Terve!
Tossa piti selvitellä vähänsen sitä pätkimis ongelmaa, että montako pyttyä on aluksi pimeenä ja mitkä niistä.
Samalla sitten huomasin että ainakin etummainen kaasutin (siis sylinterit 3 ja 4) vuotaa ryypyn kotelosta.
Tarvii kait ite tehdä tiiviste? Kun ei taida löytyä valmiina mistään?
Siihen ryypyn "runkoon" ja By-Pass-venttiiliinhän saa kyllä tiivisteitä, ja silloin uusinkin ne. Samalla kattelin niitä koteloita että kuinkahan mahtaa pitää kun on metalli metallia vasten. Siis tarkotan sitä pyöreetä jousikuormitteista venttiiliä ja juuri sen koteloa.
Mitäs muuten se By-Pass-venttiili siinä kaasuttimessa tekee?
Niin muuten tuli mieleeni että näissä tuplissahan ei oo ryypylle esilämmitetyn ilmansyöttöä, kuten on esim vuoden 1984 Solex kaasuttimessa. Tämä vaan selvis mulle kun täällä taannoin kyseltiin sen yhden letkun paikkaa SAAB 99 autossa.
Kuinkahan tapahtuis jos purkais kaksi sellasta Solexia, ja laittas ne ryypyn osat näihin kahteen, niin että kummatkin sais esilämmitettyä ilmaa.
Sitten olis kyllä jo aika monimutkanen systeemi. Toikin alkaa ola jo aikamoinen kun on vielä EGR ja sitten se sähköventtiili siellä kaasutinten alla.
Kaasuttim(i)en ryypyn kotelot vuotavat
Tästä ei liene isommin apua, mutta burgerissa ei myöskään ole mitään tiivisteitä ryypyn venttiilin (pyöreä kiekko) kotelon ja kaasarin rungon välissä. Pelkästään tasainen metallipinta.
By-passiin liittyen, joskus löytyi seuraava linkki: http://www.keystonemg.com/tech/intro-zs-carbs.html
Eli jos oikein tuosta ymmärsin, niin by-passin tarkoitus on päästää normaalia seosta imusarjaan tietyissä tilanteissa, joissa imusarjan paine on tarpeeksi korkea
By-passiin liittyen, joskus löytyi seuraava linkki: http://www.keystonemg.com/tech/intro-zs-carbs.html
Eli jos oikein tuosta ymmärsin, niin by-passin tarkoitus on päästää normaalia seosta imusarjaan tietyissä tilanteissa, joissa imusarjan paine on tarpeeksi korkea

Tein tiivisteen
Jo värkkäsin sinne sitten ite paperisen tiivisteen. Samalla tein siihen akselille semmosen tiivisteen kanssa.
Mutta taaimpaiseen kaasariin on vielä asentamatta, vaikka se ei kyllä vuodakkaan.
Auttoi eli tiputtelu/valuminen loppui. Ryypyn runko-osan (siis sen missä on myös by-pass kiinni) laitoin vahalla tiivisteellä kiinni.
Tuplia jo silloin kunostaessani ihmettelin että miksi siinä kohtaa ei oo tiivistettä. En sitten laittanut kun vanhastaa ei ollut ja ei myöskään tiivistesarjassa ollut.
Kehottaisin kuitenkin kaikkia kaasari SAABien omistajia tarkastamaan.
Mutta taaimpaiseen kaasariin on vielä asentamatta, vaikka se ei kyllä vuodakkaan.
Auttoi eli tiputtelu/valuminen loppui. Ryypyn runko-osan (siis sen missä on myös by-pass kiinni) laitoin vahalla tiivisteellä kiinni.
Tuplia jo silloin kunostaessani ihmettelin että miksi siinä kohtaa ei oo tiivistettä. En sitten laittanut kun vanhastaa ei ollut ja ei myöskään tiivistesarjassa ollut.
Kehottaisin kuitenkin kaikkia kaasari SAABien omistajia tarkastamaan.
SAAB
Ei siellä ryypyn kotelon alla kuuluisi virrata bensaa kovinkaan valtoimenaan, lähinnä ilmaa vaan.
Ryypyn toimintakuvaus pdf:n sivulla 9: sininen on ilmaa, punainen bensaa, bensaa vain ryyppyrungon ja lautasen välissä, ja sitäkin vain silloin kun ryyppy on päällä.
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/2_description.pdf
Jos ryypyn lautanen on kulunut kovin uraiseksi ja epätasaiseksi, lautasen pinta ei tietenkään tiivisty mitenkään tiiviisti ryyppyrungon vastinpintaan. Sovitusta voi yrittää parantaa hiomalla esim. hienolla hiomatanalla osia vastakkain.
Tiivisteen lisääminen ryyppykoteloon ei ainakaan poista mahdollista ongelmaa ryypyn toiminnassa, jos tuolta vuotaa bensaa ulos, kotelon lisätiivistäminen ehkä hillitsee vuotoa mutta ei bensankulutusta, kun ryyppy ei mene kokonaan pois päältä.
Kaasarilinkkejä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 622#179622
Ryypyn toimintakuvaus pdf:n sivulla 9: sininen on ilmaa, punainen bensaa, bensaa vain ryyppyrungon ja lautasen välissä, ja sitäkin vain silloin kun ryyppy on päällä.
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/2_description.pdf
Jos ryypyn lautanen on kulunut kovin uraiseksi ja epätasaiseksi, lautasen pinta ei tietenkään tiivisty mitenkään tiiviisti ryyppyrungon vastinpintaan. Sovitusta voi yrittää parantaa hiomalla esim. hienolla hiomatanalla osia vastakkain.
Tiivisteen lisääminen ryyppykoteloon ei ainakaan poista mahdollista ongelmaa ryypyn toiminnassa, jos tuolta vuotaa bensaa ulos, kotelon lisätiivistäminen ehkä hillitsee vuotoa mutta ei bensankulutusta, kun ryyppy ei mene kokonaan pois päältä.
Kaasarilinkkejä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 622#179622
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Miten niin ei mee?
Niin miten niin ryppy muka ei mee pois päältä jos sitä koteloa lisätiivistää?
Kyllähän siinä on sellanen jousi, siis se pyöreä venttiilin osa on puristetaan jousivoimalla sitä runko-osaa vasten.
Kyllähän siinä on sellanen jousi, siis se pyöreä venttiilin osa on puristetaan jousivoimalla sitä runko-osaa vasten.
SAAB
No pitäisi kai tietää miksi ne bensat sieltä ryypystä vuotavat. Jos ryypyn kansi on alunperin suunniteltu toimimaan ilman tiivistettä, ja bensat on tarkoitettu pysymään kanavassaan silloin kun ajetaan ilman ryyppyä.
Jos sinulla bensa vuotaa ulos ryypyn ollessa pois päältä, ainakaan bensan tulo ryyppyyn ei ole sulkeutunut tiiviisti. Mistä tiedät, että ryyppyyn kohokammiosta tuleva bensa ei päädy imukanavaan ja poltettavaksi - kai se sama sulkeutumisongelma voi olla silläkin puolella jos kerran lautanen ei ole tiivis. Jos lautasen ja ryypyn rungon pinta on uraiseksi kulunut ja epätasainen, ei paljon auta vaikka jousi puristaakin pintoja vastakkain.
Kommentillani halusin vain herättää keskustelua, ehkä joku osaa kertoa mistä tuo vuoto johtuu ja miten se on syytä korjata.
Minulla ei tästä aiheesta ole kokemusperäistä tietoa muuta kuin että omastani kokeilin hioa lautasta tahnalla tiiviimmin sulkeutuvaksi. Tosin sekään kaasutin ei ole ollut ajossa enää puoleentoista vuoteen ruiskujärjestelmään siirtymisen vuoksi.
Jos sinulla bensa vuotaa ulos ryypyn ollessa pois päältä, ainakaan bensan tulo ryyppyyn ei ole sulkeutunut tiiviisti. Mistä tiedät, että ryyppyyn kohokammiosta tuleva bensa ei päädy imukanavaan ja poltettavaksi - kai se sama sulkeutumisongelma voi olla silläkin puolella jos kerran lautanen ei ole tiivis. Jos lautasen ja ryypyn rungon pinta on uraiseksi kulunut ja epätasainen, ei paljon auta vaikka jousi puristaakin pintoja vastakkain.
Kommentillani halusin vain herättää keskustelua, ehkä joku osaa kertoa mistä tuo vuoto johtuu ja miten se on syytä korjata.
Minulla ei tästä aiheesta ole kokemusperäistä tietoa muuta kuin että omastani kokeilin hioa lautasta tahnalla tiiviimmin sulkeutuvaksi. Tosin sekään kaasutin ei ole ollut ajossa enää puoleentoista vuoteen ruiskujärjestelmään siirtymisen vuoksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00