Hmm, nyt tarvitaan hyviä neuvoja.
Tänään auto teki sen taas, ei meinaa lähteä pyörittämään starttia.
Auto oli seissyt kuumassa paahteessa koko aamun. Kun virta-avaimesta kääntää niin kuuluu vain releiden naksuna kabiinissa.
Virrat tulee kyllä päälle (esim. puhallin pyörii ja valot syttyy).
En ole varma kuuluuko solenoidista naksunaa.
Mikä voisi olla vialla?
-startti
-solenoidi
-virtalukon pohja
-joku muu, mikä?
Kun avainta piti starttasennossa pitkään, niin solenoidi ainakin lämpeni huomattavasti. Yritin naputella starttia ja solenoidia puukepillä, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Auto lähti sitten noin 25 minuutin kuluttua käyntiin. Sitä ennen avainta oli käännelty kymmeniä kertoja turhaan...
Eli miten voisi kokeilla missä vika luuraa muutenkuin kaikki starttiosat vaihtamalla? Vika on vielä semmonen, että se esiintyy sillointällöin. Viimeksi oli ongelmia noin puoli vuotta sitten ja sitten vika ikäänkuin "hävisi". Maadoitukset on putsattu hiljakkoin ja akkukin on melko uusi.
Auto on siis 2,1i M1992
Ei starttaa
Ei starttaa
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
juuri tota teki meillä, pitkään sitä viitsinkin katsella, ennekuin selvitin missä vika.
Eli kun vika on päällä niin katso jännitekynällä tuleeko sähkö solenoidille, jos tulee niin vika on tietenkin solenoidissa. jos sähkö ei tule solenoidille niin vika on jossain matkalla eli rele, avainpesä, virtalukko, virtalukon ratassarja ei käännä tarpeeksi virtalukkoa.
ratassarja aika kenkku vaihtaa.
Rangasraudan varsi on mielestäni aika sopiva yleislelu koputustyökalu, meillä oli 30 senttinen sormenpaksuinen putkenpätkä autossa varalla sen jälkeen kun se solenoidi selvisi syylliseksi. Koputus on tehokkampaa kun SAMANAIKAISESTI starttaa. Jännitekynää voinee pitkäkätinen käyttää yksinkin,TESTAA ENSIN!
ostin haratsusta ihan boschin orkkisstartin muistaakseni 126 egee ( vaihtokone olis ollu kait 96 egee ja panttivaivat päälle), ei tarvinnut edes vanhaa vaihdossa. en sitten viitsinyt pelkkää solenoidia lähteä vaihtamaan koska vaihto aika työläs. Se ERG oli tiellä, sen poistin ja konepellin ja muovisuojan. Ahdasta oli silti, sen takimmaisen kiinnitysruuvin operoin sieltä vesipumpun päästä pitkillä jatkoilla ja sen erg:n takimmaisen ruuvin ihan sokkona , katkaisin pitkästä PIKKUhylsystä jotain 1 cm pois., ei sinne oikein muu sopinut?
stara
Eli kun vika on päällä niin katso jännitekynällä tuleeko sähkö solenoidille, jos tulee niin vika on tietenkin solenoidissa. jos sähkö ei tule solenoidille niin vika on jossain matkalla eli rele, avainpesä, virtalukko, virtalukon ratassarja ei käännä tarpeeksi virtalukkoa.
ratassarja aika kenkku vaihtaa.
Rangasraudan varsi on mielestäni aika sopiva yleislelu koputustyökalu, meillä oli 30 senttinen sormenpaksuinen putkenpätkä autossa varalla sen jälkeen kun se solenoidi selvisi syylliseksi. Koputus on tehokkampaa kun SAMANAIKAISESTI starttaa. Jännitekynää voinee pitkäkätinen käyttää yksinkin,TESTAA ENSIN!
ostin haratsusta ihan boschin orkkisstartin muistaakseni 126 egee ( vaihtokone olis ollu kait 96 egee ja panttivaivat päälle), ei tarvinnut edes vanhaa vaihdossa. en sitten viitsinyt pelkkää solenoidia lähteä vaihtamaan koska vaihto aika työläs. Se ERG oli tiellä, sen poistin ja konepellin ja muovisuojan. Ahdasta oli silti, sen takimmaisen kiinnitysruuvin operoin sieltä vesipumpun päästä pitkillä jatkoilla ja sen erg:n takimmaisen ruuvin ihan sokkona , katkaisin pitkästä PIKKUhylsystä jotain 1 cm pois., ei sinne oikein muu sopinut?
stara
Jeps, tovi taas vierähti ennenkuin kerkesin tähänkään ongelmaan paneutua..mutta nyt vika selvisi: johdotus virtalukon ja solenoidin välillä oli syyllinen.
Homma selvisi kun laitoin hyppylangan solenoidin plusjohdon (suoraan akulta tuleva) sekä siihen nastaan, joka tulee virtalukolta. (Tuossa johdossa olis muuten hyvä olla jonkinlainen sulake välissä...samalla kannattaa katsoa, että vaihde EI ole päällä
)
Startti heräsi heti, vaikka avaimesta kääntämällä ei sanonut mitään. Eli johto virtalukon ja solenoidin välillä on ilmeisesti ajanmyötä kärsinyt eikä virta riittänyt siihen, että solenoidi "vetää".
Kiitos avustaneille.
Asiasta lisää täällä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36115
Homma selvisi kun laitoin hyppylangan solenoidin plusjohdon (suoraan akulta tuleva) sekä siihen nastaan, joka tulee virtalukolta. (Tuossa johdossa olis muuten hyvä olla jonkinlainen sulake välissä...samalla kannattaa katsoa, että vaihde EI ole päällä

Startti heräsi heti, vaikka avaimesta kääntämällä ei sanonut mitään. Eli johto virtalukon ja solenoidin välillä on ilmeisesti ajanmyötä kärsinyt eikä virta riittänyt siihen, että solenoidi "vetää".
Kiitos avustaneille.
Asiasta lisää täällä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36115
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.