Niin tässä vähän aikaa sitten kiinnitin huomiota siihen, että SAAB 900c M1989 autossa kuukui kumallista ääntä kun laitoin pakkia päälle. Ite en tällä autolla paljoa aja.
Ääni ilmenee kun kytkimen painaa pohjaan ja heti sen jälkeen vetää keppiä oikealle ääriasentoonsa, huom. siis ei vielä vedä sitä taakse.
Kuuluu kumallinen sellanen juriseva ääni, joka lopuu sitten kun se akseli lakkaa siellä pyörimästä.
Meidän muista autoista ei tällästä kuuluu vaikka on yksi enemmäkin ajettu.
Vaihteison ääntely 900 5-GEAR
Omassa 900i kuului jo 300tkm ajettuna kyseinen kurahdus.
Nyt ajettu yli 400tkm sellaisenaan.
Öljyn vaihto ei auta ainakaan.
Rauhallisesti pakkipäälle. Ensin keppi sivulle hetkeksi ja sitten vasta alas pakille..
Vanhaa ajetaan varovasti ja oikein vanhaa ei ollenkaan.
Saabin kirjan mukaan siellä "peruutusvaihteen" pysäytys laite tms. Se kai aiheuttaa sen äänen . Joka on laatikoita purkanut tietää asian kait?
Nyt ajettu yli 400tkm sellaisenaan.
Öljyn vaihto ei auta ainakaan.
Rauhallisesti pakkipäälle. Ensin keppi sivulle hetkeksi ja sitten vasta alas pakille..
Vanhaa ajetaan varovasti ja oikein vanhaa ei ollenkaan.
Saabin kirjan mukaan siellä "peruutusvaihteen" pysäytys laite tms. Se kai aiheuttaa sen äänen . Joka on laatikoita purkanut tietää asian kait?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Semmonen kurahdus sieltä tosiaan kuuluu munkin 900i:n 376tkm ajetusta askista. Siitä äänestä kuulee hyvin milloin pakki ei enää jympsähdä. kurrrr-ääni kun vaimenee, niin pakki menee päälle ihan "kloks" vaan. 
Tulipa taas hassu selitys.

Tulipa taas hassu selitys.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jos se pakki jysähtää pitkänkin kytkinpohjassa odottelun jälkeen, niin silloin kytkin ei irroita kunnolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Varovaisuutta
Satkujen laatikot eivät ole kyllä mitään kovin jouhevia toiminnaltaan, kaikissa tähänastisissa on ollut suht. kulmikkaasti toimiva vaihteisto; Aeron laatikko toimii parhaiten, mutta onhan sillä ajettu vähiten (nyt ~171tkm) ja sisällä hypoidit.
Pakki taitaa olla synkronoimaton, mikä edellyttää vaihteen laittamista silmään niin, että hammasrattaa tulevat kohdalle. Itse laitan hyvin harvoin pakkia päälle suoraan, aina 4:en kautta. No miksi 4-vaihteen? Kakkosta käytetään muutenkin paljon.
Ennen hypoidien vaihtoa ykkösen päällemeno oli lähinnä sattumanvaraista, aika usein (varsinkin valoissa) se keppi ei saanut mitenkään hellää kättä, kun pitää päästä eteenpäin. Käyttö kakkosvaihteella auttoi melkein aina, mutta anna olla kun ei sitten silloinkaan.. Ensimmäisellä satkulla (900i -85) tuli muutaman kerran vietetttyä "laatuaikaa" Tikkurilan keskustan valoissa.
Vaihto 1->2 ei ole herkkua, ellei kierrolukumäärä ole melkolailla oikea. Pitkää vedätystä ei kannata tehdä 1. vaihteella, vaan suht. pian toiselle ja sitten kolmoselle. Koska kakkosta käytetään paljon varsinkin valoista lähdettäessä, kuluu se myös ehkä eniten. Siksi se melkein aina rutisee.
Kolmonen on onneksi tarpeeksi pitkä, että sillä pääsee moottoritievauhtiin. Mutta pahus, taas on jotenkin väärän kierroluvut ja vaihto 5-vaihteelle suoraan ilman 4-vaihdetta aiheuttaa kurinaa, vaikkakin vähäistä (sen lähinnä tuntee).
Käytän nykyään kaksoispoljentaa, välikaasua ja vaihdan melkeinpä liiankin varovaisesti (ajan kanssa) mutta silti vaihdelaatikko ei ole mikään mukava käyttää. Totta kai pitää myöntää, että joskus vaihde menee päälle kuin veitsi syvään voihin, mutta kyllä tämä voisi tapahtua laatikon ollessa käyttölämmin koko ajan.
Nojuuh. Kyllähän nopeatkin vaihdot onnistuvat, varsinkin kun polkee autoa ns. kunnolla - silloin sitä vain heittää vaihteen päälle, ilmeisesti toimii paremmin niin. Toinen on äärimmäisen pitkälle harjoiteltu kaksoispoljenta-vaihto oikeilla kierrosluvuilla, mikä joskus jopa sujuu. Tarvinnee lisäharjoittelua
Pakki taitaa olla synkronoimaton, mikä edellyttää vaihteen laittamista silmään niin, että hammasrattaa tulevat kohdalle. Itse laitan hyvin harvoin pakkia päälle suoraan, aina 4:en kautta. No miksi 4-vaihteen? Kakkosta käytetään muutenkin paljon.
Ennen hypoidien vaihtoa ykkösen päällemeno oli lähinnä sattumanvaraista, aika usein (varsinkin valoissa) se keppi ei saanut mitenkään hellää kättä, kun pitää päästä eteenpäin. Käyttö kakkosvaihteella auttoi melkein aina, mutta anna olla kun ei sitten silloinkaan.. Ensimmäisellä satkulla (900i -85) tuli muutaman kerran vietetttyä "laatuaikaa" Tikkurilan keskustan valoissa.
Vaihto 1->2 ei ole herkkua, ellei kierrolukumäärä ole melkolailla oikea. Pitkää vedätystä ei kannata tehdä 1. vaihteella, vaan suht. pian toiselle ja sitten kolmoselle. Koska kakkosta käytetään paljon varsinkin valoista lähdettäessä, kuluu se myös ehkä eniten. Siksi se melkein aina rutisee.
Kolmonen on onneksi tarpeeksi pitkä, että sillä pääsee moottoritievauhtiin. Mutta pahus, taas on jotenkin väärän kierroluvut ja vaihto 5-vaihteelle suoraan ilman 4-vaihdetta aiheuttaa kurinaa, vaikkakin vähäistä (sen lähinnä tuntee).
Käytän nykyään kaksoispoljentaa, välikaasua ja vaihdan melkeinpä liiankin varovaisesti (ajan kanssa) mutta silti vaihdelaatikko ei ole mikään mukava käyttää. Totta kai pitää myöntää, että joskus vaihde menee päälle kuin veitsi syvään voihin, mutta kyllä tämä voisi tapahtua laatikon ollessa käyttölämmin koko ajan.
Nojuuh. Kyllähän nopeatkin vaihdot onnistuvat, varsinkin kun polkee autoa ns. kunnolla - silloin sitä vain heittää vaihteen päälle, ilmeisesti toimii paremmin niin. Toinen on äärimmäisen pitkälle harjoiteltu kaksoispoljenta-vaihto oikeilla kierrosluvuilla, mikä joskus jopa sujuu. Tarvinnee lisäharjoittelua
