Ahtojen tippuminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Ahtojen tippuminen

Viesti Kirjoittaja tontur »

Muillakin tuntuisi olevan saman tyyppisiä ongelmia, mutta vastausta en ole löytänyt...voisiko joku kommentoida ongelmaani!!
Eli ongelma seuraavanlainen:
Kun painaa kaasupolkimen pohjaan matalilta kierroksilta, alkaa ahtamaan lähes punaisen alueen pohjaan, mutta tippuu nopeasti keltaisen puoleen väliin kierrosten noustessa ylöspäin. Ahtojen tippumisen huomaa selvästi myös perstuntumalla. :evil:
Luulen polttoaineen kulutuksen myös hivenen nousseen tämän ongelman alkamisen jälkeen. Vai onko sitä tullut poljettua vain kovemmin :roll:
Aikaisemmin piti ahdot punarajalla niin kauan kuin kaasun piti pohjassa.
Mikään varoitusvalo ei vilku näytössä eikä muutenkaan kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.
Pääsenkö ostamaan magneetti venaa???
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tontur »

Mimmi kirjoitti:Mankkuvena ei ole tuohon syyllinen.
Itse epäilisin ahdinta, cooleria, imuputkistoa tai esim. nakutusta.
Kerrotko vielä poropeukalolle, kuinka nuo mainitsemasi pääsen testaamaan!!
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
Snowy
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 10:13

Viesti Kirjoittaja Snowy »

samanlaista ongelmaa, löytyikö vika?
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

itsellä teki yks auto just samalla lailla ja syyksi paljastui p-aine pumppu,ei saanut tapeeksi bensaa ja alkoi tod.näk nakuttamaan ja sitä kautta sitten kuvailemasi oireet..
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

TURBOapc kirjoitti:itsellä teki yks auto just samalla lailla ja syyksi paljastui p-aine pumppu,ei saanut tapeeksi bensaa ja alkoi tod.näk nakuttamaan ja sitä kautta sitten kuvailemasi oireet..
miten tämän voi todeta?
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

itsellä hajosi kaikki neljä mäntää ja alkoin epäilemään p-aine pumppua...eikä sitä ollut vaihdettu koskaan joten uutta tilalle ja toimi,oireina vielä havaitsi jos oli tarkkana että kun bensamittari oli ihan pohjissa ja valo paloi niin auto ikäänkuin toimi vähän huonommin ja nyki sievästi liikkelle lähdettäessä..nuo paineethan voi mitata kytkemällä paine mittarin putkistoon......löytysköhän aiheesta haulla mitään..ei kulje ajatus tähän aikaan "yöstä"..
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

MP kirjoitti:
TURBOapc kirjoitti:itsellä teki yks auto just samalla lailla ja syyksi paljastui p-aine pumppu,ei saanut tapeeksi bensaa ja alkoi tod.näk nakuttamaan ja sitä kautta sitten kuvailemasi oireet..
miten tämän voi todeta?
Painemittari kiinni jakotukkiin, vaikka letkun kanssa sisälle ja eikun ajelemaan, ja tutkimaan tippuuko paine kun bensaa palaa reilummasti.
Jotain osviittaa saa myös kun mittaa pumpun tuoton ihan paineettomana.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahtojen tippuminen

Viesti Kirjoittaja puu »

tontur kirjoitti:Muillakin tuntuisi olevan saman tyyppisiä ongelmia, mutta vastausta en ole löytänyt...voisiko joku kommentoida ongelmaani!!
Eli ongelma seuraavanlainen:
Kun painaa kaasupolkimen pohjaan matalilta kierroksilta, alkaa ahtamaan lähes punaisen alueen pohjaan, mutta tippuu nopeasti keltaisen puoleen väliin kierrosten noustessa ylöspäin. Ahtojen tippumisen huomaa selvästi myös perstuntumalla. :evil:
Luulen polttoaineen kulutuksen myös hivenen nousseen tämän ongelman alkamisen jälkeen. Vai onko sitä tullut poljettua vain kovemmin :roll:
Aikaisemmin piti ahdot punarajalla niin kauan kuin kaasun piti pohjassa.
Mikään varoitusvalo ei vilku näytössä eikä muutenkaan kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.
Pääsenkö ostamaan magneetti venaa???
Mulla oli samanlaista ongelmaa. Syynä oli by-pass-venttiili. Oireena oli myös kierrosten runsas lasku kaasua nostaessa. Tyhjäkäynnillä myöskään ahtopainemittari näytti vain pientä alipainetta, vaikka pitäisi olla valkoisen alueen puolessa välissä.

Tuolta lisätietoa: http://www.saabismionsairaus.net/index2.html

Nyt on uusi venttiili kiinni ja hyvin pysyvät ahdot tuolla punarajalla, ja kärri liikahtelee miehekkäästi.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Niinpäs onkin. Mulla vaan näky tuolla selaimen osoiterivillä toi /index2.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tontur »

Tuo by-pass voi olla yksi syyllinen tai sitten hukkaportin tanko, jos se jumittaa.
Tosin mulla on taas toiminut kuin ajatus, pientä nykimistä lukuunottamatta.
Tuli vain mieleeni, että voisiko polttoaineen oktaaniluku vaikuttaa asiaan?
Silloin kun ahtojen tippumisen huomasin, käytin kokeeksi 98 oktaanista ja nyttemmin olen käyttänyt 95 oktaanista ja ongelmia ei ole ollut.

Nykyisellä polttoaineen hinnalla tosin taidan ruveta käyttämään 92 rajan takaa :twisted: n. 45 snt/litra......
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

sama

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Itselläkin ahdot rupeaa oudosti laskemaan täyskaasulla. Ensin paineet 1,3bar, jonka jälkeen laskee nopeasti 0,3bariin. By-pass vaihdettu juuri täytyy varmaan yrittää nostaa bensan paineita. Eikö tällöin tarvitsisi ostaa sellainen ihme Malpassi vai mikä e nyt oli? Mahtaakos tuo bleedvalve jotenkin vaikuttaa myös tohon ahtojen laskuun? Sellainen meinaan löytyy.
Seat Cordoba TDI -03
Vastaa Viestiin