylinteriin menevä letku lähes tasan 100t kohdalla

Nyt olis lähes uusi pääsylinteri kaupan.. 70,-
___________________________________________________________
Saab 9000 CS 2.0i -96 - Tranporter huoltoautona ..
Saab 9000 CS 2.0i -96 - Tranporter huoltoautona ..

Omassa tonnarissa myös kytkinmurheita, poljin jäi viime yönä kertalaakista pohjaan!
Tänään purin autoa ja syypää löytyi, se letku (sama kuin makel:än autossa), joka menee pääsylinteristä työsylinteriin, punososassa oli kunnon reikä, josta tietenkin neste tuli pihalle ja ilma meni sisään!!
Maanantaina täytyy hommata samanlaista punosletkua ja prässäyttää päät uudelleen.


Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
korjauksen jälkeen
JEES !!
Sain teettettyä lauantaina kytkin letkun ja tälläkertaa teräspunos vahvistetusta letkusta (kestää yli 3200 psi) kun nyt on vaihtunut nesteet, pääsylinteri ja letkut, tietysti vanhat nesteet ja sen mukana tulleet kumin palaset poistuneet niin kytkin on todella pehmeä ja tuntuu kunnolliselta.
Ja alkuperäinen vika oli letku mistä lähti kumi "murenemaan" ja tukki järjestemän aikaajoin, eli semmoinen opetus...
Sain teettettyä lauantaina kytkin letkun ja tälläkertaa teräspunos vahvistetusta letkusta (kestää yli 3200 psi) kun nyt on vaihtunut nesteet, pääsylinteri ja letkut, tietysti vanhat nesteet ja sen mukana tulleet kumin palaset poistuneet niin kytkin on todella pehmeä ja tuntuu kunnolliselta.
Ja alkuperäinen vika oli letku mistä lähti kumi "murenemaan" ja tukki järjestemän aikaajoin, eli semmoinen opetus...
___________________________________________________________
Saab 9000 CS 2.0i -96 - Tranporter huoltoautona ..
Saab 9000 CS 2.0i -96 - Tranporter huoltoautona ..

-
- "Kaasari"
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma Marras 01, 2004 11:28
- Paikkakunta: tornio
oiskohan kellään kuvaa
kyseisestä letkusta mistä se löytyy? onko kuin vaikea homma se ottaa irti ja laittaa takas?
Ainakin omassa vm 92 tonnarissa letku lähtee kytkinpolkimen juuresta, pääsylinteriltä ja tulee konehuoneen puolelle vaihteistolle, kytkimen työsylinteriin. Homma ei ole aivan helppo, mutta kun purkaa akkutelineen ym pois, niin tilanne helpottuu kummasti. Otin myös vasemman puolen sisälokasuojat irti, jotta näin vuotokohdan. Ja sitten se letku/putkikokonaisuus täytyy vetää ohjaamon puolelta pois, jotta onnistuu.
Pieniä ärräpäitä kyllä tulee, mutta suorituksen jälkeen on hyvä fiilis!! 


Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Kytkimen paineletku
Been there, done that!
Eli palailin juuri lomakeikalta, joka yllättäen keskeytyi päiväksi jossain Etelä-Puolan maaseudulla: kytkinpoljin lopsahti pohjaan ja jäi sinne. Vasemman lokasuojan sisäpuoli märkänä, paineletku puhki.
Sitten etsimään apua, ja löytyihän se kylän autoexperttipapparainen ystävällisten - joskin kielitaidottomien - kyläläisten myötävaikutuksella. Papparainen ryhtyi tarmolla hommiin, vaikkei ollut ennen "Sabaa" nähnytkään. Varaosa vain oli Varsovassa.
Mutta eipä hätää, papparainen suoritti vähän tiedusteluja, ja kävi herättämässä lähikaupungin letkuyrittäjän, joka sitten vaihtoi kumiosuuden. Osat paikalleen - mutta kytkintä ei saatu millään toimimaan. Paikalla parveilivat ihmettelemässä lähes kaikki ystävät, sukulaiset ja kylänmiehet, mutta vasta kuudes heistä äkkäsi saman ongelman kuin Makel: letku pääsi pullistumaan paineen voimasta.
Eipä taaskaan kuitenkaan hätää: ko. tarkkasilmäisempi avustaja soitti yötä vasten Varsovaan kaverilleen, joka organisoi Saab-huollosta ko. varaosan aamulla linjuriin, ja iltapäivällä "Saba" oli taas kunnossa.
Kyselin juuri täällä Suomessa, miten 160 tuhatta ajetussa autossa letkut jo repeilevät. Merkkikorjaaman mies heitti ajatuksen, että työsylinteri jumittaa jostain syystä ja aiheuttaa siten tavallista suuremmat paineet letkuun. Tiedä häntä sitten.
Eli palailin juuri lomakeikalta, joka yllättäen keskeytyi päiväksi jossain Etelä-Puolan maaseudulla: kytkinpoljin lopsahti pohjaan ja jäi sinne. Vasemman lokasuojan sisäpuoli märkänä, paineletku puhki.
Sitten etsimään apua, ja löytyihän se kylän autoexperttipapparainen ystävällisten - joskin kielitaidottomien - kyläläisten myötävaikutuksella. Papparainen ryhtyi tarmolla hommiin, vaikkei ollut ennen "Sabaa" nähnytkään. Varaosa vain oli Varsovassa.
Mutta eipä hätää, papparainen suoritti vähän tiedusteluja, ja kävi herättämässä lähikaupungin letkuyrittäjän, joka sitten vaihtoi kumiosuuden. Osat paikalleen - mutta kytkintä ei saatu millään toimimaan. Paikalla parveilivat ihmettelemässä lähes kaikki ystävät, sukulaiset ja kylänmiehet, mutta vasta kuudes heistä äkkäsi saman ongelman kuin Makel: letku pääsi pullistumaan paineen voimasta.
Eipä taaskaan kuitenkaan hätää: ko. tarkkasilmäisempi avustaja soitti yötä vasten Varsovaan kaverilleen, joka organisoi Saab-huollosta ko. varaosan aamulla linjuriin, ja iltapäivällä "Saba" oli taas kunnossa.
Kyselin juuri täällä Suomessa, miten 160 tuhatta ajetussa autossa letkut jo repeilevät. Merkkikorjaaman mies heitti ajatuksen, että työsylinteri jumittaa jostain syystä ja aiheuttaa siten tavallista suuremmat paineet letkuun. Tiedä häntä sitten.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 892
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
KYTKIN LETKU
kytkin letkuja on kahta mallia olemassa huonopi ja se mikä ei pullistele eikä lähde sitä mustaa kumin paskaa sylintereihin.jos laittaa väärän mallin letkun sitä joutavaa kytkimen puljaamista riittää.kun otat vanhan letkun pois älä osta tilalle sitä samanlaista.mallit on pitkittäis raidalla ja poikki raidalla.(monta kytkintä olen kunnostanut),parhaiten kestänyt kaveri 9000 vm.85 iivari jonka kytkimelle ei tehty mitään koko 500tkm.aikana osti nimittäin uutena.ekat korjattu vähän yli 100tkm.nesteet kannattaa vaihtaa aina kun sellaisen hommaatte,ja päästää nestettä pois kunnes musta paska loppuu nesteestä,eikä se letkun vaihto pahitteeksi jos on ikää autolla jo reilusti.ensi oireet kytkin poljin tahmea ja silloin jo yleensä kiire vaihtaa nesteet.
Saabilta tuli ainakin sellainen pitkittäisillä "raidoilla" oleva malli. Alkuperäinen oli poikittaisraidoilla (tai oikeastaan jonkinlainen kudos -kuvio).
Tarkemmin tutkittaessa alkuperäinen letku oli aivan pehmeä sisältä, mustaa kumimönjää irtosi tosi paljon ja helpolla letkun sisäpinnalta kun vähän raaputti.
Tarkemmin tutkittaessa alkuperäinen letku oli aivan pehmeä sisältä, mustaa kumimönjää irtosi tosi paljon ja helpolla letkun sisäpinnalta kun vähän raaputti.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 08:20
Niin,
Mistä mä saan HYVÄÄ letkua sitten?? Ei ilmennyt tässä topikissa?? Olisi hieman kiire, eilen meni kytkin ja huomenna tarttis autoa. Voisiko joku yst. kertoa mistä letkua??
Z
edit: Jos hakee ei SAAB kaupasta letkua, mikä paksuus ja pituus olisi oikea??
nim. käyttöauto tekee tuttavuutta = harrasteauto
Mistä mä saan HYVÄÄ letkua sitten?? Ei ilmennyt tässä topikissa?? Olisi hieman kiire, eilen meni kytkin ja huomenna tarttis autoa. Voisiko joku yst. kertoa mistä letkua??
Z
edit: Jos hakee ei SAAB kaupasta letkua, mikä paksuus ja pituus olisi oikea??
nim. käyttöauto tekee tuttavuutta = harrasteauto
Omaan hain ainakin Saabilta ja se oli pitkittäisraidoilla ja homma toimii!
Hintaa 38 euroa eli kannattaa hakea Saabilta ja pitäisi toimia hyvin! Raumalla ei otettu riskiä liikkeessä, joka tekee prässäyksiä, myy letkuja ym. sanoivat, että ei löydy 100 % varmasti sellaista letkua, joka kestäisi jarrunesteen ja tuollaisen paineen. Lähinnä nuo kriteerit täyttävä letku oli luokiteltu "käytössä epävarmaksi".

Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 08:20
Kiitos nopeasta vastauksesta. Pitääpä kipaista hakemaan Saappilta tuossa ruokatunnillaLR kirjoitti:Omaan hain ainakin Saabilta ja se oli pitkittäisraidoilla ja homma toimii!Hintaa 38 euroa eli kannattaa hakea Saabilta ja pitäisi toimia hyvin! Raumalla ei otettu riskiä liikkeessä, joka tekee prässäyksiä, myy letkuja ym. sanoivat, että ei löydy 100 % varmasti sellaista letkua, joka kestäisi jarrunesteen ja tuollaisen paineen. Lähinnä nuo kriteerit täyttävä letku oli luokiteltu "käytössä epävarmaksi".

Z