Saab 900 Gli autom. -84

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
wiiwi
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2005 09:41
Paikkakunta: Epsoo

Saab 900 Gli autom. -84

Viesti Kirjoittaja wiiwi »

Olen ostamassa saabia mutta omistaja kertoi minulle eräästä viasta tässä kyseisessä saabissa.Välillä ei vaihda kolmoselle ennen kuin hellittää hieman kaasusta,varsinkin pienemmillä nopeuksilla.Mikä tämän aiheuttaa.
Jos jollain on enemmän tietoa tästä automaatista niin voisiko vastata?
Onko kuinka helppo korjata? :roll:
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ottamatta kantaa siihen mikä sen aiheuttaa niin toteaisin että ei se ainakaan vaarallinen vika ole.Mulla oli molemmissa omistamanissa automaateissa sama ominaisuus.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hmm..

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itse asiassa, tuo kuullostaisi nopeasti mietittynä normaalilta. Laatikko ei anna vaihtaa suuremmalle ennen kuin vaadittu momentti on pienempi kuin säädetty arvo. Oikeastaan tilanne, jossa vaihtaa "liian herkästi" 2->3:lle, on vika.

Automaatti on mukava, mutta hidas jopa turbona. Käytä Hakua, muutama viestiketju löytyy varmasti, missä noita katsastettavia kohtia on enemmän kuvattuna.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko laatikon öljyjä vaihdettu koska?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

periaatteessa kick down -vaijeri voisi aiheuttaa kuvatun ominaisuuden. Kuitenkin kick down -toiminnosta huolimatta vaihteiston kuuluu kyllä tarpeeksi kovaan vauhtiin kiihtymisen jälkeen vetää kolmosta pesään. Eihän se nyt käy, että kakkosella ajetaan ylikierroksille. :)

(Jos joku ei tiedä automaattivaihteistotermejä, niin selitys: Kick down on siis toiminto, jonka tarkoitus on pudottaa vaihde pienemmälle paremman kiihtyvyyden saavuttamiseksi esim. ohitustilanteessa, kun kaasu painetaan nopeasti pohjaan.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
wiiwi
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2005 09:41
Paikkakunta: Epsoo

Saab

Viesti Kirjoittaja wiiwi »

Olisihan se ärsyttävää jos laatikko olisi herkkä ja vaihtelisi niitä vaihteita jatkuvasti. :lol:
Onko näitten automaatti saabin laatikot sitten ollut miten kestäviä teillä?
Itselläni ei ole ollenkaan kokemusta automaatti saabista..
Laatikon öljyjen vaihdosta mulle ei ole tietoa onko millon vaihdettu.Toivottavasti joskus on vaihdettu 8O
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyrkkisääntönä automaattilaatikon öljythän voi vaihtaa, jos eivät haise palaneelle. Jos haisee palaneelle, niin öljyjä ei vaihdeta, koska kitkapinnat on kaput. Jos vaihtaa öljyt, ei välttämättä enää pelaa uusilla vähääkään. Ajetaan siis loppuun. En sitten tiedä, kuinka saabin automaatissa on korjattavuus?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
devil
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 16:50

Automaattilaatikosta

Viesti Kirjoittaja devil »

Itselläni on vain reilut 90 tkm ajettu automaattisatku vm. 85. Laatikko sanoi keväällä sopimuksen irti luultavasti sen vuoksi, että öljyjä ei oltu vaihdettu lähes kahteenkymmeneen vuoteen. Öljyn seassa oli metallihilettä aika runsaasti. Kilometrejä autolla ei todellakaan oltu ajettu.
Muutama saabbimies vaihtoi iivariini turbon laatikon. Nyt pelaa mielestäni paremmin kuin entinen eli menee maantiellä pienemmillä kierroksilla, metelillä ja kulutuksessakin olen huomannut aika selkeän eron.
Tekee kyllä niin, että vaihtaa Dllä kolmoselle vasta noin 80 km/t vauhdissa. Jos taas "houkuttelee" 2 vaihteen kautta Dlle noin reilun 60 km/t vauhdissa niin vaihtaa siis alemmilla nopeuksilla.
Saab 900i
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mitään en automaateista tiedä mutta luulisi ettei iivarin laatikko ikuisuuksia turbossa kestä, eikö turbon laatikot vedä itsensä täysin lukkoon kun tulee ahtoja?? etteivät luistata itseään hengiltä?

ihan mielenkiinnosta kyselen....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Oma .02

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itselläni oli ensimmäinen kokemus turbo-saabeiluun -84T8A:n muodossa, joskus 2003-vuonna. Kone oli normaali 145hv H-turbo, APC:tä oli sen verran räplätty että se otti tod. iloisesti ahtoja punaiselle. Jopa niin paljon, että liikapaineet lähtivät herkästi pois jolloin tiukemmassa paikassa (esim. liittymässä) piti kaasutella hiukan herkemmin, etteivät paineet olisi karanneet. Siis hiukan äkäisempi vehje :)

Laatikko saattoi kaivata jo säätöjä (ajettu 232tkm kun moottori leikkasi kiinni), vaihto 2 -> 3:lle tapahtui jossain 75km/h tienoilla, mutta muuten pelasi loistavasti; vaihteet löytyivät, ei luistanut ja moottorijarrutuksessa pysähdyksiin ei tullut nykäystä. Kun kaasua antoi reilusti, kick-down (riippuen säädöstä) tulee peliin ja vaihtaa kakkoselle. Kaikkein parastahan tässä on se, että tuossa vaiheessa kierroksia yleensä oli jo yli 2000 ja kun vaihto tuli, niin lisää kierroksia tuli useampi sata. Turbolla oli jo paineita, joten kiihtyminen esim. ohitustilanteessa oli todella todella kivaa. Ja oikeastaan mukavaa, laatikko suoritti vaihtamisen ja turbo piti paineet, varsinkin talvella vietettiin kovasti laatuaikaa ahtomittarin punaisella alueella ja ei ollut edes IC:tä :) Ilmastointi tosin löytyi, mikä on outoa..

Haluaa pystykeulaturbotomaattisedanin.
Vastaa Viestiin