Kaasuttim(i)en ryypyn kotelot vuotavat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Kaasuttim(i)en ryypyn kotelot vuotavat

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve!

Tossa piti selvitellä vähänsen sitä pätkimis ongelmaa, että montako pyttyä on aluksi pimeenä ja mitkä niistä.

Samalla sitten huomasin että ainakin etummainen kaasutin (siis sylinterit 3 ja 4) vuotaa ryypyn kotelosta.

Tarvii kait ite tehdä tiiviste? Kun ei taida löytyä valmiina mistään?

Siihen ryypyn "runkoon" ja By-Pass-venttiiliinhän saa kyllä tiivisteitä, ja silloin uusinkin ne. Samalla kattelin niitä koteloita että kuinkahan mahtaa pitää kun on metalli metallia vasten. Siis tarkotan sitä pyöreetä jousikuormitteista venttiiliä ja juuri sen koteloa.

Mitäs muuten se By-Pass-venttiili siinä kaasuttimessa tekee?

Niin muuten tuli mieleeni että näissä tuplissahan ei oo ryypylle esilämmitetyn ilmansyöttöä, kuten on esim vuoden 1984 Solex kaasuttimessa. Tämä vaan selvis mulle kun täällä taannoin kyseltiin sen yhden letkun paikkaa SAAB 99 autossa.

Kuinkahan tapahtuis jos purkais kaksi sellasta Solexia, ja laittas ne ryypyn osat näihin kahteen, niin että kummatkin sais esilämmitettyä ilmaa.

Sitten olis kyllä jo aika monimutkanen systeemi. Toikin alkaa ola jo aikamoinen kun on vielä EGR ja sitten se sähköventtiili siellä kaasutinten alla.
SAAB
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Tästä ei liene isommin apua, mutta burgerissa ei myöskään ole mitään tiivisteitä ryypyn venttiilin (pyöreä kiekko) kotelon ja kaasarin rungon välissä. Pelkästään tasainen metallipinta.

By-passiin liittyen, joskus löytyi seuraava linkki: http://www.keystonemg.com/tech/intro-zs-carbs.html
Eli jos oikein tuosta ymmärsin, niin by-passin tarkoitus on päästää normaalia seosta imusarjaan tietyissä tilanteissa, joissa imusarjan paine on tarpeeksi korkea :?:
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Tein tiivisteen

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Jo värkkäsin sinne sitten ite paperisen tiivisteen. Samalla tein siihen akselille semmosen tiivisteen kanssa.

Mutta taaimpaiseen kaasariin on vielä asentamatta, vaikka se ei kyllä vuodakkaan.

Auttoi eli tiputtelu/valuminen loppui. Ryypyn runko-osan (siis sen missä on myös by-pass kiinni) laitoin vahalla tiivisteellä kiinni.

Tuplia jo silloin kunostaessani ihmettelin että miksi siinä kohtaa ei oo tiivistettä. En sitten laittanut kun vanhastaa ei ollut ja ei myöskään tiivistesarjassa ollut.

Kehottaisin kuitenkin kaikkia kaasari SAABien omistajia tarkastamaan.
SAAB
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei siellä ryypyn kotelon alla kuuluisi virrata bensaa kovinkaan valtoimenaan, lähinnä ilmaa vaan.

Ryypyn toimintakuvaus pdf:n sivulla 9: sininen on ilmaa, punainen bensaa, bensaa vain ryyppyrungon ja lautasen välissä, ja sitäkin vain silloin kun ryyppy on päällä.
http://saabfaq.msk.ru/saab_carbs/2_description.pdf

Jos ryypyn lautanen on kulunut kovin uraiseksi ja epätasaiseksi, lautasen pinta ei tietenkään tiivisty mitenkään tiiviisti ryyppyrungon vastinpintaan. Sovitusta voi yrittää parantaa hiomalla esim. hienolla hiomatanalla osia vastakkain.

Tiivisteen lisääminen ryyppykoteloon ei ainakaan poista mahdollista ongelmaa ryypyn toiminnassa, jos tuolta vuotaa bensaa ulos, kotelon lisätiivistäminen ehkä hillitsee vuotoa mutta ei bensankulutusta, kun ryyppy ei mene kokonaan pois päältä.

Kaasarilinkkejä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 622#179622
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Miten niin ei mee?

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin miten niin ryppy muka ei mee pois päältä jos sitä koteloa lisätiivistää?

Kyllähän siinä on sellanen jousi, siis se pyöreä venttiilin osa on puristetaan jousivoimalla sitä runko-osaa vasten.
SAAB
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

No pitäisi kai tietää miksi ne bensat sieltä ryypystä vuotavat. Jos ryypyn kansi on alunperin suunniteltu toimimaan ilman tiivistettä, ja bensat on tarkoitettu pysymään kanavassaan silloin kun ajetaan ilman ryyppyä.

Jos sinulla bensa vuotaa ulos ryypyn ollessa pois päältä, ainakaan bensan tulo ryyppyyn ei ole sulkeutunut tiiviisti. Mistä tiedät, että ryyppyyn kohokammiosta tuleva bensa ei päädy imukanavaan ja poltettavaksi - kai se sama sulkeutumisongelma voi olla silläkin puolella jos kerran lautanen ei ole tiivis. Jos lautasen ja ryypyn rungon pinta on uraiseksi kulunut ja epätasainen, ei paljon auta vaikka jousi puristaakin pintoja vastakkain.

Kommentillani halusin vain herättää keskustelua, ehkä joku osaa kertoa mistä tuo vuoto johtuu ja miten se on syytä korjata.

Minulla ei tästä aiheesta ole kokemusperäistä tietoa muuta kuin että omastani kokeilin hioa lautasta tahnalla tiiviimmin sulkeutuvaksi. Tosin sekään kaasutin ei ole ollut ajossa enää puoleentoista vuoteen ruiskujärjestelmään siirtymisen vuoksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin