Miksi polkimet vinossa?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Miksi polkimet vinossa?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mikä on selityksenä sille että kuupan polkimien täytyy olla niin paljon oikealla että jalat ovat kohtalaisen vinossa sillä ajaessa? :D
Muistaakseni niitä olisi varaa viedä ainakin jonkin verran vasemmalle, ja kun kuupalla ajelin niin monet kerrat meinasin polkimien sijaintia ruveta muuttelemaan mutta jäi kuitenkin tekemättä.
Ajattelin josko asialle olisi jokin järkiperusteinen selitys, esim. 40-50-lukujen käsitys ortopedisesti oikeanlaisesta istuma-asennosta tms :D
Tai nokkakolarissa eivät koivet katkea niin helposti kun ovat jo valmiiksi menossa kohti apukuskin jalkatilaa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

no varsinkin tässä iässä se apukuskin jalkatila on varsin kiinnostava paikka :lol: mutta kuitenkin,eihän se nyt mikään haitta ole se poljinten sijainti, se nyt melkeen on jo omisaisuus :) eipä ole mua ainakaan ikinä haitannut,paitsi "pettäessä"omaa hania,eli ajaessa jollain muulla kun sillä omalla rakkaalla..
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Totta, ei se mitään haittaakaan, on oikeastaan ihan hauska "ominaisuus", ajattelin josko asialle olisi jokin syvällisempi selitys, (epä)ergonomia tms :D
Apukuskin jalkatilan kiinnostavuus riippuu aika pitkälle kyyditettävästä, kuskin ikä ei siihen vaikuta :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
pomppo
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Marras 21, 2004 22:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pomppo »

Tuo ergonomia parantui kun väänsin kytkinpolkimen suoraksi. Jarru- ja kaasupoljin on mielestäni ihan ok.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1277
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Voisi epäillä, että auton suunnittelun aikaan kunnon talviautoon piti mahtua reilut saappaat jalassa, muutenkin mitoitus on myös kookkaille maalaismiehille sopivaa.
Lentokoneita ajeltiin ketterämmissä pukineissa.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Syynä pedaalien sijaintiin taitaa olla etupyörän kotelo, joka työntyy kabiiniin aikas voimakkaasti. Ja muut polkusimet ovat sitten sijoitettu sellaisin välein että mahtuu "miästen koon" lapikas painamaan yhtäkin poljinta kerrallaan, kuten kostape tuossa mainitsikin. Kaasupoljin lienee melko tarkkaan auton keskilinjalla. Olisiko järkeistetty tuotantoa jo silloin: sama kaasuvivusto sekä oikealta että vasemmalta ohjattaviin malleihin ;)

Ilmiötähän korostaa sekin että ratti ei ole aivan kuljettajan istuimen keskilinjalla.

Minä en aikoinaan tuota asennon ihmeellisyyttä huomannutkaan, kun opettelin auton ajamisen jalon taidon alkeet veenelkulla... Sitten kun kokeili jotain muuta pirssiä niin jopas oli pedaalit sekaisin ja meno tökki kun ei ollut vapariakaan :)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Myöskin kuskin penkki on vinossa, eli periaatteessa kajakki on lonkkavikaisen auto, jos ei ole, niin ainakin tulee :D
# 419 Vesa Pohjalainen
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Syy on tietysti isoissa pyöräkoteloissa. Mutta eikö asiaa olisi voinut ratkaista kuten jotkut ranskalaiset autonvalmistajat tuohon aikaan, eli asentamalla moottorin etupyörien taakse ja vaihteistoa eteen, jolloin etupyörät mahtuvat olemaan edempänä kokonaispituuden kasvamatta. Kasvanut akseliväli olisi ajettavuudenkin kannalta hyvä. Liekö siinä sitten pelottanut se, että hankalassa paikassa olevaa moottoria on vaikeampi korjata.
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Alkuperäisessä kuupassa pyörät on kyllä hyvinkin kulmissa ja lyhyen keulan takia jäähdytin koneen takana. Miksi sitten V4-keulan pidennys-muutoksessa asiaan ei puututtu, sitä pitäisi kysyä muutoksen tekijöiltä.
UrSaabissahan kone oli kokonaan toisin päin DKW:n mallin mukaan.
96 V4 -75
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Miksi polkimet vinossa?

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Työkaveri huumorimiehenä kertoi muutaman kymmenen vuoden takaisen jutun, että kaikki jotka istuivat vinossa esson baarissa olivat 99% saabin omistajia. :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja tommij »

kayak75 kirjoitti:Mutta eikö asiaa olisi voinut ratkaista kuten jotkut ranskalaiset autonvalmistajat tuohon aikaan, eli asentamalla moottorin etupyörien taakse ja vaihteistoa eteen, jolloin etupyörät mahtuvat olemaan edempänä kokonaispituuden kasvamatta.
Tuollainen peruskonseptin muutos olisi vaatinut aika lailla muotoilullisiakin muutoksia. Olis pitäny lyhentää koko autoa, että edes jonkinlainen balanssi säilyis... Eli oltais takasin lyhytnokassa :D Kuupan akselivälihän on juuri passeli, ei liian pitkä eikä liian lyhyt ja kapeudestakin oli vain hyötyä kapeilla hiekkateillä.
Kuva

Tällain 190 senttisellä polkimet on juuri passelisti, koska istuma-asento on muutenkin "leveempi". Ja kytkintähän ei tarvitse kuin joskus ja jouluna.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1024
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Miksi polkimet vinossa?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Tainnut minulta mennä kuusi vuotta sitten tämä aihe ohi silmien, sillä muuten olisin heti vastannut että juurikaan missään toisessa autossa ei ole penkki, ratti ja polkimet niin hyvin linjassa kuin kuupassa. Jalat ja lonkat ei ole mihkään päin vinossa, ainoastaan niska, koska tämä ihanteellinen linja poikkeaa hieman auton kulkusuunnasta....ja tähän kuuluisi rivi pirun kuvia, mutta jostain syystä hymiöt ei nyt toimi.
966
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Miksi polkimet vinossa?

Viesti Kirjoittaja 966 »

Tärpättiruiskuissa oli jalkakäyttöinen valonvaihdin lattialla, kytkinpolkimen vasemmalla puolella, ja siksi kytkinpoljin ei ole aivan kiinni pyöränholvissa.
ps. jalkavalonvaihdin oli ihan normijuttu 50-60-luvuilla.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8178
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Miksi polkimet vinossa?

Viesti Kirjoittaja mestari »

kerran ku 90 luvulla valitin lekurille kipeää selkää se sanoi että lantio on vinossa johon sanoin että parikyt vuotta on ajettu vinossa 96:lla johtuskohan siitä?

mene ja tiedä mutta vinossa oli. onneksi on nykyään jo korjausohjeet siihenkin että saadaa skolioosit oikeen ja lantiot symmetriaan kätevällä ranneliikkeellä :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Miksi polkimet vinossa?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kyllä ne polkimet ovat siirretty sivusuunnassa monessa automerkissä, mutta saabeissa aina sinne asti kun tuli 9000:nen ne ovat siirretyt oikealle, siis myös 99 ja 900, mutta paljon vähemmän kuin aiemmat mallit olivat.

Laitanpa osoitteen yhteen kuvaan porschen piirustuksesta vuodelta -71 jossa näkyy, että polkimet ja ratti ovat hieman vinossa, myös siinä. http://www.pelicanparts.com/literature/ ... _large.jpg

Tuntuu aivan siltä, että polkimien siirtyminen johtuu konehuoneesta?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin