No niin. Tässä olen jonkun aikaa ihmetellyt sabukkani lämppärin toimintaa/toimimattomuutta. Auto on 900 2.1 16V -92 ja ajettu 320k.
Ongelma on seuraavanlainen: lämmintä ilmaa tulee ainoastaan silloin kun kierrokset ovat yli 3000r/min. Tyhjäkäynnillä ilma muuttuu välittömästi kylmäksi...
Voisiko esim. lämppärin kenno olla tukossa/paskana?
Moottorin lämmöt on ihan normaalit,mittarin neula on puolivälissä ja vesikin tuntuisi kiertävän normaalisti.
Olisin kiitollinen jos joku osaisi antaa muutaman vinkin kun on kovia pakkasiakin luvassa lähipäivinä...
Minulla on sama vika 900i -88 sedanissa!! Ootteko todella varmoja että lämmön säädin vuotaa? Auttaako vesipumpun vaihto asiaan? Kuluuko jäähdytysnestettä hiljalleen pöntöstä? mulla riittää 2000 kierrosta lämmön uudelleen tulemiseen. Toinen niksi on käyttää termarin ilmaruuvia sen verran auki että jäähdytinvettä lirii konetilaan. Sen vuoksi mulla on kuuskoloavain saapin hanskalokerossa. Kauheen kauaa ei kannata tyhjäkäyntiä suorittaa, mulla tosiaan jääkylmää rupee puhaltaan jos näin tekee.
Saabilla tosin mainitsivat mulle, että kyseessä on alkava kannentiivisteen vika!! Ois kiva jo joku tietäisi asiasta :S
ainaskin tossa 2.1:ssä voi syypää olle siellä lämmityslaitteen hanalle menevissä letkuissa oleva mutikka (laturin yläpuolella). Vanhemmissa 16-venttiilisissä sitä ei ole. Sen tarkoitus on tasata lämpötilaa kaupunki/maantieajon välillä (laskee osan vedestä hanan ohi). Otin koko palikan pois isäni 900S -92:sta ja korvasin sen kahdella 1" vesijohdosta tehdyllä 10cm pitkällä jatkopatkalla. Jopa alkoi lämmintä tulemaan kabiiniin. Tätä "varustetta" löytyy 90-luvun malleista. Sen toki voi uusiakin, ja maksaa tietääkseni jotakin 40-50euron välillä.
toiveikkaana avasin tämän ketjun kun kahdella kirjoittajalla ollut autossaan sama oire.
auto on 900 -91 16v vapaastihengittävä ja 333tkm ajettu. tyhjäkäynnillä muuttuu muutamassa minuutissa lämppärin ilma kylmäksi. kun nostaa kierrokset 1500rpm saa jo haaleata ilmaa ja kahdessa tonnissa tulee ihan lämmintä.
vesipumpun akselista en löytänyt välystä kun hihnoista koitin nykiä. muutaman sadan km aikana ei ole ainakaan jäähdytysnestettä kuluttanut. mittaristossa moottorin lämmöt nätisti vaakatasossa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Itselläni ne 3 tapausta, joissa kansipahvi on mennyt, ovat aiheuttaneet pikkukierroksilla kylmyyttä kabiinissa, ainoastaan tuossa pahemmin palaneessa nousi lämmötkin yläkanttiin, muissa pysyi tasaisena..
Edit. tosin 2.1 koneesta en sano mitään, kun en moista ole omistanut.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42 kirjoitti:Itselläni ne 3 tapausta, joissa kansipahvi on mennyt, ovat aiheuttaneet pikkukierroksilla kylmyyttä kabiinissa, ainoastaan tuossa pahemmin palaneessa nousi lämmötkin yläkanttiin, muissa pysyi tasaisena..
Edit. tosin 2.1 koneesta en sano mitään, kun en moista ole omistanut.
hyviä arvauksia paljonko ajokilometrejä jäljellä tuolla kansipahvilla? 5 tuhatta vai 20 tuhatta?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Itsellä vm 92 satkussa teki saman kylmeni tyhjäkäynnillä ts. jäätyi kabiini liikennevaloissa, mutta kun vaihtoi tuon uuden moottorin niin jopa on kuuma vaikka puhallin ei rähisekkään täysillä, myös tuo jäähdytinnesteen pinta on aika olennainen tuossa lämmityksessä jos järjestelmään menee ilmaa niin huonostippa se sitä lämpöä siirtää.
lefa42 kirjoitti:Itselläni ne 3 tapausta, joissa kansipahvi on mennyt, ovat aiheuttaneet pikkukierroksilla kylmyyttä kabiinissa, ainoastaan tuossa pahemmin palaneessa nousi lämmötkin yläkanttiin, muissa pysyi tasaisena..
Edit. tosin 2.1 koneesta en sano mitään, kun en moista ole omistanut.
hyviä arvauksia paljonko ajokilometrejä jäljellä tuolla kansipahvilla? 5 tuhatta vai 20 tuhatta?
Kai se riippuu siitä pääseekö (päästääkö) keittämään, kahdessa (8v koneet) en huomannut muuta kuin tuon kylmyyden, ja toveri autofiksari ilmoitti viaksi pahvin (pieniä kuplia kierroksilla paisuntasäiliöön -diagnoosin perusteella). Vaihdoin pahvit ja pelasivat.
Se kolmas, 16v taas oli jos sen verran moro, että päästi glykolihöyryt putkesta ja nestettä sai lisätä 30km välein litroja..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saabisti69 kirjoitti:Itsellä vm 92 satkussa teki saman kylmeni tyhjäkäynnillä ts. jäätyi kabiini liikennevaloissa, mutta kun vaihtoi tuon uuden moottorin niin jopa on kuuma vaikka puhallin ei rähisekkään täysillä
ei sitten tainnut tehdä ihan "samaa", nimittäin minun autossa ei ole kyse siitä etteikö puhallusta olisi, vaan siitä että puhallettavan ilman lämpötila laskee kun kierrokset laskee. ja nestettä on reilusti yli MIN rajan.
en kyllä vielä ainakaan jaksa epäillä kannentiivistettä koska auto käy muutoin "virheettömästi" ts. ei oireile millään muulla tavalla. Mitenkäs tämä ohitusventtiili sitten, tuossako se on keskellä kuvaa? http://tinyurl.com/ycrm8pl (klikkaa kuva suuremmaksi)
ymmärsinkö oikein, että jos ohitusventtiilin haluaa poistaa, poikittainen lyhyt pätkä tulisi poistaa ja toinen T-kappale korvata suoralla putkella, ja toinen 90 asteen kulmalla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf kirjoitti:ymmärsinkö oikein, että jos ohitusventtiilin haluaa poistaa, poikittainen lyhyt pätkä tulisi poistaa ja toinen T-kappale korvata suoralla putkella, ja toinen 90 asteen kulmalla?
juttelin auton edellisen omistajan kanssa, niin sain lisätietoja ohitusventtiilin historiasta:
Autoon vaihdettiin eräässä korjaamossa laturi aiemmin tänä vuonna, ja vaihtotyön aikana nuo vesiletkut oli purettu pois tieltä. Mekaanikko ei sitten ollut osannut koota takaisin tuota ohitusventtiilihässäkkää vaan oli kylmän viileästi jättänyt releet pois sieltä letkun sisältä.
edit: nyt on tuo poikittainen lyhyt letkun pätkä tulpattu ja auto on kuin sauna sisältä.
Viimeksi muokannut lucaf, Su Tammi 02, 2011 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf kirjoitti:ymmärsinkö oikein, että jos ohitusventtiilin haluaa poistaa, poikittainen lyhyt pätkä tulisi poistaa ja toinen T-kappale korvata suoralla putkella, ja toinen 90 asteen kulmalla?
Meitin tapauksessa ohitusventtiili tihkuaa hieman jäähdytin nestettä laturin päälle. Ei ole klemmarit löysällä vaan venttiili vuotaa saumasta. Liekö sen saa purettua ja vaihdettua jonkun O-renkaan?
Mikähän noiden vesiletkujen sisähalkalaisija on? Voisi hankkia ton suoran ja 90 asteen liitospalikan, jos rupeaa enemmän vuotamaan niin nakkaa kuikkaan sen ohitusventtiilin. Sen käytännön hyöty vissiin aikalailla olematon? Lämpeneekö kone kesällä enemmän kuin venttiilin ollessa paikallaan (tuleeko ongelmia)?
Itellä ihmettyttää sellainen homma että siinä nollakelin kieppeillä lämppäri pukkaa kuumimmillaan kuin +59°C ilmaa vaikka ajas maailman tappiin ja nyt -15- -20°C asteen pakkasilla tulee suuttimista +67°C ilmaa. Mistä johtuu ?? Ei oo termoistaatti hässäkkää lämppärin letkujen välissä ja termarina ihan normi +88°C.
Mitattu digitaalimittarilla eli näyttää valmistajan mukaan 0,1 asteen tarkkuudella.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
lucaf kirjoitti:ymmärsinkö oikein, että jos ohitusventtiilin haluaa poistaa, poikittainen lyhyt pätkä tulisi poistaa ja toinen T-kappale korvata suoralla putkella, ja toinen 90 asteen kulmalla?
Meitin tapauksessa ohitusventtiili tihkuaa hieman jäähdytin nestettä laturin päälle. Ei ole klemmarit löysällä vaan venttiili vuotaa saumasta. Liekö sen saa purettua ja vaihdettua jonkun O-renkaan?
Mikähän noiden vesiletkujen sisähalkalaisija on? Voisi hankkia ton suoran ja 90 asteen liitospalikan, jos rupeaa enemmän vuotamaan niin nakkaa kuikkaan sen ohitusventtiilin. Sen käytännön hyöty vissiin aikalailla olematon? Lämpeneekö kone kesällä enemmän kuin venttiilin ollessa paikallaan (tuleeko ongelmia)?
Eikö kukaan osaa sanoa edes letkujen kokoa mitkä siihen ohitusventtiiliin tulee?
Moottoritiellä vauhti >100km/h alkaa puhaltaa kylmää vaikka säädin yli puolivälin. Käänsin kokonaan kuumalle, ja yhä kylmää. Sitten kun edestakaisin kääntelee, alkaa puhaltaa kuumaa. Näin tapahtui pari kertaa kolmen tunnin reissulla. Pääseekö vesi kiertämään jotenkin kennojen ohi?
On nestettä, poistettu se pulikka, pahvi vaihdettu (toivottavasti ei ryssitty) kiristetty kolmessa vaiheessa, -92 S, cooleri, ahdot vain 0.9, ja ac.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.