tahtariin konetta
tahtariin konetta
Oon tässä taas pohdiskellut ja pyöritellyt 2-tahtiprojektia, joten aiheeseen liittyen vähän kysymyksiä.
Projektihan on lyhytnokkanen 96 '64, joka tällä hetkellä on peltihommavaiheessa. Kone oli leikannut kiinni, männät ja näillä näkymin myös kiertokanki ovat pääosin käyttökelvottomia. Blokki ja kansi (12-pulttinen) vaikuttavat käyttökelpoisilta. Myös apulaitteet tuntuvat olevan kunnossa, ja kaikki tallella.
Keneltäs klubilaiselta tuohon kannattaisi kysellä osia, tai vaikka koko konettakin? Myös muut konevaihtoehdot kuin standardi saattaisivat tulla kyseeseen, koska ei ole tarkoitus sitä museorekisterikelpoiseksi tehdä (no ainakaan hetikärkeen, esim. alkup. sisustus on täysin entinen).
Mikä olisi käypä hinta kiertokankilimppu+männät? Entäpä kokonaiselle suunnilleen ehjälle koneelle?
Entäpä onko pitkänokkasen konetta mahdollista sovittaa lyhytnokkaseen? Siinähän on ainakin tuulettajassa eroja, mutta saako uudemmat koneet kiinni tohon vanhaan vaihdelaatikkoon vai meneekö vaikeeksi? (Tämä nyt kiinnostaa pääasiassa teoreettisesti, mutta kiinnostaa kuitenkin.)
Lisäys:
Tässä yhteystiedot sitä varaa että joku haluaa ottaa suoraan yhteyksiä:
puh. 040 510 8582, tommi.jarvinen@haukion.com
Projektihan on lyhytnokkanen 96 '64, joka tällä hetkellä on peltihommavaiheessa. Kone oli leikannut kiinni, männät ja näillä näkymin myös kiertokanki ovat pääosin käyttökelvottomia. Blokki ja kansi (12-pulttinen) vaikuttavat käyttökelpoisilta. Myös apulaitteet tuntuvat olevan kunnossa, ja kaikki tallella.
Keneltäs klubilaiselta tuohon kannattaisi kysellä osia, tai vaikka koko konettakin? Myös muut konevaihtoehdot kuin standardi saattaisivat tulla kyseeseen, koska ei ole tarkoitus sitä museorekisterikelpoiseksi tehdä (no ainakaan hetikärkeen, esim. alkup. sisustus on täysin entinen).
Mikä olisi käypä hinta kiertokankilimppu+männät? Entäpä kokonaiselle suunnilleen ehjälle koneelle?
Entäpä onko pitkänokkasen konetta mahdollista sovittaa lyhytnokkaseen? Siinähän on ainakin tuulettajassa eroja, mutta saako uudemmat koneet kiinni tohon vanhaan vaihdelaatikkoon vai meneekö vaikeeksi? (Tämä nyt kiinnostaa pääasiassa teoreettisesti, mutta kiinnostaa kuitenkin.)
Lisäys:
Tässä yhteystiedot sitä varaa että joku haluaa ottaa suoraan yhteyksiä:
puh. 040 510 8582, tommi.jarvinen@haukion.com
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Hieman kommenttia:
2-tahtisia käyntivalmiita moottoreita tuskin löytyy ellei sitten Ruotsista.
Keräilyosista rakentaminen vaatii tosi ammattimiestä, ellei joku moottorikoneistamo innostu asiaan.
Kampiakselin laakereiden ja laakerineulojen löytäminen voi olla jo sekin vaikeaa, eli kärvivällisyyttä tarvitaan.
Minulla on yksi sylinteriryhmä ja yksi pitkänokkasen metsämoottori, josta purkamalla voi saada jotain hyödyllistä. Myös on muutamia sekalaisia (mitoiltaan) mäntiä ym.
2-tahtisia käyntivalmiita moottoreita tuskin löytyy ellei sitten Ruotsista.
Keräilyosista rakentaminen vaatii tosi ammattimiestä, ellei joku moottorikoneistamo innostu asiaan.
Kampiakselin laakereiden ja laakerineulojen löytäminen voi olla jo sekin vaikeaa, eli kärvivällisyyttä tarvitaan.
Minulla on yksi sylinteriryhmä ja yksi pitkänokkasen metsämoottori, josta purkamalla voi saada jotain hyödyllistä. Myös on muutamia sekalaisia (mitoiltaan) mäntiä ym.
Hieman kommenttia:
2-tahtisia käyntivalmiita moottoreita tuskin löytyy ellei sitten Ruotsista.
Keräilyosista rakentaminen vaatii tosi ammattimiestä, ellei joku moottorikoneistamo innostu asiaan.
Kampiakselin laakereiden ja laakerineulojen löytäminen voi olla jo sekin vaikeaa, eli kärvivällisyyttä tarvitaan.
Minulla on yksi sylinteriryhmä ja yksi pitkänokkasen metsämoottori, josta purkamalla voi saada jotain hyödyllistä. Myös on muutamia sekalaisia (mitoiltaan) mäntiä ym.
2-tahtisia käyntivalmiita moottoreita tuskin löytyy ellei sitten Ruotsista.
Keräilyosista rakentaminen vaatii tosi ammattimiestä, ellei joku moottorikoneistamo innostu asiaan.
Kampiakselin laakereiden ja laakerineulojen löytäminen voi olla jo sekin vaikeaa, eli kärvivällisyyttä tarvitaan.
Minulla on yksi sylinteriryhmä ja yksi pitkänokkasen metsämoottori, josta purkamalla voi saada jotain hyödyllistä. Myös on muutamia sekalaisia (mitoiltaan) mäntiä ym.
tahtarin moottorin kunnostus
Uusia ylikokomäntiä saa Ruotsin Saab-klubista, jos ei löydä vanhoja sopivia. Kun koneistat moottoria kannattaa kääntyä Virtasen Moottorin puoleen, löytyy Salosta. Heiltä löytyi vielä vuosi sitten joitakin laakerin osia.
Olettaen että kampiakseli(t) täytyy purkaa, niin missä homman saa teetettyä (myös kasaamisen ja tasapainottamisen)?
Ei näyttänyt ainakaan saabklubbenin sivulla olevan myytävissä osissa mäntiä, keneltähän niitä voisi tiedustella? Ja tietääkö joku suorilta hintaa?
Ei näyttänyt ainakaan saabklubbenin sivulla olevan myytävissä osissa mäntiä, keneltähän niitä voisi tiedustella? Ja tietääkö joku suorilta hintaa?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Kuten "utunpe-2" kirjoitti, niin Virtasen Moottori Salossa tekee
akselin kunnostusta.
Tai sitten lähetä tai tuo akseli minulle, niin katsotaan, mitä
siitä saadaan tehtyä.
Historic-kuskit ovat ostaneet uusia mäntiä jostakin, en tiedä,
mistä, mutta voin ottaa selville.
Lasse Peltola
Nastola
0400-516807
akselin kunnostusta.
Tai sitten lähetä tai tuo akseli minulle, niin katsotaan, mitä
siitä saadaan tehtyä.
Historic-kuskit ovat ostaneet uusia mäntiä jostakin, en tiedä,
mistä, mutta voin ottaa selville.
Lasse Peltola
Nastola
0400-516807
Juu, kävin katsomassa Virtasen sivuston, vaikuttaa hyvältä.
Muutamia osatarjouksia tuossa on jo tullutkin, mutta olen tässä menossa Porin jatseille viikonlopuksi, joten täytyy niihin palata ensi viikolla. Katselen vähän että mitä osaa voisi saada - ainakin yhtä toimivaa kampiakselipakettiakin tarjottiin. Täytyy käydä katsomassa se tarkemmin.
Itselläni on 3 kappaletta kampiraudan laakereita, pitäisi olla oikeat, mutta täytyy tarkistaa numerot. Samaten neulalaakereita on kiertokankeen männänpäähän, mutta niiden kunto täytyy vielä tarkemmin katsoa. Kuinka väljiä ne saavat olla? Neulat eivät irtoa, mutta väljyyttä on jonkin verran.
Lohko ja kansipuoli vaikuttaisi hoituvan, mutta männät tarvitsen joka tapauksessa, joten jos niistä löytyy tietoa, niin kiitoksella otetaan vastaan.
Muutamia osatarjouksia tuossa on jo tullutkin, mutta olen tässä menossa Porin jatseille viikonlopuksi, joten täytyy niihin palata ensi viikolla. Katselen vähän että mitä osaa voisi saada - ainakin yhtä toimivaa kampiakselipakettiakin tarjottiin. Täytyy käydä katsomassa se tarkemmin.
Itselläni on 3 kappaletta kampiraudan laakereita, pitäisi olla oikeat, mutta täytyy tarkistaa numerot. Samaten neulalaakereita on kiertokankeen männänpäähän, mutta niiden kunto täytyy vielä tarkemmin katsoa. Kuinka väljiä ne saavat olla? Neulat eivät irtoa, mutta väljyyttä on jonkin verran.
Lohko ja kansipuoli vaikuttaisi hoituvan, mutta männät tarvitsen joka tapauksessa, joten jos niistä löytyy tietoa, niin kiitoksella otetaan vastaan.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Terveiset Jatseilta! Vaikka sää nyt ei suosinutkaan.
Kiitokset vinkeistä kaikille, alkaa kuvio pikkuhiljaa selkenemään.
Sain tuossa myös hyviä vinkkejä Ossi Rantalaiselta, ja näyttäisikin siltä, että uudet männät saattavat järjestyä (laitoinkin tuossa kyselyn firmaan josta niitä on saanut). (Alustavaa suunnitelmaa oli myös kimppatilauksesta jos homma etenee).
peltla: Otan varmaan jossain vaiheessa yhteyksiä kunhan kampiakselikuviot etenee.
Kiitokset vinkeistä kaikille, alkaa kuvio pikkuhiljaa selkenemään.
Sain tuossa myös hyviä vinkkejä Ossi Rantalaiselta, ja näyttäisikin siltä, että uudet männät saattavat järjestyä (laitoinkin tuossa kyselyn firmaan josta niitä on saanut). (Alustavaa suunnitelmaa oli myös kimppatilauksesta jos homma etenee).
peltla: Otan varmaan jossain vaiheessa yhteyksiä kunhan kampiakselikuviot etenee.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi